Content strategie - Het maximale uit content

Resultaten behaal je als je jouw doelgroep echt weet te raken en kunt overtuigen. Dé manier om dat te doen, is met vlijmscherpe content. Een contentstrategie gaat je daarbij helpen. Maar, hoe pak je dit goed aan? Onze contentstrategen leggen je het graag uit.

social-media-strategie-rb-media.jpg
Je content strategie uitbesteden bij RB-Media?
Liever persoonlijk contact?
profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
We helpen je graag verder!
profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
Liever persoonlijk contact?
Een contentstrategie bij RB-Media is...
Creatief en doelgericht.
Buiten de gebaande paden.
Op maat en passend bij de doelstelling van jouw bedrijf.

Wat is een contentstrategie?

De definitie van een contentstrategie zit hem eigenlijk al in het woord. Een contentstrategie is namelijk een secuur uitgedacht plan wat je gaat helpen bij het creëren, publiceren en beheren van relevante en doeltreffende content: van tekstueel tot multimediaal. Een effectieve contentstrategie helpt bij het bouwen van een sterk merk, verbetert de betrokkenheid van je doelgroep, verhoogt de online zichtbaarheid én draagt bij aan het realiseren van zakelijke doelen zoals het genereren van leads, het verhogen van verkoop en het verbeteren van de klanttevredenheid. Dat maakt dat een contentstrategie voor iedere soort organisatie interessant is; zowel B2B als B2C. Belangrijk aan een contentstrategie is dat je alle randvoorwaarden en richtlijnen vaststelt die belangrijk zijn bij de contentcreatie en -publicatie. Denk hierbij aan richtlijnen en randvoorwaarden op het gebied van:

  • Kwaliteit en relevantie
  • Tone-of-voice en stijl
  • Content formats
  • Normen en interne richtlijnen
  • Doelgroepen
  • Publicatie en verspreiding
  • Meting en analyse

Of je nu op zoek bent naar een bureau dat je helpt bij het opstellen van je online contentstrategie, of je wil zelf je contentstrategie maken. Op deze pagina vind je de informatie die je nodig hebt. Heb je alsnog vragen? Pak dan de telefoon op of stuur ons een berichtje. We helpen je graag verder.

Waarom je een contentstrategie nodig hebt

Het maakt niet uit of je aan slag gaat met je website of social media, met een contentstrategie breng je overzicht aan in je activiteiten. Het helpt je om vanuit een gestructureerde manier je content te creëren. Dit komt niet alleen de kwaliteit van je content ten goede, maar werkt ook nog eens heel efficiënt. Niet elke keer ‘on the spot’ je content verzinnen en online zetten, maar vanuit een goed opgezet stappenplan je content vooruit plannen en maken. Ga zelf maar na: hoe fijn zou het werken als je iedere keer een vast aantal stappen kunt doorlopen met alle informatie die je nodig hebt voorhanden. Plus, je weet op tijd of je nog iets extra’s nodig hebt om de content te creëren. Denk bijvoorbeeld aan een afbeelding, video of informatie van een collega. Kortom, een contentstrategie biedt overzicht, helpt bij het plannen en efficiënt creëren van content én zorgt ervoor dat je gerichter en effectiever je doelgroep kunt bereiken.

profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg

Marlijn Megens - Brandmanager RB-Media

“Mij is altijd verteld: het maken van content is heel veel denken, maar vooral ook heel veel doen. Een contentstrategie zet je op de juiste manier aan het denken, en helpt je vervolgens enorm bij het doen!”

strategie-rb-media.jpg

Hoe wij bij RB-Media een contentstrategie maken

Wat altijd goed is om te bedenken: er is niet één manier voor het opstellen van een strategie. Er zijn genoeg voorbeelden en templates beschikbaar, maar uiteindelijk is het vooral belangrijk dat de contentstrategie voor jóúw merk werkt. Zo hebben wij ook vormgegeven aan ons eigen model voor een contentstrategie en passen wij deze - waar nodig - gerust aan als dit de content of werkwijze van de klant ten goede komt.

