Artikel , Nieuws

Cookie-alarm: Autoriteit Persoonsgegevens controleert 175 websites!

Rudy - Algemeen directeur

Geschreven op 13 december 2019

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in een steekproef onder 175 websites grote gebreken gevonden rond het vragen van toestemming voor het gebruik van tracking cookies. De helft van de onderzochte websites voldeed niet aan de wettelijke eisen.

De sites van webshops maakten het wel heel bont; bijna geen enkele webshop vroeg op een goede manier toestemming.

Naar aanleiding van deze controle gaat de AP op korte termijn een onderzoek starten, specifiek gericht op cookies en het toestemming vragen voor het gebruik daarvan. Tegelijkertijd worden de resultaten van de steekproef meegenomen in een al lopend onderzoek over cookiewalls.

Hoe zat het ook alweer?

Tracking cookies worden opgeslagen op het apparaat van bezoekers en volgen hun surfgedrag. Omdat hierbij persoonsgegevens worden verwerkt, moet er volgens de AVG voor het gebruik daarvan toestemming worden gevraagd door middel van een ondubbelzinnige en actieve handeling. Een voorbeeld daarvan is een leeg selectievakje dat wordt aangevinkt. Het tegenovergestelde, een selectievakje dat al aangevinkt staat, is dus niet toegestaan. Dit werd op 1 oktober 2019 nog eens bevestigd in een uitspraak van het Europees Hof van Justitie.

Daarnaast is het verboden om op ‘stille’ manieren te melden dat uw website cookies gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn omlaag scrollen, inactiviteit, stilzwijgen en alle variaties op de melding ‘Als je deze site gebruikt, ga je akkoord met het gebruik van cookies.’.

Aan het andere eind van het spectrum is ook een cookiewall taboe: jouw site moet ook bereikbaar zijn voor iemand die geen toestemming geeft voor het verwerken van tracking cookies.

RB-Media en privacy

Lees onze eerdere publicaties over dit onderwerp:

Straal vertrouwen uit!

Misschien nog wel belangrijker, dan de kans op een boete, is de uitstraling richting jouw (potentiële) klanten. Onderzoek wijst uit dat consumenten eerder geneigd zijn gebruik te maken van een dienst als ze zelf hun persoonlijke gegevens kunnen beheersen. De belangrijkste reden daarvoor is vertrouwen.

Het zelf kunnen bepalen welke informatie wel en niet beschikbaar is, voor wie en onder welke voorwaarden. Kortom, als de klant jouw koning is, dan is het geven van de juiste informatie over de verwerkingen van zijn persoonlijke gegevens én het vragen van toestemming logisch. Toch?

De slimme privacy oplossing voor jouw website!

Bij RB-Media voelen we ons verantwoordelijk voor de websites van onze klanten, ook op het gebied van privacy. Om die reden zijn we een jaar geleden de samenwerking aangegaan met Praivacy.eu, een bedrijf wat bestaat uit juristen en IT’ers. In samenwerking met deze partij zorgen we ervoor dat onze websites de mogelijkheid krijgen om aan de eisen van de AVG te voldoen. En hier blijft het niet bij, deze producten worden ook 24/7 up-to-date gehouden, zodat je geen omkijken meer hebt naar jouw website op het gebied van de AVG.

Dankzij deze slimme oplossing ontloop je het risico op een boete en zorg je tevens voor een goede, betrouwbare en professionele uitstraling richting jouw website bezoekers. Onze privacy oplossing kan de volgende onderdelen op jouw website verzorgen:

Bron: Autoriteitpersoonsgegevens.nl

Meer weten over onze slimme privacy oplossing?

Kies ook voor volledige ontzorging op het gebied van de AVG en neem contact op met de specialisten van RB-Media. Ook voor bedrijven/organisaties die hun website niet door RB-Media hebben laten ontwikkelen kunnen we deze oplossing aanbieden.

Vragen over onze slimme Privacy oplossing?

Ik sta voor je klaar! Rudy

Algemeen directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie
Gedragsverandering in cybersecurity | RB-Media Artikel Nieuws Gedragsverandering in cybersecurity: Het belang van gerichte programma's voor veiliger gedrag