Customer journey: De klantreis in kaart brengen

Als bedrijf wil je je klanten zo goed mogelijk van dienst zijn. Maar uiteraard ook nieuwe klanten aantrekken om te blijven groeien. Door de reis van jouw klanten in kaart te brengen, kun je je marketing en communicatie hier optimaal op aanpassen. Wij leggen je graag uit hoe je deze klantreis in kaart brengt!

klantreis-customer-journey-rb-media.jpg
Hulp nodig bij het in kaart brengen van de klantreis?
Liever persoonlijk bespreken?
profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
We helpen je graag verder!
profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
Liever persoonlijk bespreken?
Klantreis in kaart brengen bij RB-Media is...
Duidelijk inzicht in de klantreis.
Altijd raak schieten met de juiste boodschap.
Inzicht in hoe een potentiële klant in contact komt met jouw diensten of producten.
klantreis-in-kaart-strategie-rb-media.jpg

De klantreis inzichtelijk maken en analyseren

Klantreis, ook wel bekend als customer journey, verwijst naar de reis die een klant maakt vanaf het moment dat ze voor het eerst in aanraking komen met een merk tot aan de uiteindelijke aankoop en zelfs daarna. De klantreis omvat verschillende touchpoints en interacties die klanten hebben met een bedrijf, zowel online als offline. In het digitale tijdperk speelt de online klantreis een steeds grotere rol, waarbij bedrijven zich richten op het creëren van een naadloze en gepersonaliseerde ervaring voor hun klanten. Door middel van marketingstrategieën en tools kunnen bedrijven de klantreis inzichtelijk maken en analyseren om zo beter inzicht te krijgen in de behoeften en verwachtingen van hun klanten en hun online klantreis te optimaliseren.

Wat is een klantreis of customer journey?

Een klantreis is het pad dat een consument aflegt vanaf het eerste contact tot en met de aankoop van een product of dienst en de periode hierna. De verschillende punten op dat pad zijn de touchpoints, ook wel contactpunten genoemd. Met behulp van de inzichten die een customer journey oplevert, kunnen bepaalde bedrijfsprocessen worden geoptimaliseerd. Om tot een goed uitgewerkte en duidelijke klantreis te komen, vertellen we je in dit artikel meer over: 

  • het vaststellen van de ideale klant (buyer persona's); 
  • de fases van een klantreis; 
  • de touchpoints van de klant met jouw merk in deze fases; 
  • hoe je zelf deze klantreis in kaart kunt brengen.
contentstrategie-blok-rb-media.jpg

Het opstellen van buyer persona's

Om een klantreis in kaart te brengen, moet je uiteraard eerst weten wie jouw klanten zijn. En deze ideale, converterende klanten worden ook wel buyer persona’s genoemd. In een buyer persona-profiel geef je een duidelijk beeld van de kenmerken, behoeften, angsten en het (online) gedrag van een ideale klant. Op basis hiervan kan er een zeer gerichte klantreis in kaart gebracht worden voor de verschillende doelgroepen van jouw dienst of product. Door jouw communicatie op de juiste momenten en kanalen aan te passen aan de doelgroep, zal deze klant zichzelf sneller herkennen in jouw dienst of product en dus ook sneller overgaan tot conversie!

Veelgestelde vragen

Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk.

Bij een doelgroepanalyse breng je in kaart wie je doelgroepen zijn, inclusief demografische gegevens, interesses, wensen en behoeften. Dit helpt om je marketingstrategieën beter af te stemmen.

Een merkverhaal beschrijft de kern van de merkpositionering. Het vertelt wat belangrijk is voor het merk, waar de focus ligt en wie zich aangesproken moet voelen.

Klanten aan het woord

Wij kunnen de mooiste woorden gebruiken, maar het bewijs ligt bij onze klanten. Lees hun ervaringen.

