Doelgroep analyse

RB-Media helpt je bij het uitvoeren van een doelgroep analyse!

Je doelgroep analyseren: dat doe je om precies te weten wat voor klanten je hebt en hoe je het beste je product kunt verkopen. Het verkopen van jouw producten of diensten is cruciaal voor je bedrijf. Door precies te weten wie jouw doelgroep is, en hoe je voor ze moet adverteren, kun je voor meer (vaste) klanten zorgen. De Marketeers van RB-Media zijn hierin gespecialiseerd en helpen je graag! 

Neem contact op!

Wat is een doelgroep analyse?

Ken je doelgroep!

Door een doelgroep analyse kom je erachter welke groep mensen het beste bij jouw producten of diensten past. Hoe kun je die potentiële afnemers leren herkennen en hoe kun je ze benaderen en overtuigen? Er zijn niet veel producten of diensten die meteen een hit zijn en in grote hoeveelheden wordt verkocht. Daarom is het cruciaal dat je erachter komt wie de doelgroep is voor jouw bedrijf voordat je nieuwe producten of diensten gaat aanbieden. Immers, aan iedereen je producten aanbieden zonder enig doel gaat een enorme tijd- en geldverspilling zijn. Misschien heb je al een beeld aan wie je wilt gaan verkopen, maar mis je nog bepaalde informatie over de doelgroep.

Hoe voer je een doelgroep analyse uit?

Het is belangrijk je (toekomstige) doelgroep zo goed mogelijk te leren kennen zonder aannames te maken. Wat zijn de interesses? Op welke platformen zijn ze het meest te vinden? Hoe denkt de doelgroep over bepaalde onderwerpen of thema’s? Hoe gaat de doelgroep om met hun wensen en gebruiken? Welke zoektermen gebruiken ze regelmatig? Al deze vragen kunnen helpen om al veel over jouw doelgroep te weten te komen.

klantreis-doelgroepanalyse

Wat voor resultaat levert een doelgroep analyse op?

De doelgroep analyse maakt inzichtelijk op welke doelgroep jij je moet richten om meer producten of diensten te verkopen. Ook maakt het inzichtelijk hoe je de doelgroep het beste kunt bereiken en welke behoeftes en wensen ze hebben. Het identificeert wat voor verwachtingen de klanten hebben in de diverse fases van de customer journey.

Door de doelgroep analyse kan de doelgroep in verschillende groepen met dezelfde eigenschappen ingedeeld worden. Zo kun je specifieker zien welk product, dienst, merk of communicatiemiddel op de behoeftes en wensen van uw doelgroep passen. Zo heb je een beter overzicht en heb je betere grip!

Hoe maak je een doelgroep analyse?

Stap 1: bestudeer je doelgroep

Wanneer je begint met een doelgroep analyse moet je eerst een goed doel in gedachten hebben. Bij ieder doel komen andere vragen kijken. Als je bijvoorbeeld meer te weten wil komen over (toekomstige) klanten, dan komen daar vragen bij kijken als: naar welke soort producten zoeken ze? Wat voor soort klanten zijn het? Hoe staan wij bekend bij die klanten? Wat ook kan helpen is het kijken naar je bestaande klanten. Wat voor kenmerken hebben zij en hoe pas je die toe bij je nieuwe klanten?

Stap 2: doe onderzoek

Om nuttige informatie over potentiële klanten te verzamelen, kun je dat via deskresearch en field research doen. Via deskresearch heb je alle informatie ‘binnen handbereik’. Zo kun je van achter je bureau alle nodige informatie verzamelen. Voor fieldresearch is iets meer moeite nodig, maar het kan een beter resultaat opleveren. Waar deskresearch een algemener resultaat oplevert, kan fieldresearch doormiddel van enquêtes, interviews en observaties een specifieker resultaat opleveren.

Stap 3: een persona

Om optimaal resultaat en een precies beeld te krijgen, kun je een persona opstellen. Een persona is een soort profiel van de klant die de ideale klant uitbeeldt. Deze persona is vaak voorzien van een naam, leeftijd, beroep, dagelijkse bezigheden, hobby’s en een foto. Hierdoor krijg je een duidelijker beeld van die persoon.

Stap 4: richt je content op de persona

Nadat je de persona hebt gemaakt, kun je specifieke en actuele content op de persona richten. Door dit op je social media platformen en website te delen kun je sneller de aandacht trekken naar jouw bedrijf. Dit zorgt ervoor dat je een soort band creëert dat kan leiden tot meer klanten.

De specialisten van RB-Media helpen je graag verder

Neem contact met ons op!

Wil je meer informatie over doelgroep analyse of heb je er eventueel hulp bij nodig? Wij helpen je graag verder, om zo nog meer informatie over je klanten te krijgen! Neem eenvoudig contact op.

Matthias gaat aan de slag met jouw doelgroep analyse!

Ik sta voor je klaar! Matthias

Content specialist

076 78 51 526 Neem contact met ons op!