Online marketing strategie - Slim aan de slag

Wat goed! Je hebt je eerste stap richting een online marketing strategie gezet. Laat ons je verder helpen met je plannen om te groeien met een slimme inzet van online marketing.

rbmedia125.jpg
Hulp nodig met een online marketing strategie?
Liever persoonlijk contact?
profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
We helpen je graag verder!
profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
Liever persoonlijk contact?
Een online-marketingstrategie van RB-Media is:
Maatwerk: Iedere online marketing strategie wordt afgestemd op de kernwaarden, visie, ambitie en doelstellingen van je bedrijf.
Overzichtelijk: Krijg beter inzicht in de manier waarop je je doelstellingen en doelgroepen kunt bereiken.
Volledig onderbouwd: Met diverse vormen van analyse zorgen we voor een goed beargumenteerd plan van aanpak.

Wat is een online marketing strategie?

Misschien heb je ergens gehoord of gelezen dat een online marketing strategie onmisbaar is als je online marketing slim wilt aanpakken. Degene die dit heeft gezegd, heeft absoluut gelijk. Maar het geeft nog geen antwoord op de vraag wat een online marketingstrategie dan precies is. Omdat we het belangrijk vinden dat je weet wáárom zo’n online marketing strategie onmisbaar is, leggen we je eerst uit wat het inhoudt en wat we ermee willen bereiken.

Met een online marketing strategie maken we een uitgebreid, goed onderbouwd plan voor jouw bedrijf. Hiermee zetten we in op het promoten van je merk, je producten of diensten via diverse online kanalen. Denk hierbij aan SEO, SEA, social advertising, e-mail, etc. Alles is gericht op het bereiken van specifieke doelstellingen en je doelgroepen met behulp van verschillende platformen en methodes. Dit kan zijn om je vindbaarheid te verbeteren, je zichtbaarheid te verhogen en om meer traffic naar je website te genereren. Met uiteindelijk doel om je conversies te verhogen!

rbmedia82.jpg

Een online marketing strategie voor B2B en B2C

Een goede online marketing strategie kun je zowel voor B2B als B2C gebruiken. Toch houden we in onze aanpak wel degelijk rekening met de verschillen. De nadruk op bepaalde elementen verschilt, omdat je nu eenmaal met verschillende types publiek te maken hebt met ieder zijn unieke kenmerken en behoeften. Zo ligt de focus bij B2B vaker op het bouwen van relaties en het genereren van leads terwijl B2C zich meer richt op snelle aankoopbeslissingen en merkloyaliteit. En dit heeft automatisch weer invloed op de aanpak én de content. Gelukkig hebben onze online marketing strategen voldoende ervaring met zowel B2B als B2C om ook voor jouw bedrijf een goede online marketing strategie op te zetten. In welke markt je ook actief bent.

Veelgestelde vragen

Een contentstrategie biedt een gestructureerde aanpak voor het creëren en distribueren van waardevolle inhoud. Het doel is om de juiste doelgroep aan te trekken en je zakelijke doelstellingen te realiseren.

Een online marketing strategie omvat alle online acties om specifieke marketingdoelen te bereiken. Het houdt rekening met de sterke punten van je organisatie en waar verbetering nodig is.

Een social media strategie omvat de doelgroep, de berichten die je plaatst, de timing van deze berichten en de interactie met je volgers op sociale media.

Onze klanten vertellen je graag meer over ons.

Online succes realiseren wij al 25 jaar en daar vertellen veel van onze klanten je dan ook graag over.

Webdesign in Breda

Hoe gaan we te werk

Om een goede online marketing strategie op te kunnen stellen, is wel wat voorwerk nodig. Denk aan diverse onderzoeken en/of een branding traject. Oftewel: RB-Media in detective-modus! Je moet namelijk de huidige situatie begrijpen. Dit omvat een evaluatie van interne factoren (merkidentiteit, online aanwezigheid, content en technische infrastructuur) en externe factoren (concurrentie, doelgroep(gedrag) en markttrends). Net wat nodig is om jouw online vraagstuk zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden. Onderzoeksmethoden die we hier onder andere voor gebruiken zijn:

Dit is overigens precies de reden waarom het voor veel bedrijven lastig is om zelf aan de slag te gaan met hun online marketingstrategie. Niet alleen vraagt het om specifieke expertise en het gebruik van speciale tools voor onderzoeken, het kost simpelweg best wat tijd. Gelukkig hebben we bij RB-Media de juiste specialisten zitten om je hierbij te helpen

rbmedia80.jpg

Een online marketing strategie bepalen

Wanneer we een online marketing strategie opstellen, bestaat deze altijd uit een vast aantal onderdelen. Doordat deze onderdelen elkaar op een logische manier opvolgen, bepalen we stap-voor-stap de inhoudelijke invulling van de strategie. Op zo’n manier dat het klopt. Dit geeft jou duidelijkheid over wáárom we voor een bepaalde aanpak kiezen. Een online marketing strategie zien we ook wel als een puzzel. Alle puzzelstukjes moeten in elkaar vallen. Dit is hoe wij een online marketing strategie opstellen:

Ambitie

Dit is het vertrekpunt van je online marketing strategie, waarin we de langetermijnvisie van je bedrijf uiteenzetten en je communicatievraagstuk helder krijgen. Het beschrijft wat je organisatie uiteindelijk wil bereiken met zijn online aanwezigheid. Dit kan variëren van het vergroten van merkbekendheid tot het leiden in innovatie binnen jouw sector.