Webdesign in Breda

De fases van een klantreis

Wanneer je weet wie jouw ideale klanten zijn, kun je nadenken over de fases die zij doorlopen voor zij uiteindelijk klant worden en hoe je hierop kunt inspelen. Maar welke fases zijn dit? Er zijn verschillende modellen voor deze fases, maar een bekende is het “See Think Do Care” model van Google. Dit customer journey model kent er vier:

  • Zien: De klant moet zich nog bewuster worden van jouw dienst of product. Hij of zij is nog passief en zit in de oriëntatiefase. Je kunt voorzichtig de interactie al aangaan met je klant.
  • Denken: De klant heeft nu een duidelijke behoefte naar een dienst of product en is de opties aan het overwegen voor een aankoop. Interactie creëren is in deze fase erg belangrijk.
  • Doen: De klant heeft een keuze gemaakt en gaat over tot de aankoop: de dienst of het product wordt online of offline aangeschaft.
  • Houden van: De klant kent jouw merk en vindt de producten en diensten fijn. Vaak zijn dit al bestaande klanten. Hij of zij zal opnieuw een aankoop bij je doen of jouw diensten en producten bij anderen aanbevelen als merkambassadeur. Het doel? Langdurige klantrelaties opbouwen. 

Een ander customer journey model die je kunt gebruiken is het welbekende AIDA-model. Dit model bestaat uit de stappen: Attention (aandacht), Desire (wens), Interest (interesse) en Action (actie). Aan de hand van de vier stappen wordt het beslissingsproces van de consument in kaart gebracht, voordat er daadwerkelijk koop of gebruik van een product of dienst plaatsvindt.

De touchpoints van de klantreis binnen deze fases

In bovenstaande fases zijn verschillende touchpoints (contactpunten) met jouw merk mogelijk: micromomenten waarop een potentiële klant in contact komt met jouw diensten of producten. De klant kan bijvoorbeeld de volgende stappen doorlopen:

  • het zien van een bericht van jouw merk op Instagram;
  • het zien van een billboard reclame;
  • via Google jouw website bezoeken;
  • een gesponsord bericht op social media zien;
  • tot een aankoop over gaan in de fysieke winkel.
  • e-mail notificaties zien van nieuwe producten;
  • deze delen met familie en vrienden.

En zo zijn er uiteraard veel verschillende routes mogelijk! Bovenstaand model brengt nog andere voorbeelden in kaart en laat zien in welke fase deze momenten vallen.

klantreis-in-kaart-methode-rb-media.jpg

De klantreis in kaart brengen

Nu je weet welke fases er zijn binnen een klantreis, kun je in kaart brengen wat dit betekent voor jouw doelgroep en organisatie. Hiervoor kun je een duidelijk model gebruiken, zoals de bijgevoegde visuele weergave. Op deze manier maak je de reis die de klant aflegt inzichtelijk. Je gaat voor jouw doelgroep in de verschillende fases nadenken over:

  • Wat wil je klant bereiken?
  • Welke content past hierbij?
  • Waar gaan we dit laten zien?
  • Wat gaan we hiervan meten?

Hoe zorg je voor de juiste content in al deze fases?

Je wilt uiteraard je klanten de juiste informatie bieden, op het juiste moment. Hoe zorg je ervoor dat jouw content hierop aansluit? Door de content die je in het bovenstaande model hebt uitgedacht te gaan maken en plaatsen. Om dit goed te stroomlijnen, kun je een contentkalender maken. Aan de hand van de contentkalender zorg je ervoor dat jouw doelgroep altijd de juiste content ziet in de juiste fases van de customer journey, op de juiste kanalen! En je bent altijd voorzien van leuke, relevante content voor jouw sociale media en website.

klantreis-rb-media.jpg

Heb je hulp nodig bij het in kaart brengen van de klantreis?

Het werken met een customer journey ontwikkelt de klantbeleving in positieve zin, waardoor je beter in staat bent om ambassadeurs van je merk te creëren. Met alle bovenstaande informatie en modellen, heb je nu de munitie om aan de slag te gaan met het in kaart brengen van de klantreis van jouw doelgroep. En duizelt het je nog van alle kanalen, touchpoints, fases en persona’s? Geen zorgen, wij kunnen je bij alle stappen helpen. Bij RB-Media kun je terecht voor een customer journey workshop, buyer persona sessie, een goede contentkalender en meer! Samen met een van onze online marketing specialisten ga je aan de slag.

Samen werken aan jouw online succes?

Vraag een gesprek aan

Vul jouw gegevens in en we nemen snel contact met je op!

Liever persoonlijk bespreken?

Dat kan! Bel of mail ons en we helpen je graag.

profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
We helpen je graag verder!