
“Mij is altijd verteld: het maken van content is heel veel denken, maar vooral ook heel veel doen. Een contentstrategie zet je op de juiste manier aan het denken, en helpt je vervolgens enorm bij het doen!”
Resultaten behaal je als je jouw doelgroep echt weet te raken en kunt overtuigen. Dé manier om dat te doen, is met vlijmscherpe content. Een contentstrategie gaat je daarbij helpen. Maar, hoe pak je dit goed aan? Onze contentstrategen leggen je het graag uit.
De definitie van een contentstrategie zit hem eigenlijk al in het woord. Een contentstrategie is namelijk een secuur uitgedacht plan wat je gaat helpen bij het creëren, publiceren en beheren van relevante en doeltreffende content: van tekstueel tot multimediaal. Een effectieve contentstrategie helpt bij het bouwen van een sterk merk, verbetert de betrokkenheid van je doelgroep, verhoogt de online zichtbaarheid én draagt bij aan het realiseren van zakelijke doelen zoals het genereren van leads, het verhogen van verkoop en het verbeteren van de klanttevredenheid. Dat maakt dat een contentstrategie voor iedere soort organisatie interessant is; zowel B2B als B2C. Belangrijk aan een contentstrategie is dat je alle randvoorwaarden en richtlijnen vaststelt die belangrijk zijn bij de contentcreatie en -publicatie. Denk hierbij aan richtlijnen en randvoorwaarden op het gebied van:
Of je nu op zoek bent naar een bureau dat je helpt bij het opstellen van je online contentstrategie, of je wil zelf je contentstrategie maken. Op deze pagina vind je de informatie die je nodig hebt. Heb je alsnog vragen? Pak dan de telefoon op of stuur ons een berichtje. We helpen je graag verder.
Het maakt niet uit of je aan slag gaat met je website of social media, met een contentstrategie breng je overzicht aan in je activiteiten. Het helpt je om vanuit een gestructureerde manier je content te creëren. Dit komt niet alleen de kwaliteit van je content ten goede, maar werkt ook nog eens heel efficiënt. Niet elke keer ‘on the spot’ je content verzinnen en online zetten, maar vanuit een goed opgezet stappenplan je content vooruit plannen en maken. Ga zelf maar na: hoe fijn zou het werken als je iedere keer een vast aantal stappen kunt doorlopen met alle informatie die je nodig hebt voorhanden. Plus, je weet op tijd of je nog iets extra’s nodig hebt om de content te creëren. Denk bijvoorbeeld aan een afbeelding, video of informatie van een collega. Kortom, een contentstrategie biedt overzicht, helpt bij het plannen en efficiënt creëren van content én zorgt ervoor dat je gerichter en effectiever je doelgroep kunt bereiken.
“Mij is altijd verteld: het maken van content is heel veel denken, maar vooral ook heel veel doen. Een contentstrategie zet je op de juiste manier aan het denken, en helpt je vervolgens enorm bij het doen!”
Wat altijd goed is om te bedenken: er is niet één manier voor het opstellen van een strategie. Er zijn genoeg voorbeelden en templates beschikbaar, maar uiteindelijk is het vooral belangrijk dat de contentstrategie voor jóúw merk werkt. Zo hebben wij ook vormgegeven aan ons eigen model voor een contentstrategie en passen wij deze - waar nodig - gerust aan als dit de content of werkwijze van de klant ten goede komt.
Een contentstrategie biedt een gestructureerde aanpak voor het creëren en distribueren van waardevolle inhoud. Het doel is om de juiste doelgroep aan te trekken en je zakelijke doelstellingen te realiseren.
Een online marketing strategie omvat alle online acties om specifieke marketingdoelen te bereiken. Het houdt rekening met de sterke punten van je organisatie en waar verbetering nodig is.
Een social media strategie omvat de doelgroep, de berichten die je plaatst, de timing van deze berichten en de interactie met je volgers op sociale media.
Online succes realiseren wij al 25 jaar en daar vertellen veel van onze klanten je dan ook graag over.
Webdesign in Breda
Natuurlijk zijn we niet flauw om je mee te nemen in ons basisstappenplan voor het opstellen van een contentstrategie. In dit geval gaan we er al wel vanuit dat je je merkidentiteit, bestaande uit je merkverhaal, tone-of-voice en huisstijl op orde hebt. Idealiter heb je jouw klantprofielen ook al in kaart, zodat je in je contentstrategie heel gericht kunt aangeven op welke persona’s de focus ligt.
Een contentstrategie kan volgens diverse modellen opgebouwd worden of verschillende modellen toepassen. Zo’n model dat wij en onze klanten heel prettig vinden om mee te werken, is de ‘contentcirkel’. Je kunt deze methode eigenlijk zien als een soort checklist voor alle content die je creëert en beheert. De oplettende lezer zal zien dat het model ook verwerkt zit in de manier waarop we onze hele contentstrategie hebben opgebouwd. Op die manier is het een kwestie van alle stappen doorlopen en bevat je contentstrategie alle informatie die je nodig hebt bij het afvinken van iedere stap:
Volg je netjes al je stappen van de contentcirkel? En heb je aandacht besteedt aan je contentstrategie? Dan staat niets je meer in de weg om gericht aan de slag te gaan met effectieve content. Succes!
Breekt het zweet je enigszins uit bij het lezen van wat er allemaal komt kijken bij een contentstrategie? Absoluut niet nodig. Vraagt goede content om energie, tijd en aandacht? Ja! Maar dat betekent niet dat je er alleen voor staat. Bij RB-Media helpen we graag met het opstellen van een online contentstrategie. Maar we geven we jou en/of je team ook graag training in hoe je het beste werkt met een contentstrategie. Afhankelijk van je wensen kunnen we bepaalde werkzaamheden zelfs voor je uit handen nemen. Zo werken we gezamenlijk aan de beste content. Jij als expert binnen je vakgebied en wij als online marketing specialisten.
Benieuwd naar de mogelijkheden van zo’n samenwerking? Neem contact op en we nodigen je graag een keer uit voor een kennismaking.
Vul jouw gegevens in en we nemen snel contact met je op!
Dat kan! Bel of mail ons en we helpen je graag.
11 winkels door heel Nederland!
#2 website van het jaar 2023
36 kantoren in 16 landen
80.000+ geproduceerde pallets per dag
10.000+ accounts aangemaakt
100+ Leads per maand