De kracht van het merkverhaal

Terug naar de basis!

Heb jij soms ook het gevoel dat je door de bomen het bos niet meer ziet? Of dat je twijfelt over welke marketingactiviteiten nou wel of niet bij je passen? Bij RB-Media helpen je om terug te gaan naar de basis; met een merkverhaal.

Neem contact op!

merkidentiteit

De basis van jouw merk

Merkidentiteit

Een merkverhaal is de basis voor goede marketing. Waarom? Omdat een merkverhaal diep in de kern van jouw merk duikt en laat zien welke kernwaarden de basis van jouw merk vormen. Deze kernwaarden zijn het antwoord op de vraag waarom je doet wat je doet en een klant voor jou kiest. Dat betekent dat ze ook richting kunnen geven aan de dingen die je nog gaat doen. 

Bij RB-Media zijn we gespecialiseerd in maatwerk websites, branding en online marketing. Het zijn de elementen waarmee jij je verbindt met, en zichtbaar bent voor je doelgroep die steeds lastiger te bereiken is. Maar wat voor gevoel krijgt de doelgroep wanneer ze in aanraking komt met je merk? Of wat wil je dat ze ervaart? Heb je je dat al wel eens afgevraagd? De dagen van hagel schieten en maar zien wat je raakt, zijn voorbij. Het is tijd voor sniper kwaliteit communicatie! En dat vraagt om skills, super scherpe skills. Laten we die nu net in huis hebben.

Wetenschappelijk bewezen succes

Wij starten met een merkverhaal

Om te weten waar je naartoe gaat, moet je weten waar je vandaan komt. Daarom begint een marketingtraject bij ons altijd met een merkverhaal. Het is simpelweg de basis voor alles wat daarop volgt. Wanneer je fundament staat, is het namelijk veel makkelijker om de vertaling te maken naar messcherpe communicatie-uitingen. Bij RB-Media hebben we een methode ontwikkeld voor een succesvol merkverhaal, gebaseerd op een wetenschappelijk onderzoek dat is gedaan naar vierentwintig menselijke drijfveren.

De methode

Wat zijn de zes drijfveren van jouw merk?

Tijdens een merksessie met een van onze branding specialisten gaan we het gesprek aan met jou en een aantal van je collega’s. We gebruiken onze methode om te achterhalen welke zes drijfveren – ook wel bekend als kernwaarden – de basis vormen van jouw merk. Dit doen we door het gesprek met je aan te gaan waarom bepaalde drijfveren wel of juist niet passend zijn voor het merk. Deze drijfveren plaatsen we in een piramide met drie niveaus:

  • De belofte: wat onderscheidt jullie van de rest? 
  • Het bewijs: wat ervaart jouw doelgroep?
  • Het DNA: wie zijn jullie?

Na zo’n merksessie gaat de specialist aan de slag met alle input en werkt dit uit in een merkverhaal dat naadloos aansluit bij de identiteit van het merk. De zes kernwaarden worden uitgebreid omschreven en daarnaast worden zowel de visuele als tekstuele tone of voice beschreven. Wat je overhoudt, is een overzichtelijk document dat als handvat dient bij het bepalen van toekomstige beslissingen zoals bijvoorbeeld een nieuwe website en communicatie-uitingen. 

Wil je het he-le-maal goed doen?

De basis van een merkstrategie

Een merkverhaal is nog maar het begin van een volledige merkstrategie en wordt idealiter opgevolgd door een zogeheten persona sessie waarbij de verschillende doelgroepen in kaart worden gebracht. Wanneer je de kernwaarden en je doelgroepen in kaart hebt gebracht, kun je aan de slag met de  (online)communicatiestrategie. Maak je vooral niet druk! Gelukkig kun je voor het hele pakket bij RB-Media terecht. Maar zoals we eerder benoemden: laten we beginnen bij de basis.

Benieuwd naar jouw merkverhaal? Laat ons je helpen bij je zoektocht. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wie weet tot snel!

Nieuwsgierig naar jouw merkverhaal?

Ik sta voor je klaar! Marlijn

Brandmanager

076 78 51 526 Neem contact met ons op!