Veelgestelde vragen

Een contentstrategie biedt een gestructureerde aanpak voor het creëren en distribueren van waardevolle inhoud. Het doel is om de juiste doelgroep aan te trekken en je zakelijke doelstellingen te realiseren.

Een online marketing strategie omvat alle online acties om specifieke marketingdoelen te bereiken. Het houdt rekening met de sterke punten van je organisatie en waar verbetering nodig is.

Een social media strategie omvat de doelgroep, de berichten die je plaatst, de timing van deze berichten en de interactie met je volgers op sociale media.

Verhalen van enthousiaste klanten

Online succes realiseren wij al 25 jaar en daar vertellen veel van onze klanten je dan ook graag over.

Webdesign in Breda

Een contentstrategie opstellen

Natuurlijk zijn we niet flauw om je mee te nemen in ons basisstappenplan voor het opstellen van een contentstrategie. In dit geval gaan we er al wel vanuit dat je je merkidentiteit, bestaande uit je merkverhaal, tone-of-voice en huisstijl op orde hebt. Idealiter heb je jouw klantprofielen ook al in kaart, zodat je in je contentstrategie heel gericht kunt aangeven op welke persona’s de focus ligt.

  • Nulmeting
    Dit hoeft niet heel uitgebreid te zijn, maar een nulmeting maakt het in één oogopslag duidelijk hoe je ervoor staat op specifieke metrics. Dit kan het aantal volgers per kanaal zijn op dat moment, websitebezoekers, het aantal keer per maand dat er op je merknaam wordt gezocht; noem maar op! Net wat voor jou belangrijke informatie is.

  • Doelstellingen + communicatie-effecten
    Een belangrijk onderdeel van je contentstrategie is begrijpen wat je precies wil bereiken. Welke marketingdoelstellingen zijn er? Zijn er marketingdoelstellingen die extra focus behoeven? Omdat de stap van doelstelling naar content best groot kan zijn, is een fijne tussenstap om de communicatie-effecten per doelstelling te omschrijven. Wat wil je dat de doelgroep weet, vindt en doet? Dit maakt de stap naar gerichte content een stuk makkelijker.

  • Doelgroepen
    Naast het helder hebben wat je wil bereiken, is het net zo belangrijk om te weten wie je wilt bereiken. Dit omvat het definiëren van de kenmerken, behoeften, voorkeuren, angsten en het gedrag van je doelgroep. Middels een buyer persona workshop helpen wij onze klanten om duidelijk inzicht te krijgen in hun belangrijkste klantprofielen.

  • Kernboodschap
    Een kernboodschap vertelt de essentie van jouw merk, jouw belofte aan je doelgroep. Dit vormt de rode draad voor je communicatie en slaat een brug tussen jou en je doelgroep. In een kernboodschap gaat het niet zozeer om wat jij kwijt wil, maar wat de ontvanger wil en moet weten.

  • Contentanalyse
    Het evalueren van bestaande content kan je helpen om sterke punten, zwakke punten en kansen te identificeren. Beperk jezelf niet alleen tot je eigen content, maar kijk ook zeker naar je concurrenten om kansen te ontdekken.

  • Thema’s en Topics
    Bepaal welke thema’s en onderwerpen relevant zijn voor je doelgroep. Heb daarnaast voor jezelf helder hoe deze thema’s en onderwerpen bijdragen aan het behalen van je doelstellingen. We willen tenslotte iets bereiken met onze content.

  • Contenttypes en kanalen
    De volgende stap is het bepalen van de soorten content en kanalen die je in gaat zetten. Denk in het geval van soorten content bijvoorbeeld aan blogs, video’s, landingspagina’s, podcasts, etc. Bij kanalen aan social media, website, nieuwsbrieven, zoekmachines, etc. Zowel de soorten content als kanalen moeten aansluiten bij je doelgroep en doelstellingen.

