Conversie Optimalisatie (CRO)

Valt het aantal leads, klanten of verkopen dat jij via je website binnenkrijgt tegen? Dan is ‘conversie optimalisatie’ op jouw website een belangrijk aspect voor jouw online marketing. Door gericht te werk te gaan verhoog je de conversieratio én scoor je dus meer klanten of verkopen. Bij RB-Media helpen we je daar graag bij! Meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

webshop-laten-maken-header-rb-media.jpg
Je website conversiegericht optimaliseren?
Liever persoonlijk contact?
profielfoto-ons-team-rb-media-emir.jpg
We helpen je graag verder!
profielfoto-ons-team-rb-media-emir.jpg
Liever persoonlijk contact?
Voordelen van conversie optimalisatie bij RB-Media...
Strategie, online marketing én website ontwikkeling onder één dak
Team van specialisten op alle disciplines: van data en advertising tot content
Samen het beste uit jouw website halen
conversion-rate-optimization-rb-media.jpg

Wat is Conversie Optimalisatie (CRO)? En wat doet het?

CRO, oftewel Conversion Rate Optimization of conversie optimalisatie, is een methode die data, inzichten in consumentengedrag en klantenfeedback benut om de prestaties van een website te verbeteren. Deze werkwijze onderscheidt zich van traditionele methoden door het principe van het valideren van ideeën. Dit houdt in dat nieuwe concepten eerst uitvoerig getest worden voordat ze definitief geïmplementeerd worden. Op een website zou dit kunnen inhouden dat er geëxperimenteerd wordt met een afbeelding bovenaan de homepage of een conversie button. Op deze manier komt de belangrijke informatie boven de vouw van de website te staan.

Wat is een conversie?

Conversies zijn er in verschillende soorten en maten. Bedrijven streven dan ook naar het behalen van verschillende type conversies. Conversies zijn bepaalde acties die een gebruiker moet voltooien. Deze acties zijn belangrijk voor je online succes, zoals:

  • het doorklikken naar een volgende pagina op je website;
  • het klikken op het telefoonnummer om contact op te nemen (op mobiele apparaten);
  • het aanmelden voor een nieuwsbrief;
  • het aanvragen van een offerte;
  • het downloaden van een whitepaper;
  • het toevoegen van een product aan je winkelmandje;
  • het afrekenen van je winkelmandje.

Conversies zijn dus doelen. Iedere pagina op de website heeft een doel: van het aanklikken van een button of het doorklikken naar de volgende pagina, tot het afrekenen van het winkelmandje. Ook buiten je website om ben je, als online marketeer, in zekere mate bezig met conversie optimalisatie. Heb je bijvoorbeeld een Google Ads-campagne draaien? Dan is de klik op jouw advertentie al de eerste vorm van een conversie die je wilt bereiken. Hetzelfde geldt voor display banners en advertenties op Facebook.

Hoe ga je aan de slag met CRO?

Wanneer we de conversie van je website willen verhogen is het belangrijk om te kijken naar je website zoals een gebruiker dat zou doen. Gebruiksvriendelijkheid, duidelijkheid en testen helpen je om de conversies op jouw website te verhogen. We hebben even wat handige tips op een rij gezet voor je. Je kunt namelijk de website op verschillende punten optimaliseren. 

  • Luister naar je doelgroep
    Jij hebt al alle kennis van jouw website en weet precies alles te vinden op de website. Maar is de relevante informatie ook te vinden voor iemand die de website niet kent en misschien zelfs jouw producten niet kent? Daarom is luisteren naar je doelgroep de oplossing voor een goede conversieoptimalisatie.

  • Maak de website niet voor jezelf, maar voor jouw gebruiker
    Bij het maken van content zijn we geneigd deze perfect passend te maken in de huisstijl en in lijn met de rest van de marketingkanalen. Maar is dit ook de lijn die jouw gebruiker mooi en prettig vindt? Ook hierbij moet je de klantbeleving op een plaatsen om het beste resultaat te behalen.

  • Zorg voor een overzichtelijke menustructuur
    We willen dat de doelgroep een actie uitvoert op de website, maar hiervoor bezoeken ze natuurlijk niet maar een webpagina. De bezoeker zal over de website navigeren en alle relevante informatie gaan verzamelen. Dan is een overzichtelijke menustructuur van belang. Welke producten worden er aangeboden? In welke categorieën zijn deze producten geplaatst? Welke informatie wil de doelgroep over mijn onderneming weten? Over deze vragen moet je nadenken als je resultaat wilt halen met conversieoptimalisatie. Dit start met goede vooronderzoeken, zoals een zoekwoordenonderzoek.

