Social media strategie - slim met #socials

Social media zijn krachtige middelen om in te zetten voor je marketing, mits goed ingezet. Een social media strategie helpt je keuzes te maken die bij jouw merk en doelgroep passen. Welke kanalen zet je in en waarom? Voor wie? En hoe ga je ze exact inzetten? Wij helpen je.

social-media-strategie-header-rb-media.jpg
Je social media strategie uitbesteden bij RB-Media?
Liever persoonlijk contact?
profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
We helpen je graag verder!
profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
Liever persoonlijk contact?
Een social media strategie bij RB-Media is...
Overzichtelijk: Hoe, wat, wie en wanneer; alles op één plek.
Optimaal: Weet precies hoe je ieder kanaal effectief inzet.
Efficiënt: Zet je middelen, tijd en budget gericht in en stuur makkelijk bij.

Social media strategie nodig?

Met zoveel verschillende social media kanalen en mogelijkheden qua content, kan het soms lastig zijn om door de bomen het bos te zien. De keuze is er reuze, met ieder kanaal bereik je een aparte doelgroep en de ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Een trend die de ene dag hot is, kan de andere dag oud nieuws zijn. Daarom is het belangrijk om een social media strategie uit te stippelen én regelmatig te updaten. Weet je even niet waar je het moet zoeken? Dan helpt een social media strateeg van RB-Media je daar graag bij! Samen zetten wij de lijnen uit voor een succesvolle social media strategie zodat je goed voorbereid het online social media-landschap betreedt.

social-media-strategie.jpg

Wat is een social media strategie?

Net als iedere andere strategie, is een social media strategie een gedetailleerd plan van aanpak; goed voor het creëren, distribueren en optimaliseren van content. In dit geval dus een plan waarmee je als bedrijf je stappen bepaalt voor het gebruik van social media om bepaalde doelen te bereiken; zowel voor B2B als B2C. Een social media strategie richt zich specifiek op de kansen en interactiemogelijkheden die de verschillende social media platforms bieden en die het beste bij jouw merk passen. Denk hierbij aan platforms zoals Facebook, Instagram, X, LinkedIn en TikTok. En content zoals posts, video’s en streams om betrokkenheid te creëren; zowel organisch (niet betaald) en betaald (campagnes en advertenties).

Een social media strategie is daarom eigenlijk een gespecialiseerde variant van een online marketingstrategie. Waar een online marketingstrategie een geïntegreerde aanpak gebruikt, gericht op alle aspecten van digitale marketing, focust een social media strategie zich specifiek op interactie via social media. Je zou dus kunnen zeggen dat het verschil hem zit in de reikwijdte van de strategieën.

Waarom een social media strategie een goed idee is

In onze digitale maatschappij spelen social media ondertussen een hele belangrijke rol in de manier waarop mensen met elkaar communiceren, informatie verzamelen én beslissingen nemen. Het biedt dus mogelijkheden om heel gericht te communiceren met je doelgroep. De uitdaging zit hem dan ook in het woord ‘gericht’. Met een doordachte social media strategie kun je consistent content creëren en inzetten wat is afgestemd op de behoeften, interesses en het gedrag van je doelgroep en direct bijdraagt aan het behalen van je doelstellingen. Een aantrekkelijke keuze als je bedenkt dat het alternatief bestaat uit ad hoc content creëren zonder duidelijk plan, hopend op iets van resultaat. Je loopt al snel achter de feiten aan. Het opzetten van een social media strategie kost misschien wat tijd, maar gaandeweg gaat het je heel veel tijd, energie - en vaak ook geld - besparen. Is tijd lastig? Schakel ons dan in om je te helpen!

Veelgestelde vragen

Een contentstrategie biedt een gestructureerde aanpak voor het creëren en distribueren van waardevolle inhoud. Het doel is om de juiste doelgroep aan te trekken en je zakelijke doelstellingen te realiseren.

Een online marketing strategie omvat alle online acties om specifieke marketingdoelen te bereiken. Het houdt rekening met de sterke punten van je organisatie en waar verbetering nodig is.

Een social media strategie omvat de doelgroep, de berichten die je plaatst, de timing van deze berichten en de interactie met je volgers op sociale media.

Klanten aan het woord

Wij kunnen de mooiste woorden gebruiken, maar het bewijs ligt bij onze klanten. Lees hun ervaringen.

Webdesign in Breda

Een social media strategie opzetten

Er is niet één manier om een social media strategie te bepalen. Belangrijk is vooral dat het aansluit bij jouw merkbehoeften en de manier waarop je social media in wil zetten. Wil je bijvoorbeeld enkel organische content creëren of zijn betaalde advertenties ook onderdeel van je social media strategie? Natuurlijk zijn we niet flauw om je mee te nemen in ons basis stappenplan voor het opzetten van een social media strategie. Dit zijn vooral elementen die je sowieso terug wil laten komen in je social media strategie. Mis je voor je gevoel informatie? Dan is dat een teken dat je je social media strategie naar eigen inzicht kunt aanvullen. Voordat je begint met je social media strategie helpt het als je het merkverhaal, de tone-of-voice en huisstijl al uitgewerkt hebt. Idealiter heb je jouw klantprofielen ook al in kaart, zodat je in je social media strategie heel gericht kunt aangeven op welke persona’s de focus ligt.