  • Contentcreatie- en planning
    Bij RB-Media maken we altijd gebruik van een contentkalender. Hiermee kun je zowel de creatie als de publicatie van content plannen en organiseren. Hoe gedetailleerd je een contentkalender maakt, bepaal je zelf. Ook hier geldt: doe wat voor jou/jullie werkt!

  • Promotie
    Afhankelijk van hoe je je content wil verspreiden, is het ook goed om een plan op te stellen voor het bereiken van een groter publiek. Hoe zorg je ervoor dat jouw content een zo groot mogelijke impact maakt?

  • Richtlijnen voor creatie en interactie
    Zijn er bepaalde processen die je moet doorlopen of richtlijnen voor het beheer van contentcreatie, publicatie en onderhoud? Beschrijf ze dan! Je zou zelfs al zover kunnen gaan dat je meeneemt welke hashtags interessant zijn of welke emoticons passend zijn voor een specifiek kanaal.

  • Monitoring
    Het regelmatig beoordelen van de prestaties van content aan de hand van vooraf bepaalde KPI's (Key Performance Indicators) helpen je om de effectiviteit van de strategie te evalueren en waar nodig aanpassingen te maken.
contentcirkel-rb-media.png

Een contentstrategie model dat wij héél handig vinden

Een contentstrategie kan volgens diverse modellen opgebouwd worden of verschillende modellen toepassen. Zo’n model dat wij en onze klanten heel prettig vinden om mee te werken, is de ‘contentcirkel’. Je kunt deze methode eigenlijk zien als een soort checklist voor alle content die je creëert en beheert. De oplettende lezer zal zien dat het model ook verwerkt zit in de manier waarop we onze hele contentstrategie hebben opgebouwd. Op die manier is het een kwestie van alle stappen doorlopen en bevat je contentstrategie alle informatie die je nodig hebt bij het afvinken van iedere stap:

  • Doelstelling (of communicatie-effect): aan welke doelstelling moet deze content bijdragen?
  • Persona: welke persona(‘s) wil je bereiken?
  • Thema & Topic: wat wordt de invalshoek voor je content?
  • Kanalen: op welk kanaal ga je publiceren?
  • Contentkalender: wat gaan we wanneer communiceren?
  • Interactie: hoe ga je het gesprek/interactie aan?
  • Monitoring: wat gaat goed en wat kan beter?

Volg je netjes al je stappen van de contentcirkel? En heb je aandacht besteedt aan je contentstrategie? Dan staat niets je meer in de weg om gericht aan de slag te gaan met effectieve content. Succes!

Een cursus contentstrategie van RB-Media

Breekt het zweet je enigszins uit bij het lezen van wat er allemaal komt kijken bij een contentstrategie? Absoluut niet nodig. Vraagt goede content om energie, tijd en aandacht? Ja! Maar dat betekent niet dat je er alleen voor staat. Bij RB-Media helpen we graag met het opstellen van een online contentstrategie. Maar we geven we jou en/of je team ook graag training in hoe je het beste werkt met een contentstrategie. Afhankelijk van je wensen kunnen we bepaalde werkzaamheden zelfs voor je uit handen nemen. Zo werken we gezamenlijk aan de beste content. Jij als expert binnen je vakgebied en wij als online marketing specialisten. 

Benieuwd naar de mogelijkheden van zo’n samenwerking? Neem contact op en we nodigen je graag een keer uit voor een kennismaking.

Samen werken aan jouw online succes?

Vraag een gesprek aan

Vul jouw gegevens in en we nemen snel contact met je op!

Liever persoonlijk bespreken?

Dat kan! Bel of mail ons en we helpen je graag.

profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
We helpen je graag verder!
Verhalen van enthousiaste klanten