SEO onderzoek:
De basis voor vindbaarheid

Wil jij precies in kaart krijgen hoe jouw website gevonden wordt en wat je kunt doen om de organische vindbaarheid te verbeteren? Dan is een SEO-onderzoek een goed start- en ijkpunt. Bij RB-Media voeren we dit SEO-onderzoek voor je uit en analyseren we de vindbaarheid van jouw website op vier belangrijke onderdelen. Zo weet je precies hoe goed vindbaar jouw bedrijf is en wat je kunt (laten) optimaliseren!

seo-header-rb-media.jpg
Een SEO-onderzoek afnemen bij RB-Media?
Liever persoonlijk contact?
profielfoto-ons-team-rb-media-paul-3.jpg
We helpen je graag verder!
profielfoto-ons-team-rb-media-paul-3.jpg
Liever persoonlijk contact?
De vier belangrijke onderdelen zijn:
Ontwikkeling van goed vindbare websites
Hulp van SEO/SEA experts
Data gestuurde marketing
Eenvoudige rapportages

Wat is een SEO-onderzoek?

Het gebruik van een zoekmachine om informatie te zoeken op het internet: het is tegenwoordig een van onze alledaagse zaken. Dagelijks worden zoekmachines zoals Google miljarden keren gebruikt voor alle soorten zoekopdrachten. Daar wil jij als bedrijf natuurlijk een graantje van meepikken, want een goede organische vindbaarheid is in principe ‘gratis’ en duurzame zichtbaarheid voor jouw bedrijf. Maar hoe goed is jouw website nu eigenlijk vindbaar via Google? En wat kun je doen om beter gevonden te worden? Om dat in kaart te brengen kun je een SEO-onderzoek laten uitvoeren.

Bij een SEO-onderzoek of SEO-analyse verzamelt RB-Media verschillende data door middel van een SEO website check. Tijdens deze check worden verschillende bronnen aangesproken: Google Analytics, Search Console, Semrush, etc. Al deze bronnen samengevoegd geven ons een volledig beeld van de prestaties van de website. De prestatie op zichzelf, maar ook de prestaties ten opzichte van directe concurrenten en de verbeteringen die we kunnen aanbrengen. Als je al deze data naast elkaar legt krijg je namelijk een goed plaatje van wat er al wel goed gaat en waar de kansen liggen als het gaat om verschillende SEO-elementen. De SEO-elementen die we analyseren zijn:

Door deze vier elementen te onderzoeken en samen te voegen hebben we een rapportage waar een goed onderbouwde en volledige SEO-strategie aan kan worden gekoppeld. Maar hoe gaan we precies te werken? Dat leggen we je graag uit.

Domeinautoriteit checken

Een goed vindbare website is afhankelijk van een flink aantal factoren. Een van die factoren is de domeinautoriteit van je website. Dat wil zeggen: in hoeverre ziet Google jouw website als een autoriteit op het gebied van een specifiek domein? Door slimme algoritmes en veel onderzoek kan Google dit steeds beter bepalen. Iedere website scoort daarom een cijfer: van 1 (slecht) tot 100 (zeer uitmuntend/uitstekend). Dat cijfer is een inschatting van Google hoe jouw website zich spiegelt aan die van je concurrenten. Om een inschatting te geven van een goed cijfer: op nationaal gebied scoren de beste website niet hoger dan 50, op internationaal gebied scoren alleen de grootste website (zoals Facebook) hoger dan 50. 

Maar hoe wordt het domein dan precies bepaalt? Daar spelen veel factoren mee: de hoeveelheid content van je website, externe links die naar jouw website leiden, externe domeinen en meer. Uiteindelijk helpt een goede domeinwaarde flink bij een goede vindbaarheid. Hoe lager de domeinwaarde, hoe meer SEO-werk er verricht moet worden.

wat-is-seo-rb-media.jpg

Wat is linkbuilding?

Heeft jouw website een lage domeinautoriteit? Dan kun je hier iets aan doen door middel van linkbuilding. De rekensom is eenvoudig: hoe meer websites met een hoge domeinwaarde naar jouw website linken, hoe meer dat helpt bij het stijgen van de domeinautoriteit. Voor Google is dat namelijk een signaal dat externe partijen je als een ‘autoriteit’ beschouwen op een bepaald onderwerp en daarom graag naar je linken. Ook links vanuit je social media dragen bij aan de waardestijging van je domein. Extra pluspunt is dat links naar je website leiden tot meer verkeer en hopelijk ook tot meer conversie. In onze SEO-analyse kijken we goed naar de hoeveelheid links naar je website en geven we handvaten om deze te verhogen.

Websitesnelheid

De snelheid van je website heeft invloed op veel verschillende zaken. De gebruiksvriendelijkheid van je website is er daar één van, maar de snelheid van je website is net zo belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Hoe zit dat? Google heeft ontzettend veel factoren die bepalen hoe goed vindbaar jouw website moet zijn. Content is er daar één van, domeinautoriteit is een tweede, maar de Google PageSpeed-score is ook een factor. Zie het als een soort ‘rapportcijfer’ van Google op het technisch gebied van de website. Hoe sneller de content van de website wordt geladen en hoe beter de gebruikerservaring is voor de bezoeker, hoe hoger de PageSpeed-score is. En een goede PageSpeed-score heeft veel voordelen: betere vindbaarheid, bezoekers blijven langer op je website én uiteindelijk ga je zelfs minder betalen voor je advertententies op Google (een lagere klikprijs, CPC).

