Linkbuilding tips! Ga zelf aan de slag!

Artikel
Jean-Paul

Geschreven op 5 juli 2016

Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van website- en zoekmachine optimalisatie. Deze keer gaat Jeroen dieper in op linkbuilding. Wat is het en hoe kan het je website helpen om beter vindbaar te zijn in zoekmachines? Lees alle do's en dont's in dit artikel.

Bovenaan staan in Google, wie wil dat nou niet? Het is de droom van iedere ondernemer en van elk bedrijf. Met die nummer #1 positie van jouw website krijg jij meer bezoekers en is de kans op conversie, mits je site uiteraard goed geoptimaliseerd is, vele malen groter. Maar hoe zorg je ervoor dat je bovenaan in Google komt te staan?

Zoals bijna iedereen wel weet maakt Google gebruik van een algoritme, dit algoritme beoordeeld een website op ongeveer 200 verschillende factoren. Het precieze algoritme is strikt geheim, maar Google laat af en toe richtlijnen los voor SEO experts en webmasters. Zo is bekend geworden dat bijvoorbeeld linkbuilding een hele belangrijke factor is. In dit artikel geven we daarom een aantal do’s en don’ts waarmee je zelf je linkprofiel kunt verbeteren!

Wat is linkbuilding ook alweer?
Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Zoals hierboven al vermeld is een goed linkprofiel een belangrijk onderdeel van Google’s algoritme omdat inkomende links gezien worden als ‘online aanbevelingen’. Google redeneert dat als er veel sites naar een bepaalde website linken, dat die website dan wel een hoge waarde moet hebben. Dit noemen we linkpopulariteit en dat heeft weer een positief effect op de positie van een website in de zoekresultaten.

Linkpopulariteit kun je vergelijken met stemmen:

  • Hoe meer stemmen je website ontvangt des te hoger de populariteit.
  • Hoe meer invloedrijke en relevante stemmen je ontvangt, hoe populairder je website is.
  • Hoe meer jonge/recente stemmen, hoe populairder en actueler je website is.


In het verleden telde Google puur het aantal backlinks naar je website. Hoe meer backlinks je had, hoe beter je website werd beoordeeld. Momenteel kijkt Google veel verder en wordt de waarde van je linkprofiel bepaald door te kijken naar de kwaliteit en de relevantie van je backlinks.

Ok.. dus wat moet je nu precies doen om een goed linkprofiel te krijgen? Onderstaand benoemd Jeroen enkeke do's en dont's op het gebied van linkbuilding waarmee je zelf direct aan de slag kunt!

Linkbuilding do’s:

  • Content met meerwaarde creëren
    Het zelf verzamelen van backlinks is tijdrovend werk en wordt niet door iedereen even leuk gevonden. Een leukere manier om links te verkrijgen is het creëren van content met meerwaarde. Dit houdt in dat je content maakt waar je doelgroep iets aan heeft. Schrijf als lingeriewinkel bijvoorbeeld een artikel over hoe iemand haar precieze BH-maat kan meten. Door de juiste content te creëren is de kans groot dat je content gedeeld wordt door geïnteresseerden. Zo kunnen lezers van dit artikel denken: hé, tof artikel! Ik deel dit even op mijn website of Facebook.

 

  • Ga bloggen
    Naast het creëren van content op je eigen kanalen is het ook een hele goede optie om te gaan bloggen op externe kanalen. Veel websites zijn blij met extra content van bloggers omdat dat hun positie in Google verbeterd, en ze de lezers interessante informatie kunnen bieden zonder daar zelf tijd in te hoeven investeren. Plaats in je blog een linkje en voilá, een backlink is geboren.

 

  • Social
    Google heeft laten weten dat social nog meer aandacht gaat krijgen. Waar backlinks van Facebook, Twitter, LinkedIn etc. eerst nog relatief weinig impact hadden, zorgt het nu voor een sterker linkprofiel. Denk dus goed na over een social media strategie waarbij je regelmatig doorlinkt naar je website.

 

Linkbuilding don’ts:

  • linkruilen
    Met linkruil wordt simpelweg bedoeld dat jij een link op jouw website plaatst naar een andere website en dat die website als wederdienst een link naar jouw website plaatst. Omdat het algoritme van Google is verbeterd, is linkruilen vaak niet meer rendabel. Hoe meer uitgaande links er op een pagina staan, hoe minder waarde elke link heeft in de ogen van Google. Dit komt omdat een pagina met 100 links eigenlijk zegt: “je kunt deze link bezoeken, maar je kunt net zo goed een van de andere 99 links bezoeken”.

    Als je toch aan linkruil wilt doen, wat zeker mogelijk is, zoek dan naar unieke, relevante en kwalitatieve linkruil partners. Stel je hebt je eigen verkeersschool. Naast de standaard links vanuit bijvoorbeeld een rijschoolvergelijker, is het interessant om te kijken waar jij een unieke en relevante linkruil kunt vinden. Spreek bijvoorbeeld met een autogarage af dat je vanuit jouw website doorlinkt naar zijn garage als hij op zijn website doorlinkt naar jouw rijschool. Hoe kwalitatiever en relevanter de website is waar jouw link op verschijnt, des te positiever de invloed.

  • Startpagina’s
    Voorheen was het waardevol om je website te vermelden op een startpagina als startpagina.nl. Net als linkruilen is dit minder waardevol dan voorheen omdat Google meer waarde hecht aan relevante en kwalitatieve links. Er wordt nog wel een kleine waarde gegeven aan links vanaf relevante startpagina’s maar de tijd die je hierin investeert kan beter gebruikt worden voor andere linkbuilding activiteiten.

 

  • Backlinks kopen
    Grote (en meestal vage) partijen bieden je de mogelijkheid om backlinks te kopen. Irrelevante sites met weinig autoriteit linken dan door naar jouw website. Google herkent zulke partijen direct en hecht hier nauwelijks waarde aan. Het kopen van backlinks is dus sterk af te raden want het kan zelfs een averechts effect hebben en de vindbaarheid van je website negatief beinvloeden. Volgens de Google richtlijnen is het kopen van links overigens in zijn geheel niet toegestaan.

  • Let op Nofollow links
    Nofollow is een stukje code dat wordt toegevoegd aan een link op een website. Als je deze code toevoegt, houdt dat eigenlijk in dat de zoekmachine spider de link niet volgt. De zoekmachine spider geeft de nieuwe link dus ook geen waarde mee. Een link op een website naar jouw pagina die een Nofollow code bevat heeft voor je linkprofiel dus geen enkele waarde.


Met deze do's en dont's kun je zelf al voor een deel aan de slag om je positie in Google te verbeteren via het opzetten van een betere linkprofiel! Uiteraard valt er nog veel meer te vertellen over linkbuilding en kunnen we de lijstjes met do's en dont's nog een stuk langer maken.

Wil je meer advies rondom linkbuilding of heb je andere vragen op het gebied van online marketing? We helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op via info@rb-media.nl, of kom bij ons langs voor een goed gesprek en een persoonlijk advies.

Bron afbeelding: Emerce.nl

Vragen over online marketing?

Ik sta voor je klaar! Jean-Paul

Directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Mike 10 jaar in dienst bij internetbureau RB-Media uit Breda!
Nieuws Een jubileum bij RB-Media; Mike 10 jaar in dienst!
Jordy versterkt het development team van internetbureau RB-Media!
Nieuws Jordy versterkt ons development team!