Op zoek naar jouw merkidentiteit
Geschreven op 14 december 2020
Bij RB-Media krijgen we veel klanten die ontzettend goed zijn in wat ze doen. Waar ze vaak meer moeite mee hebben, is het vinden van de juiste manier om te vertellen wát ze precies zo goed doen en waarom ze dat zo goed doen. Dat ziet Elise ook: “Het is ontzettend belangrijk om de merkidentiteit van jouw bedrijf scherp te stellen, om je zo te kunnen onderscheiden van de concurrentie. Wat maakt jou anders dan hen? Waarom zouden klanten voor jou moeten kiezen, in plaats van voor de concurrent? De USP’s (unique selling points) van je bedrijf zijn daarin super belangrijk. Je moet jouw merk op een unieke manier in de markt zetten.”
“Als voorbeeld gebruiken we vaak de identiteit van een sportschool. Er zijn heel veel sportscholen in Nederland en ze hebben allemaal één ding gemeen: mensen gaan er naartoe om te sporten en fit(ter) te worden. In dat geval moet je op zoek gaan naar de onderscheidende factor: wat maakt jouw sportschool anders? Waarom moeten mensen voor jouw sportschool kiezen? De persoonlijke aanpak, de hoge kwaliteit apparatuur, de scherpe lidmaatschapsprijs: het kan van alles zijn.”
Het vaststellen van de merkidentiteit is echter niet alleen voor de externe communicatie belangrijk. “Ook intern is het belangrijk om dit scherp te hebben”, zegt Elise. “De groei van een bedrijf kan ervoor zorgen dat er flinke veranderingen plaatsvinden. Soms gaat dit ten koste van de identiteit van het bedrijf. Van klein en warm, naar groot en onpersoonlijk. Wij sturen ze dan om terug te gaan naar waarom ze ooit begonnen met het bedrijf of waar het voor stond.”
Bij het bepalen van een merkidentiteit maakt RB-Media gebruik van een wetenschappelijk bewezen methode. “Deze methode is gebaseerd op ruim 20 menselijke waarden die het gehele spectrum omvatten. Ze zijn erg uiteenlopend. Samen met de klant bespreken we iedere waarde en achterhalen we of deze past bij de identiteit van het bedrijf. Uiteindelijk leggen we de waarden die het beste passen in een piramide: de basis van het bedrijf (kernwaarden), het bewijs naar de klant (wat merken klanten) en de belofte (wat beloven wij als bedrijf). Op deze manier vatten we de gehele merkidentiteit in één plaatje.”
De interactieve sessies zorgen vaak voor goede discussies en nieuwe inzichten over het bedrijf. “Het doel is natuurlijk om uiteindelijk een plaatje te leggen waar iedereen zich in herkent. Maar de weg ernaartoe is net zo interessant. De methode forceert je om na te denken over de diepere gronden van je bedrijf. En in die gronden komen mensen nog wel eens tot conclusies die ze vooraf absoluut niet hadden voorzien!”