Social media strategie op maat

Een must voor elke organisatie

Social media is niet meer weg te denken in Nederland en een must voor elke organisatie. Door het inzetten van een social media strategie beschrijf je eigenlijk hoe en waarom je social media gaat inzetten. Een social media strategie leidt tot meer bereik, engagement en conversie via berichten en advertenties.

Neem contact op!

social-media-strategie

Het inzetten van social media kost veel tijd en kan vragen opwekken. Welk kanaal moet je gebruiken? Hoe vaak moet je iets posten? Wie vallen er binnen mijn doelgroep? En hoe laat je dit aansluiten op andere marketing werkzaamheden? Online Marketing Bureau RB-Media kan je daar bij helpen! Samen zetten wij de lijnen uit voor een succesvolle social media strategie. Wij helpen je bij het beantwoorden van vragen die spelen rondom jouw social bedrijfsvoering. Aan de hand van een social media analyse en de beste methodes stellen we een social media strategie op voor jouw kanalen. Hier kun je zelf mee aan de slag of je besteedt de volledige social media uit aan ons! Dan zorgen wij voor passende content marketing strategie.

Een goede social media strategie, hoe doe je dat?

Naamsbekendheid en contact met de doelgroep

Social media is voor een organisatie vaak dé manier om aan je naamsbekendheid te werken en snel in contact te komen met de doelgroep. Het opstellen van een social media strategie kan jou helpen bij het bereiken van je belangrijkste doelen. 

Wat is een social media strategie?

Social media kan een grote rol spelen in het succes van jouw nieuwe product, dienst of bedrijf in het algemeen, maar dan moet je het wel serieus aanpakken. Een social media strategie is een strategische beschrijving van hoe je denkt jouw social media doelstellingen te kunnen behalen, jouw doelgroep kunt bereiken en welke kanalen je hiervoor gaat gebruiken. Wat wil je bereiken? Meer volgers, betere zoekresultaten op Google, meer naamsbekendheid of intensief contact met de doelgroep? Concrete en meetbare doelstellingen geven houvast bij het evalueren van je actiepunten, zodat je tijdig kunt bijsturen waar nodig.

Tip: stel concrete en meetbare doelstellingen samen en neem deze op in je strategie. Dat geeft houvast.

Social media strategie onderdelen

Een sociale media strategie moet zo snel mogelijk van papier tot uitvoering brengen. De strategie is kort en bondig. In deze vier stappen kom je tot een mooie social media strategie:

  1. Doelstellingen
    Je begint je strategie met je doelstellingen. In de uitvoering toets je telkens of je werkzaamheden bijdragen aan deze doelen. Veelgebruikte doelstellingen in social media marketing zijn bijvoorbeeld merkbekendheid, merkbetrokkenheid, leadgeneratie en klantloyaliteit.
  2. Doelgroep
    Negen op de tien mensen zijn tegenwoordig te bereiken via social media, maar dat wil niet zeggen dat je ze ook allemaal daadwerkelijk bereikt of wilt bereiken. Hier beschrijf je wie je wilt gaan bereiken.
  3. Kernboodschap
    De kernboodschap is de gedachte die je wil overbrengen in alle content die je plaatst op social media. Van updates tot aan video’s en van whitepapers tot tutorials. De beste content is een combinatie van wat jij wil vertellen als organisatie en wat je publiek wil horen.
  4. Kanalen en vorm
    Pas in deze stap ga je bepalen in welke vorm en op welke kanalen je je content gaat verspreiden. Ook deze keuzes moeten weer naadloos aansluiten op je doelgroep. Zorg ervoor dat je het kanaal kiest waar je social media doelgroep is en dat je de vorm (tekst, foto, audio of video) kiest die het publiek aanspreekt en past bij jouw organisatie.

Waar vind ik mijn doelgroep?

Het ene social media-platform is het andere niet. Op LinkedIn hebben gebruikers vaak een andere motivatie dan op Facebook, Instagram of Youtube. Dat betekent dat de vorm, tone of voice en inhoud van jouw berichten per platform sterk van elkaar kunnen verschillen. Bedenk altijd: vindt mijn doelgroep dit interessant? Sluit het aan bij de behoeften van de doelgroep? En hoe kan ik inspelen op de behoeften van de doelgroep?

Hoeveel tijd moet ik investeren in social media?

RB-Media helpt je bij het uitvoeren van een Social media strategie

Hoeveel tijd je besteedt aan een social media-strategie en het uitvoeren hiervan zal onder meer afhankelijk zijn van het aantal platforms waarop je actief wilt zijn, de manier en frequentie waarop je jouw doelgroep benadert en het controleren van deze activiteiten.

Over het algemeen kosten het opbouwen en onderhouden van een waardevol (online) netwerk veel tijd. Continuïteit creëren in je posts is erg belangrijk. Zo kan je dagelijks, wekelijks of maandelijks een bericht plaatsen. Probeer hierin te kijken naar de behoeften van je doelgroep en zoek hierin naar de juiste balans. 

Wat hierbij kan helpen is het opstellen van een contentkalender. Met een contentkalender wordt nieuwe content ingepland voor de diverse kanalen die een organisatie gebruikt. Door content op elkaar af te stemmen, kunnen de verschillende posts elkaar versterken, om zo een optimale social media strategie te realiseren. Dit wordt ook wel content marketing genoemd. Ook hier kan RB-Media je bij helpen. Bovendien beschikken wij over een aantal tools zoals Buffer, waarmee je vooraf content kunt inplannen. Zo kun je werken aan je social media strategie wanneer het jouw uitkomt.

Een social media strategie helpt je op de volgende vlakken:

  • Doelgerichtheid
    Een social media strategie maakt het focussen op je doelen gemakkelijk. De alledaagse drukte kan ervoor zorgen dat social media werkzaamheden erbij inschieten. Door het strategisch aan te pakken, wordt social media onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden en krijgt het de prioriteit die het verdient.
  • Efficiëntie
    Een strategie zorgt ervoor dat je je niet met randzaken bezighoudt. Je kunt al je werkzaamheden richten op specifieke doelen, doelgroepen en kanalen. Je zet je geld en uren daardoor effectiever in. 

  • Herkenbaarheid
    Wanneer je met een strategie werkt en bepaalde thema’s terug laat komen, weten mensen wat ze op jouw kanaal kunnen verwachten. Je posts zijn namelijk niet zomaar losse flodders, maar zijn opgesteld aan de hand van de social media strategie passend bij de organisatie en organisatie doelstellingen. 

  • Meetbaarheid
    Wanneer je geen doelen stelt, is het onmogelijk om dit te meten. Met strategische doelstellingen en bijbehorende KPI’s kun je bepalen of je succesvol bent en gericht bijsturen waar nodig.

  • Inzicht in verbetermogelijkheden
    Met de meetbaarheid van je succes krijg je ook inzicht in de kansen en mogelijkheden tot verbetering.

Maatwerk social media marketing

Dé strategie voor online succes!

Wij bieden maatwerk social media marketing oplossingen. Dé strategie voor online succes! RB-Media uit Breda heeft de specialisten in huis om dit voor je te regelen! Vragen over onze social media maatwerk oplossingen? Neem contact met ons op!

Stel je vragen aan onze social media expert!

Ik sta voor je klaar! Joyce

Online marketeer

076 78 51 526 Neem contact met ons op!