Bij RB-Media geven we een PageSpeed-garantie af: op het moment dat wij een nieuwe website opleveren, heeft deze een score van 90+ (uitstekend).

Veelgestelde vragen

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het verbeteren van een website met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger je scoort op relevante zoekwoorden, hoe meer bezoekers je aantrekt.

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, richt zich op het verbeteren van je organische (onbetaalde) zoekresultaten. SEA, oftewel Search Engine Advertising, gaat over het inzetten van betaalde advertenties om beter zichtbaar te zijn in zoekmachines.

Een hogere positie in Google betekent meer bezoekers naar je website, wat de kans op conversies vergroot. Daarnaast verbetert het je naamsbekendheid omdat je op meerdere zoektermen zichtbaar bent én je website is 24/7 gepromoot.

Verhalen van enthousiaste klanten

Online succes realiseren wij al 25 jaar en daar vertellen veel van onze klanten je dan ook graag over.

Webdesign in Breda

tim-suijkerbuijk-nassau-sneltransport-breda-referentie.jpg

Tim Suijkerbuijk, Nassau Sneltransport

Al meer dan 12 jaar werken wij samen met RB-Media op het gebied van website ontwikkeling en online marketing ondersteuning. Nassau Sneltransport hanteert zelf korte communicatielijnen en hoge kwaliteitsnormen, die kenmerken herkennen we ook bij RB-Media. Dat maakt het een goede match!
Al meer dan 12 jaar werken wij samen met RB-Media op het gebied van website ontwikkeling en online marketing ondersteuning. Nassau Sneltransport hanteert zelf korte communicatielijnen en hoge kwaliteitsnormen, die kenmerken herkennen we ook bij RB-Media. Dat maakt het een goede match!

SEO Health Check

Een ‘gezonde’ website scoort beter. En gezondheid bestaat ook op het gebied van de SEO. Om te kijken waar een website zich kan verbeteren op het gebied van deze SEO-gezondheid, voeren we de SEO Health Check uit. In deze scan van een website kijken we naar een aantal zaken die voor de SEO-optimalisatie van je website belangrijk zijn, bijvoorbeeld:

  • Meta titles en meta descriptions
  • Koptitels (H1)
  • Dode (interne) links (404 errors)
  • URL-structuur
  • Interne linkbuilding

Dat is slechts een aantal zaken waar we naar kijken in een uitgebreide check. Door met de uitkomsten van deze check aan de gang te gaan en de verbeteringen toe te passen, kun je de SEO-gezondheid van jouw website verbeteren. Een gezonde website op het gebied van techniek, structuur en programmeercode krijgt van Google snel een betere score.

zoekwoordenonderzoek-seo-onderzoek-rb-media.jpg

Zoekwoordenonderzoek

Een volgende stap in het proces van het SEO-onderzoek is het analyseren van de zoektermen waar jij op gevonden wil worden door middel van een zoekwoordenonderzoek of zoekwoordenanalyse. Jij bepaalt in eerste instantie op welke woorden of termen je gevonden wil worden. Deze woorden worden door ons geanalyseerd en aangevuld. We kijken namelijk aan de hand van deze zoektermen ook naar synoniemen en andere relevante zoekwoorden. Mogelijk zoekt jouw doelgroep net op een andere manier naar de diensten of producten van jouw bedrijf dan je zelf denkt. Daarom gooien we het net breed uit.

Naast het bepalen van de zoektermen kijken we ook naar het zoekvolume, de klikpotentie en hoeveel concurrentie er op een zoekwoord zit. Dat laatste is belangrijk, want hoe meer concurrentie, hoe moeilijker het is om snel hoog in de Google-resultaten te komen. Door in eerste instantie te focussen op het ‘laaghangend fruit’ kun je snel resultaat boeken.

De resultaten van het zoekwoordonderzoek worden in een SEO-strategie gegoten. Met deze strategie kunnen de copywriters aan de slag gaan met het creëren van SEO-content.

Rapportage opstellen

Uiteindelijk brengen we alle bovenstaande elementen samen in één SEO Health Check rapport. Met dit rapport krijg je als klant een scherp plaatje van de status van SEO op jouw website en welke kansen en mogelijkheden er liggen om dit te verbeteren. Het rapport levert meer dan voldoende houvast om direct aan de slag te gaan met een online marketing strategie.

SEO uitbesteden? Wij staan voor je klaar!

Natuurlijk kun je bij RB-Media terecht om de SEO Health Check opvolging te geven. Wij helpen je graag om een SEO-strategie op te zetten, bij het optimaliseren van je website op het gebied van de technische SEO-punten en natuurlijk het creëren van optimaal vindbare SEO-content door middel van copywriting. Je kunt daarom jouw SEO-werkzaamheden uitstekend laten uitbesteden bij RB-Media. Onze specialisten gaan direct voor jou aan de slag om resultaat te boeken.

Wil je meer weten over de SEO Health Check en de online marketing werkzaamheden van RB-Media? Neem dan gerust contact met ons op en we plannen een vrijblijvende afspraak met je in, waarin we alles op een rijtje zetten en direct kunnen kijken wat we voor jou kunnen betekenen.

Samen werken aan jouw online succes?

Vraag een gesprek aan

Vul jouw gegevens in en we nemen snel contact met je op!

Liever persoonlijk bespreken?

Dat kan! Bel of mail ons en we helpen je graag.

profielfoto-ons-team-rb-media-paul-3.jpg
We helpen je graag verder!