Doelstellingen

Een belangrijk onderdeel van je contentstrategie is begrijpen wat je precies wil bereiken. Welke doelstellingen zijn er? Zijn er doelstellingen die extra focus behoeven? Zijn je doelstellingen meetbaar? Omdat de stap van doelstelling naar content best groot kan zijn, is een fijne tussenstap om de communicatie-effecten per doelstelling te omschrijven. Wat wil je dat de doelgroep weet, vindt en doet? Dit maakt de stap naar gerichte content een stuk makkelijker.

Doelgroepen

Naast het helder hebben wat je wil bereiken, is het net zo belangrijk om te weten wie je wilt bereiken. Dit omvat het definiëren van je doelgroep, wat bijvoorbeeld hun behoeften en angsten zijn, en op welke sociale netwerken ze actief zijn. Middels een buyer persona workshop helpen wij onze klanten om duidelijk inzicht te krijgen in hun belangrijkste klantprofielen.

Kernboodschap

De kernboodschap van jouw merk vangt de essentie van wat je belooft aan je doelgroep. Deze boodschap dient als de leidraad voor al je communicatie, en slaat een brug tussen jou en je publiek. Het draait in een kernboodschap minder om wat je zelf wilt vertellen, en meer om wat je doelgroep wil en moet weten.

Thema’s & Topics

Bepaal welke thema’s en onderwerpen relevant zijn voor je doelgroep. Heb daarnaast voor jezelf helder hoe deze thema’s en onderwerpen bijdragen aan het behalen van je doelstellingen. We willen tenslotte iets bereiken met onze content.

Kanaalstrategie

Kanaalstrategie houdt in dat je zorgvuldig bepaalt welke sociale mediaplatforms het meest geschikt zijn voor het bereiken van je specifieke doelstellingen en het aanspreken van je doelgroep. Het is belangrijk om te begrijpen dat niet elk platform optimaal is voor elk type boodschap of doel. Door de sterke punten en het gebruik van elk platform te analyseren, kun je een strategische keuze maken die de effectiviteit van je activiteiten maximaliseert. 

Contentplanning

Dit omvat het ontwikkelen van een schema voor wanneer en welke content gepubliceerd wordt. Bij RB-Media maken we altijd gebruik van een contentkalender. Hiermee kun je zowel de creatie als de publicatie van content plannen en organiseren. Hier zijn online genoeg voorbeelden van te vinden, maar richt hem zo in dat het voor jullie werkt!

Betrokkenheid

Afhankelijk van hoe je je content wil verspreiden, is het ook goed om een plan op te stellen voor het bereiken van een groter publiek. Hoe zorg je ervoor dat jouw content een zo groot mogelijke impact maakt? Denk aan strategieën om interactie met de doelgroep te verhogen, inclusief reacties op berichten, het stimuleren van discussies, en bijvoorbeeld het organiseren van live sessies.

Richtlijnen voor creatie en interactie

Zijn er bepaalde processen die je moet doorlopen of richtlijnen voor het beheer van contentcreatie, publicatie en onderhoud? Beschrijf ze dan! Je zou zelfs al zover kunnen gaan dat je meeneemt welke hashtags interessant zijn of welke emoticons passend zijn voor een specifiek kanaal. Ook kun je hierin opnemen hoe je wil dat wordt omgegaan met mogelijk negatieve reacties.

Monitoring

Het regelmatig monitoren van de prestaties van de content en interacties op social media helpen je om de effectiviteit van je social media strategie te evalueren en waar nodig aanpassingen te maken. Wat werkt wel en wat niet? 

content-strategie-header-rb-media.jpg

Een cursus social media strategie van RB-Media

Voel je je enigszins overweldigd door alles wat bij een social media strategie komt kijken? Geen zorgen, dat is helemaal niet nodig. Het is waar dat het creëren van goede content tijd, energie en aandacht vereist, maar je hoeft dit niet alleen te doen. Bij RB-Media staan we klaar om je te helpen met het ontwikkelen en gebruiken van een effectieve social media strategie. Dit kunnen we volledig voor je uit handen nemen of je volgt bij ons een cursus voor het maken van een sterke social media strategie. Bovendien bieden we trainingen aan voor jou en/of je team over hoe je vervolgens het beste kunt werken met een social media strategie. Afhankelijk van jouw behoeften, kunnen we zelfs bepaalde taken van je overnemen.

Samen werken we aan het creëren van topcontent en succesvolle campagnes, waarbij jij de expert bent binnen jouw vakgebied en wij onze kennis als online marketing specialisten maximaal inzetten. Nieuwsgierig naar wat zo'n samenwerking kan betekenen? Neem contact op; we maken graag kennis met je.

Samen werken aan jouw online succes?

Vraag een gesprek aan

Vul jouw gegevens in en we nemen snel contact met je op!

Liever persoonlijk bespreken?

Dat kan! Bel of mail ons en we helpen je graag.

profielfoto-ons-team-rb-media-marlijn.jpg
We helpen je graag verder!
Verhalen van enthousiaste klanten