Branding: aan de slag met je merk

Om een goede start te maken met je website, webshop of online marketing, wil je eerst je branding goed op orde hebben. Bij RB-Media helpen we je daarom ook met je huisstijl, merkidentiteit, doelgroepen en het bepalen van de juiste strategie. Zonder goede voorbereiding geen online succes!

Ga voor online succes
branding-rb-media-design.jpg
Branding bij RB-Media is...
On point

Duidelijk inzicht in je eigen merk

Tot de kern

Altijd raak schieten met de juiste boodschap.

Interactief

Interactieve sessies vol inzichten

Voorzet

Branding is de opstap naar succesvol ondernemen!

Duidelijkheid

Met frisse nieuwe energie en een duidelijk plan naar buiten!

Wat is branding?

Het woord branding komt van het woord ‘brand’ wat zich in het Nederlands vertaalt naar merk. De betekenis van branding kan daarom het best worden omschreven als merkbeleving. Hoe mensen je merk ervaren, zit hem vaak in kleine dingen. Maar om op zulk detailniveau impact te maken, moet je van groot naar klein werken. Branding is de verzamelnaam voor alle zaken rondom je merkbeleving die groot zijn, zoals huisstijl, merkidentiteit, positionering en strategie. Door eerst deze zaken duidelijk en op orde te hebben, leg je het fundament waarop je jouw online avontuur kan gaan bouwen. Vanaf daar ga je stap voor stap steeds gedetailleerder te werk.

Waarom is branding zo belangrijk?

We noemden branding net al even een fundament, want als je gaat bouwen zonder fundering dan is het wachten tot de eerste scheuren zich gaan vertonen. Je wil groeien, je wil ontwikkelen, je wil doorpakken. Toch? Hoe gaan mensen je onthouden als je niet herkenbaar bent? Hoe ga je anderen overtuigen van je verhaal als dit niet helder is. Hoe gaan medewerkers de juiste boodschap uitdragen als niemand ze goed uit kan leggen wat de boodschap is? Hoe ga je strategische keuzes maken als jij je niet bewust bent van je positie, je doelgroep of je omgeving? 

Goede, succesvolle online marketing heeft alles te maken met gerichte keuzes. Wie kiest, wordt gekozen. Branding helpt je om je keuzes te maken die bij je merk en je doelstellingen passen. Geen hagel schieten, maar met focus de juiste doelgroep bereiken. En wij gaan je daarbij helpen.

Je branding uitbesteden aan RB-Media

Met RB-Media staan we bekend om onze maatwerk websites, maar ook wij weten: je website kan technisch nog zo goed in elkaar zitten, maar zonder branding geen goede inhoud en zonder online marketing geen olie om goed te draaien. Met ons team van branding specialisten helpen we je bij het creëren van die solide basis die je vervolgens met al je marketingcommunicatie gaat helpen. Maar waar kunnen we je exact mee van dienst zijn?

Wil je de mogelijkheden voor branding graag in een persoonlijk gesprek bespreken? Ook dat kan natuurlijk gewoon. Dat praat vaak net wat makkelijker en we kunnen ons advies direct richten op jouw bedrijf. Zo’n eerste kennismaking is uiteraard geheel vrijblijvend.

wat-is-branding-rb-media.jpg

Van branding naar website

Als het om website ontwikkeling gaat, zijn branding en webdesign een gouden combinatie. Alle eerder genoemde elementen zoals het merkverhaal, informatie over de doelgroep en huisstijl is precies de informatie die een UX-designer nodig heeft voor het ontwerpen van jouw website. Het moet er namelijk niet alleen aantrekkelijk uitzien en een visuele weergave zijn van jouw merk. Een website moet ook gebruiksvriendelijk zijn. Dat betekent onder andere dat jouw klant zo snel en makkelijk mogelijk vindt wat hij zoekt.

