Artikel

5 tips om de lokale online vindbaarheid van je bedrijf te verbeteren!

Jean-Paul - Operationeel directeur

Geschreven op 15 december 2016

Periodiek schrijft Remco een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van website- en zoekmachine optimalisatie. Dit keer met als onderwerp hoe je de lokale online vindbaarheid kunt verbeteren. Voor winkels en organisaties die lokaal actief zijn is het essentieel om in de regio goed vindbaar te zijn. In dit artikel geven we een aantal tips die jouw lokale vindbaarheid kunnen verbeteren.
Wat is local SEO?

SEO is een term die veel gebruikt wordt binnen online marketing en staat voor Search Engine Optimalization. Via SEO is het mogelijk om websites en hun content beter indexeerbaar en vindbaar te maken in zoekmachines. Local SEO is een discipline binnen SEO die zich richt op de lokale vindbaarheid. Deze strategie is erg interessant voor bedrijven die lokaal actief zijn of een klein afzetgebied hebben. Denk hierbij aan een lokale winkel of een community die actief is binnen een stad of een specifieke regio. Voor deze situaties is een goede lokale vindbaarheid van groot belang.

Local SEO in de toekomst

Local SEO is een bestaande strategie die al geruime tijd succesvol door bedrijven en marketingbureaus wordt toegepast. Hoe gaat local SEO er in de toekomst uitzien? Dat zal vooral afhankelijk zijn van online direct mentions. Direct mentions staat voor het direct benoemen van een merk of bedrijf op een online platform. Denk aan een recensie van een lokale winkel op een klantbeoordingswebsite of een blogbericht over een bedrijf met een klantervaring.

Hoe kunnen direct mentions bijdragen aan een goede lokale vindbaarheid?
  • Direct mentions helpen zoekmachines met toewijzen van waarde
    Google en andere zoekmachines hebben hun algoritmes zo ontwikkeld dat ze waarde kunnen herkennen en kunnen toewijzen op basis van het type bericht waarin een bedrijf of merk wordt vermeld. Als een consument een recensie of een bericht online plaatst waarin de naam van of een merk of een link naar de website van een bedrijf wordt genoemd, kunnen zoekmachines deze informatie opnemen. Deze recensie helpt een zoekmachine dan om waarde toe te kennen aan de merknaam of de website van het bedrijf.
  • Direct mentions ondersteunen online conversies
    Online recensies werken praktisch hetzelfde als mond-tot-mondreclame. Als je van iemand buiten het bedrijf of merk om hoort dat een product of dienst bevalt, zal je dit positief stemmen. Dit vergroot de kans dat je uiteindelijk een product of dienst afneemt. Uit onderzoek blijkt dat 74% van de consumenten aangeeft dat positieve reviews bijdragen aan het vertrouwen in een bedrijf of merk. 54% bezoekt de website na het lezen van een positieve review en 84% vertrouwt een online review net zo goed als mond-tot-mondreclame. Zo zie je maar dat je reviews en mentions niet moet onderschatten als bedrijf!
  • Zoekmachines snappen gestructureerde gegevens
    Verschillende bedrijfsgegevens zoals naam, plaats, telefoonnummer en adres kunnen door zoekmachines worden herkend. Door deze via SEO door te geven aan een zoekmachine, kunnen deze de gegevens over alle platformen verspreiden en uitlezen. Een goed voorbeeld van de plek waar deze gegevens naar voren komen is de zogenoemde "knowledge graph" van Google, die naast de zoekresultaten getoond kan worden.
  • Direct mentions complementeren andere SEO factoren
    Het algoritme van Google bestaat uit meer dan 200 factoren. Door een solide basis te bouwen met behulp van SEO kunnen direct mentions zoals reviews van grote waarde zijn voor de rankings van een bedrijf of merk binnen de zoekmachines. Als er steeds meer mentions op internet te lezen zijn van een bedrijf of merk, zal dit van toegevoegde waarde zijn op het algoritme van Google. Hierdoor zal Google dit domein steeds meer gaan vertrouwen en waarderen. Daarnaast is het ook een logische denkwijze dat direct mentions bijdragen aan het online succes van een bedrijf of merk. De traditionele manier was altijd door met linkbuilding aan de slag te gaan, maar dankzij UGC (User Generated Content) krijg je een steeds eerlijker beeld van een bedrijf of merk op het internet.
Aan de slag met local SEO!

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen over local SEO? Of wil je direct aan de slag met het verbeteren van de lokale vindbaarheid van je bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag verder!

Vragen over online marketing?

Ik sta voor je klaar! Jean-Paul

Operationeel directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Server-Side Tagging : De oplossing voor betere data Artikel Nieuws Server-Side Tagging : De oplossing voor betere data
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie