Merkverhaal - De kracht van een goede basis

Heb jij soms ook het gevoel dat je door de bomen het bos niet meer ziet? Of je twijfelt over welke marketingactiviteiten nu wel of niet bij je passen? Bij RB-Media helpen je om terug te gaan naar de basis; met een merkverhaal.

merkverhaal-rb-media.jpg
Een merkverhaal laten schrijven door RB-Media?
Liever persoonlijk bespreken?
profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
We helpen je graag verder!
profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
Liever persoonlijk bespreken?
Merkverhaal bij RB-Media is...
Duidelijk inzicht in je eigen merk.
Altijd raak schieten met de juiste boodschap.
Interactieve sessies vol inzichten.
merkverhaal-de-kern-rb-media.jpg

De basis van jouw merk

Een merkverhaal is de basis voor goede marketing. Waarom? Omdat een merkverhaal diep in de kern van jouw merk duikt en laat zien welke kernwaarden de basis van jouw merk vormen. Deze kernwaarden zijn het antwoord op de vraag waarom je doet wat je doet en waarom een klant voor jou kiest. Dat betekent dat ze ook richting kunnen geven aan de dingen die je nog gaat doen en de beslissingen die je daarbij moet nemen.

Wat is het verhaal van jouw merk?

Bij RB-Media zijn we gespecialiseerd in maatwerk websites, branding, data en online marketing. Het zijn de elementen waarmee jij je verbindt met, en zichtbaar bent voor, je doelgroep die steeds lastiger te bereiken is. Maar wat voor gevoel krijgen jouw klanten wanneer ze in aanraking komen met je merk? Of wat wil je dat ze ervaren? Heb je je dat al wel eens afgevraagd? De dagen van hagel schieten en maar zien wat je raakt, zijn voorbij. Het is tijd voor sniper kwaliteit communicatie! En dat vraagt om skills, superscherpe skills. Laten wij die nu net in huis hebben.

merkverhaalsessie-rb-media.jpg

Wetenschappelijk bewezen succes

Om te weten waar je naartoe gaat, moet je weten waar je vandaan komt. Daarom begint een website- of een marketingtraject bij ons met een merkverhaal. Het is simpelweg de basis voor alles wat daarop volgt. Wanneer je fundament staat, is het namelijk veel makkelijker om de vertaling te maken naar messcherpe communicatie-uitingen. Bij RB-Media hebben we een methode ontwikkeld voor een succesvol merkverhaal, gebaseerd op een wetenschappelijk onderzoek dat is gedaan naar menselijke drijfveren.

Veelgestelde vragen

Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk.

Bij een doelgroepanalyse breng je in kaart wie je doelgroepen zijn, inclusief demografische gegevens, interesses, wensen en behoeften. Dit helpt om je marketingstrategieën beter af te stemmen.

Een merkverhaal beschrijft de kern van de merkpositionering. Het vertelt wat belangrijk is voor het merk, waar de focus ligt en wie zich aangesproken moet voelen.

Klanten aan het woord

Wij kunnen de mooiste woorden gebruiken, maar het bewijs ligt bij onze klanten. Lees hun ervaringen.

Webdesign in Breda

De methode

Wat zijn de zes drijfveren van jouw merk?

Tijdens een interactieve merksessie gaan onze branding-specialisten het gesprek aan met jou en een aantal van je collega’s. We gebruiken onze methode om te achterhalen welke zes drijfveren – ook wel bekend als kernwaarden – de basis vormen van jouw merk. Dit doen we door het gesprek met je aan te gaan waarom bepaalde drijfveren wel of juist niet passend zijn voor het merk. Deze drijfveren plaatsen we in een piramide met drie niveaus:

  • De belofte: wat onderscheidt jullie van de rest? 
  • Het bewijs: wat ervaren jouw klanten?
  • Het DNA: wie zijn jullie in de basis?
merkverhaal-schrijven-rb-media.jpg

Een merkverhaal schrijven

Na zo’n merksessie gaat de specialist aan de slag met alle input en werkt dit uit in een merkidentiteit die naadloos aansluit bij de identiteit van het merk. De zes kernwaarden worden uitgebreid omschreven, het merkverhaal wordt geschreven en daarnaast wordt de tone of voice beschreven. Wat je overhoudt, is een overzichtelijk document dat als handvat dient bij het maken van strategische beslissingen en toekomstige content, zoals bijvoorbeeld een nieuwe website en communicatie-uitingen.

profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg

Marlijn - Brandmanager

“Het mooie aan onze merksessies vind ik dat klanten altijd met nieuwe inzichten of ideeën de deur uitlopen. Het grootste compliment dat we kunnen krijgen, is als klanten zeggen: ‘Wauw! Dit is gewoon precies wie we zijn.’ Dát is voor mij de kracht van een goed merkverhaal.”

Een merkverhaal laten schrijven door RB-Media

Misschien heb je zelf al eens een poging gedaan om je kernwaarden op papier te zetten. Mogelijk ging dit je makkelijk af, maar misschien ook niet. En vertellen die kernwaarden echt het complete verhaal? Vraag jezelf eens af: durf je de kritische vragen te stellen? Ben je misschien blind voor bepaalde zaken? Kan het zijn dat iets wat jij de normaalste zaak van de wereld vindt, eigenlijk heel bijzonder is?

De meeste ondernemers hebben een heel duidelijk gevoel bij hun merk, maar probeer dat maar eens goed onder woorden te brengen of op papier te krijgen. Dat is lastiger dan het lijkt. Bij RB-Media stellen we de juiste vragen, trappen we deuren in, graven we dieper en belichten we nieuwe invalshoeken. En maak je niet druk, dit is een leuk proces! We weten hoe we de juiste informatie op moeten halen en - nog belangrijker - we weten hoe we al deze informatie moeten vangen in een compact en sterk merkverhaal. Daarbij geldt altijd: wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent.

Leer je doelgroepen kennen

Wil je het he-le-maal goed aanpakken? Een merkverhaal is nog maar het begin van een volledige merk- of marketingstrategie en wordt idealiter opgevolgd door een zogeheten buyer persona workshop of doelgroep analyse waarbij de verschillende doelgroepen in kaart worden gebracht. Tijdens zo’n workshop maken we onderscheid tussen verschillende potentiële klanten, particulier of zakelijk. Dat doen we door het in kaart brengen van kenmerken, behoeften, pijnpunten en online bedrag. Hoe doet deze persoon bijvoorbeeld zijn research? Wat kan voor frustratie zorgen? Hoe wil iemand samenwerken of communiceren? Oftewel, veel waardevolle informatie om je communicatie gericht in te kunnen zetten.

Wanneer je merkidentiteit staat en we je doelgroepen in kaart hebben gebracht, kun je aan de slag met de (online)marketingstrategie: jouw online route naar succes. En weten wat je nu denkt. Er is inderdaad veel werk aan de winkel. Gelukkig kun je voor het hele pakket bij RB-Media terecht. Ieder zijn specialisatie.

Maar, zoals we eerder benoemden: laten we beginnen bij de basis. Stap voor stap. Benieuwd naar jouw merkverhaal? Laat ons je helpen bij je zoektocht. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wie weet tot snel!

Samen werken aan jouw online succes?

Vraag een gesprek aan

Vul jouw gegevens in en we nemen snel contact met je op!

Liever persoonlijk bespreken?

Dat kan! Bel of mail ons en we helpen je graag.

profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
We helpen je graag verder!