online-marketing-webshop-ontwikkeling-rb-media.jpg

Van branding naar online marketing

Branding in combinatie met de juiste data en een goede website of webshop zijn de belangrijkste ingrediënten om aan de slag te gaan met online marketing. Denk je er vanaf te komen met een simpele post of betaalde campagne? Think again! Precies om die reden hebben we een heel team van online marketeers met ieder een eigen specialisatie op het gebied van online marketing. Denk aan SEA, Social Advertising, SEO, Data, Brandmanagement en Content. Met ditzelfde team vertalen we alle inzichten naar een online-marketingstrategie; specifiek toegespitst op jouw merk en ambities. Daarna is het een kwestie van gas geven! Wil je weten hoe we dat doen?

Employer branding

Als merk wil je aantrekkelijk zijn voor je klanten. Op diezelfde manier wil je als werkgever ook aantrekkelijk zijn voor (potentiële) medewerkers. Als werkgever ben je eigenlijk ook een soort van merk. Je wil de juiste mensen aan je binden. Daarom bestaat er zoiets als ‘employer branding’. Maar wat is dat, employer branding? En waarom is het belangrijk?

Net als voor je klanten kun je strategische keuzes maken om de juiste werknemers aan te trekken én te behouden. Zij zullen alleen op andere eigenschappen aanslaan dan klanten, net als dat jij andere verwachtingen hebt van medewerkers. Het is nu eenmaal een ander soort relatie en ook die relatie vraagt om aandacht. Met employer branding bouw je dus aan een sterk werkgeversmerk! En dat resulteert in een goed imago van je bedrijf.

branding-strategie-rb-media.jpg

Employer branding strategie

Groeien met je business betekent vaak ook dat je team groeit. Het vinden van de juiste mensen lijkt echter een steeds grotere uitdaging. Veel mensen vinden het daarnaast belangrijk dat hun werkplek bij ze past. Maar waarom dan employer branding? Met behulp van employer branding helpen we je om het verhaal van jou als werkgever goed in kaart te brengen, net als de profielen van potentiële werknemers en je positie in de arbeidsmarkt. Al deze informatie en data gieten we vervolgens in een employer branding strategie waarmee we de (online) route uitstippelen om jouw doelstellingen als werkgever te behalen. Een belangrijk onderdeel van zo’n strategie zou bijvoorbeeld een werken-bij-website kunnen zijn.

Weet jij wat jouw medewerkers over de organisatie en hun werkplek zeggen?

Begin vandaag nog met branding

Nu je weet hoe belangrijk de rol van branding is voor een goede start met een website of online marketing, nodigen we je van harte uit om je opties eens face to face te bespreken. Want zeg nu zelf, een goede samenwerking begint met een goed gesprek. Plan vrijblijvend een afspraak met ons in.

Veelgestelde vragen

Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen. Het is niet hetzelfde als merkidentiteit, die richt zich op de visuele uitstraling van het merk.

Bij een doelgroepanalyse breng je in kaart wie je doelgroepen zijn, inclusief demografische gegevens, interesses, wensen en behoeften. Dit helpt om je marketingstrategieën beter af te stemmen.

Een merkverhaal beschrijft de kern van de merkpositionering. Het vertelt wat belangrijk is voor het merk, waar de focus ligt en wie zich aangesproken moet voelen.

Wist je dat?
59% geeft de voorkeur aan producten van een bedrijf of merk dat zij al kennen.
75% van de mensen checkt een merk door de website te bezoeken.
Verhalen van enthousiaste klanten...

Wij kunnen de mooiste woorden gebruiken, maar het bewijs ligt bij onze klanten. Lees hun ervaringen.

Webdesign in Breda

Samen werken aan jouw online succes?

Vraag een gesprek aan

Vul jouw gegevens in en we nemen snel contact met je op!

Liever persoonlijk bespreken?

Dat kan! Bel of mail ons en we helpen je graag.

profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
We helpen je graag verder!