SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het verbeteren van een website met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger je scoort op relevante zoekwoorden, hoe meer bezoekers je aantrekt.
SEO teksten:
Content die scoort
Heeft jouw bedrijf een goed verhaal, maar lukt het maar niet om dat verhaal over te brengen op de bezoeker van je website? Of heb je leuke teksten op je website, maar scoor je maar niet in Google?



SEO-teksten: belangrijk onderdeel van je website
SEO-teksten zijn op veel vlakken een belangrijk onderdeel van je website. Ze moeten pakkend, converterend én goed vindbaar zijn. Maar hoe maak je goede SEO-teksten? Daar helpen we je bij RB-Media graag bij, met advies of simpelweg door ze voor je te schrijven. We vertellen je er graag meer over!
Wat zijn SEO-teksten?
Content is king. Het is in de marketing een veel gebezigde term. En hoewel wij bij RB-Media wars zijn van, zoals wij het noemen, 'marketing bullshit', zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in. De content, in dit geval SEO (Search Engine Optimization) teksten, die jij op je website hebt staan, zijn ontzettend belangrijk. Voor de vindbaarheid van je website, voor de beleving en herkenbaarheid van bezoekers, voor het gebruikersgemak van de website. Met goede SEO-teksten kun je al deze elementen afvangen, want een goede SEO-tekst is meer dan een opsomming van zoekwoorden.

SEO-teksten zijn de afgelopen flink geëvolueerd, net zoals zoekmachine optimalisatie. 'Vroeger' ging het erom dat je zoveel mogelijk het belangrijkste zoekwoord in een tekst propte. Hoe vaker, hoe beter. Omdat het algoritme van Google door de jaren heen flink is verbeterd, zijn er veel meer elementen die een goede SEO-tekst maken. Unieke content, expertise, leesbaarheid, gebruiksvriendelijkheid, opbouw, techniek. Het zijn allemaal elementen die een goede SEO-tekst maken. Van meta title en meta description tot call-to-action.
SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, richt zich op het verbeteren van je organische (onbetaalde) zoekresultaten. SEA, oftewel Search Engine Advertising, gaat over het inzetten van betaalde advertenties om beter zichtbaar te zijn in zoekmachines.
Een hogere positie in Google betekent meer bezoekers naar je website, wat de kans op conversies vergroot. Daarnaast verbetert het je naamsbekendheid omdat je op meerdere zoektermen zichtbaar bent én je website is 24/7 gepromoot.
Online succes realiseren wij al 25 jaar en daar vertellen veel van onze klanten je dan ook graag over.

Webdesign in Breda


Waarom SEO-teksten laten schrijven?
Als ondernemer of expert in jouw vakgebied wil jij je natuurlijk vooral bezighouden met datgene waar je goed in bent. Vaak is marketing daarvan de dupe en dat is jammer, want een goede marketingstrategie, en in dit specifieke geval een goed vindbare website, opent veel nieuwe deuren en nieuwe leads.
Het laten schrijven van SEO-teksten is daarom de uitkomst. Een online marketing bureau of SEO-specialist helpt je bij het schrijven van teksten die jouw website beter vindbaar maken en in lijn zijn met hoe jouw bedrijf zich profileert. Zo hoef jij je geen zorgen meer te maken over marketing en kun je vol de focus leggen op jouw expertise.