Analyse

We benoemden het al eerder: als je een online marketing strategie opstelt, moet je de huidige situatie begrijpen. In dit onderdeel van de online marketingstrategie brengen we alle kernpunten en belangrijke conclusies samen. Zowel van de onderzochte interne factoren als de externe factoren. Deze conclusies en - nog belangrijker - de inzichten die we hieruit halen, vormen een belangrijke basis voor het bepalen van je online marketing strategie.

Marketingdoelstellingen

Dit zijn specifieke doelen die je wilt bereiken met je online marketinginspanningen. Voorbeelden zijn het verhogen van websiteverkeer of het genereren van x nieuwe leads per maand via sociale media.

Doelgroepen

Hier definiëren we wie je belangrijkste doelgroepen zijn. Heb je een buyer persona workshop bij ons gedaan, dan zit dit automatisch al in de online marketing strategie. Hoe beter je je doelgroep begrijpt, hoe effectiever je je marketinginspanningen kunt richten. Daarbij gaan we ook altijd na: is er een specifieke doelgroep die extra belangrijk is?

Strategie

Dit beschrijft de algemene aanpak die we adviseren om te gebruiken om je doelstellingen te bereiken. Hiermee geven we focus aan alle marketingactiviteiten. Het zegt iets over de manier waarop je de interactie met je doelgroep zult aangaan.

Kernboodschap

Dit is de centrale boodschap die we willen communiceren aan je doelgroep. Het moet resoneren met hun behoeften en voorkeuren, en duidelijk uitleggen wat jouw merk uniek maakt en waarom ze voor jou zouden moeten kiezen. Wat beloof je ze?

Middelen en advies

Hier specificeren we welke middelen en kanalen (zoals SEO, Google Ads, sociale media, e-mailmarketing) je het best kunt inzetten om je online marketing strategie te implementeren, de soorten content die je kunt creëren en hoe je de interactie met je doelgroep kunt aangaan. Ook kunnen we advies geven over hoe je teamleden en stakeholders kunnen bijdragen aan het succes van de strategie.

Planning

Met een gedetailleerde planning geven we precies aan wanneer elk aspect van je strategie zal worden geïmplementeerd en door wie. Dit omvat onder andere de inzet van campagnes, content creatie en publicatie, en evaluatiemomenten om de voortgang te meten en indien nodig aanpassingen te maken.

Van een online marketingstrategie naar content

Met een online-marketingstrategie zetten we in op de lange termijn. Zeg, minimaal een jaar. De planning zetten we daarom uit in grote lijnen. Vanuit de strategie kun je vervolgens ook korte termijn plannen maken, waarmee je de activiteiten - en dus ook de planning - concreet maakt. Oftewel, hoe gaan we de middelen en methodes die we met elkaar hebben vastgesteld in de online marketing strategie, uitwerken tot concrete acties en content. Zo’n kortetermijnplan noemen we doorgaans een contentplan. Het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat je specifiek met een bepaalde vorm van online marketing aan de slag wil. In dat geval kunnen we heel gericht aan de slag met bijvoorbeeld een SEO-strategie, contentstrategie of social media strategie. Lees hier gerust wat meer over, maar laten we ons voor nu eerst focussen op de online-marketingstrategie. Stap voor stap!

Online marketing strateeg nodig?

Met een volledige marketingafdeling tot je beschikking, heb je aan RB-Media een alles-in-één-partner voor je online marketing. We verzorgen het voortraject, bepalen samen met jou de online marketing strategie én ondersteunen je bij de uitvoering ervan. Het is maar net waar jij met je bedrijf behoefte aan hebt. Niets moet, alles kan zullen we maar zeggen. Dus, heb je behoefte aan een goede online marketing strateeg voor de online marketing strategie van jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op voor het bespreken van de mogelijkheden. Langskomen voor een persoonlijke afspraak mag natuurlijk ook. Dat praat wel zo makkelijk én we introduceren je graag aan ons team!

Samen werken aan jouw online succes?

Vraag een gesprek aan

Vul jouw gegevens in en we nemen snel contact met je op!

Liever persoonlijk bespreken?

Dat kan! Bel of mail ons en we helpen je graag.

profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
We helpen je graag verder!
Bekijk ons werk! We zijn er trots op.