  • Zorg voor conversie-elementen
    Het van belang dat je duidelijk aanstuurt op een conversie. Wat gebeurt er wanneer een gebruiker op een knop heeft gedrukt? Gebruik duidelijke berichten als “download de brochure” of “neem direct contact op”. Hierdoor vergroot je de kans dat er geklikt wordt, want het is duidelijk welke actie de gebruiker moet voltooien.

  • Positie van de call-to-action
    Kies de juiste plekken voor jouw call-to-action. Je CTA wil je prominent bovenaan de pagina hebben, zodat de bezoeker direct weet waar hij of zij aan toe is. Ook is het belangrijk om te onderzoeken welke andere plekken op je website interessant zijn voor een CTA. Onderaan op de pagina is doorgaans een goede plek om een call-to-action te plaatsen. Wanneer de gebruiker de volledige pagina bekeken heeft, wordt hij of zij wederom herinnerd aan de actie die uitgevoerd moet worden.

  • Testen, testen en nog meer testen
    Er zijn verschillende onderzoeken en tips & tricks te vinden voor conversie optimalisatie. Dit kun je gebruiken als input, maar dat wil niet zeggen dat jouw website ook beter gaat score op conversie. Het is daarom van belang dat je gaat testen. Wat voor de ene website wel werkt, kan voor jouw website niet werken. Wellicht spreek je een andere doelgroep aan, verkoop je een ander product of hebben de bezoekers andere beslissingsmomenten. Dit kan allemaal van invloed zijn op de conversie. Test dus altijd wat het beste werkt. Houd er rekening mee dat je maar een element tegelijkertijd kunt testen. Het is anders niet mogelijk om te bepalen welke wijzigingen voor de stijging of daling in conversie hebben gezorgd.
Veelgestelde vragen

CRO staat voor Conversion Rate Optimization, oftewel conversie optimalisatie. Het gaat om het verbeteren van de conversieratio op je website, bijvoorbeeld door meer offerteaanvragen of aankopen te realiseren.

Een CRO-specialist analyseert data om de conversieratio van een website te optimaliseren. Dit gebeurt met zowel kwantitatieve data (zoals user-testing) als kwalitatieve data (zoals Google Analytics).

Verhalen van enthousiaste klanten

Online succes realiseren wij al 25 jaar en daar vertellen veel van onze klanten je dan ook graag over.

Webdesign in Breda

Esmee van der Pijl

Esmeé van der Pijl, Human Protection

Het samenwerkingstraject met RB-Media verliep prettig en soepel. Mede door hun flexibiliteit. Daarnaast zijn ze erg meedenkend. Ook na livegang van de website is RB-Media enorm behulpzaam. Hun support team staat altijd voor je klaar.
Het samenwerkingstraject met RB-Media verliep prettig en soepel. Mede door hun flexibiliteit. Daarnaast zijn ze erg meedenkend. Ook na livegang van de website is RB-Media enorm behulpzaam. Hun support team staat altijd voor je klaar.

A/B testing

Bij A/B-testing verdeel je de bezoekers van een bepaalde pagina grofweg in twee bakjes: bakje A en bakje B. Groep A schotel je een andere variant voor van de pagina dan groep B. De structuur, kleuren of afbeeldingen van de pagina’s verschillen bijvoorbeeld, of je gebruikt een andere boodschap in de content. De voordelen van A/B testing zijn:

  • Live testen met echte gebruikers
  • Je krijgt objectieve data
  • Stap voor stap kun je de conversie verhogen
  • De gebruiker merkt niets van het experiment
  • Minder verkeer nodig dan bij multivariate testing
cro-conversie-optimalisatie-rb-media.jpg

Meer weten over Conversion Rate Optimization CRO? Neem contact op!

Samenvattend is Conversion Rate Optimization (CRO) essentieel voor het stimuleren van het aantal bezoekers dat op je website de gewenste actie uitvoert. Zorg er ook voor dat je website overzichtelijk is, zodat bezoekers moeiteloos vinden wat ze nodig hebben. Door deze tactieken toe te passen kun je de conversies verhogen. Samen halen we het beste uit jouw website. Wil je meer weten over online marketing of conversie optimalisatie in het bijzonder? Neem dan contact met ons op en we nodigen je snel uit voor een kop koffie en een vrijblijvend adviesgesprek.  

Samen werken aan jouw online succes?

Vraag een gesprek aan

Vul jouw gegevens in en we nemen snel contact met je op!

Liever persoonlijk bespreken?

Dat kan! Bel of mail ons en we helpen je graag.

profielfoto-ons-team-rb-media-emir.jpg
We helpen je graag verder!