Hoe schrijf je SEO-teksten?
Stap voor stap
Een goede tekstschrijver is nog niet direct een goede SEO-tekstschrijver (en andersom geldt hetzelfde). Het zijn namelijk verschillende disciplines. Een tekstschrijver houdt zich bezig met teksten over het gehele spectrum: van teksten op flyers, brochures, boeken en andere offline communicatie tot webteksten, advertentieteksten en meer. Een SEO-schrijver heeft een discipline waar hij zich op gespecialiseerd heeft: webteksten.
Binnen die discipline heb je echter nog veel verschillende mogelijkheden. Want hoe schrijf je nu een goede SEO-tekst en waar moet je op letten? We zetten kort wat belangrijke punten op een rijtje.
Onderzoek
Stap 1 is onderzoeken, data vergaren. Een goed vindbare website start bij een goed zoekwoordonderzoek. Zo kun je achterhalen op welke zoekwoorden je nu goed gevonden wordt en vooral waar de kansen liggen om beter te scoren.
Structuur opstellen
Zodra je een onderwerp (zoekwoord) weet waar de pagina over gaat, ga je dat onderwerp uitdiepen. Wat zijn gerelateerde zoekwoorden aan dat zoekwoord? Welke vragen hebben bezoekers rond dit zoekwoord? Wat zijn mogelijke longtail zoekwoorden die je moet benoemen?
Als je al deze informatie hebt vergaard, ga je aan de slag met het bepalen van de structuur van de pagina. Zo weet je precies welke zoekwoorden je moet gebruiken, welke onderwerpen je moet behandelen en heb je een richtlijn over het aantal woorden dat gewenst is.
Doelgroep
Een misvatting is dat je een SEO-tekst alleen schrijft voor de beste vindbaarheid. Dat is uiteraard niet zo. Je moet een uiteindelijke bezoeker van de pagina ook verder helpen.
Daarom is een ander belangrijk aspect om vooraf te bepalen: het doel en de doelgroep van je tekst. Wat is de zoekintentie van jouw keyword? De intentie van iemand die zoekt op 'witte sneakers' is anders dan iemand die zoekt op 'witte sneakers kopen'. Het woordje 'kopen' bevestigt dat iemand een commerciële intentie heeft, waardoor je mogelijk jouw pagina anders schrijft.
Daarnaast bepaalt de doelgroep een belangrijk deel van je tekst, zoals bijvoorbeeld de tone of voice. De schrijfstijl moet passen bij de waarschijnlijke lezer van de tekst. Dat is voor iedere tekst en tekstschrijver de basis, ook voor SEO-teksten.
Schrijven
Aan de slag! Na al het voorwerk mag eindelijk de creatieve geest aan de slag. Hoewel er duidelijker kaders zijn voor het schrijven van SEO-teksten, hoef je je daardoor niet te laten remmen. Tekstschrijven is namelijk nog steeds een creatieve aangelegenheid.
Afwerking
Een goede SEO-pagina is meer dan een platte tekst. Kies voor aansprekende en passende foto's bij het artikel (en voeg de juiste alt tekst toe), plaats mogelijk interessante referenties op de pagina, schrijf een goede meta-titel en meta-omschrijving en voeg externe links of interne links naar andere pagina's op je website toe.
SEO uitbesteden
Je hoeft het niet zelf te doen
Leest dit alsof het veel werk is? Dat klopt, goede SEO-teksten schrijven doe je niet even uit de losse pols. Daar gaat veel voorwerk aan vooraf en het zijn vaak veelomvattende teksten. Het is dus logisch dat je daar als ondernemer of allround marketeer geen tijd voor hebt of er de expertise niet voor hebt.
Gelukkig zijn er mensen die dit graag voor je oppakken! Bij RB-Media weten we precies hoe we jouw online vindbaarheid moeten verhogen en nemen we het gehele SEO-traject uit handen. We doen de benodigde onderzoeken, stemmen met jou af over welke onderwerpen we als eerste gaan schrijven en gaan aan de slag. Daarnaast kijken onze experts ook naar de off page optimalisaties op SEO-gebied, zoals de domeinautoriteit en de techniek van je website. Zo ben je binnen afzienbare tijd goed vindbaar in de organische zoekresultaten op de voor jou relevante zoekwoorden.
RB-Media: jouw one-stop shop
voor online succes!
SEO-teksten schrijven is slechts een klein onderdeel van het dienstenaanbod van RB-Media. Online succes heeft veel factoren. Dat start bij een goed merkverhaal en de juiste duiding van je merkidentiteit. Vervolgens gaat het verder bij een maatwerk website die technische perfect is, die recht doet aan de huisstijl van jouw bedrijf en bovendien gebruiksvriendelijk en conversiegericht is. Al deze elementen zitten bij RB-Media onder één dak. Van Branding tot Design en van Development tot Online Marketing. Alles om van jouw online verhaal een succesverhaal te maken.
Ben je benieuwd naar de werkzaamheden van RB-Media en wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op en we nodigen je graag uit voor een bak koffie en een goed gesprek!
Samen werken aan jouw online succes?
Vul jouw gegevens in en we nemen snel contact met je op!
Dat kan! Bel of mail ons en we helpen je graag.


11 winkels door heel Nederland!

#2 website van het jaar 2023

36 kantoren in 16 landen

80.000+ geproduceerde pallets per dag

10.000+ accounts aangemaakt

100+ Leads per maand