Artikel

Wat is een merkverhaal en waarom vormt dit de basis van je marketing?

Marlijn - Brandmanager

Geschreven op 2 maart 2022

De titel zegt het eigenlijk al: een merkverhaal vormt de basis van je marketing. Maar het gaat nog een stapje verder terug dan dat. Het staat aan de basis van je merk. Een merkverhaal vertelt namelijk niet alleen wat je doet of waar je als merk voor staat, maar vertelt ook een verhaal dat mensen écht raakt; zowel binnen als buiten je onderneming. Het geeft betekenis aan je merk. Daarom is een goed merkverhaal voor ieder merk onmisbaar. Maar ja, wat is een goed merkverhaal? We leggen het je graag uit!
Wat is een merkverhaal

De een noemt het een merkverhaal, de ander een brand story, weer een ander noemt het een corporate story. Het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer: het is het verhaal van jouw merk. Het duikt diep in de kern en geeft antwoord op de vraag waarom je doet wat je doet; het zet mensen in beweging. Dat maakt dit verhaal op zichzelf al uniek. Maar mensen komen niet in beweging door ‘een leuk stukje tekst’. Een inspirerend merkverhaal is dé vertaling van jouw merkidentiteit: de concrete drijfveren die duiden wie je bent, waarom je bestaat en wat je belofte is.

Wat doet het?

Zeg nou zelf, wie houdt er niet van verhalen? We hebben allemaal een tijd gekend waar we aan de lippen van onze ouders, juffen en meesters hingen wanneer zij een verhaal vertelden of voorlazen. Verhalen helpen ons – zeker als we jong zijn – om de soms moeilijke dingen in het leven beter te begrijpen. Misschien betrap je jezelf er nog steeds wel eens op als je een film of serie kijkt, of een goed boek leest; je wordt helemaal meegezogen in de belevingswereld van een ander.

Je zou het misschien niet zo snel denken, maar een merkverhaal kan hetzelfde effect hebben. Mensen herkennen zich in het verhaal, voelen zich verbonden met je missie of worden getriggerd door bepaalde emoties. Daarom moet ieder woord in het merkverhaal zorgvuldig worden gekozen. Uiteindelijk wil je dat mensen zich geïnspireerd voelen en dat de inhoud aanzet tot nadenken.

Waarom is het belangrijk?

Het merkverhaal is een krachtig instrument. Het helpt je niet alleen bij het bereiken van je gewenste doelgroep, maar het helpt ook om richting te geven aan je toekomstige plannen. Een merkverhaal beschrijft namelijk heel precies waar je merk voor staat. Dit biedt houvast wanneer je gaandeweg keuzes moet maken. Keuzes die bepalend kunnen zijn voor het succes van jouw onderneming.

We weten allemaal dat het soms lastig is om zicht te houden op de kern van ons merk wanneer we opgaan in de drukte en dynamiek van alledag. Helemaal als je met een team aan hetzelfde doel werkt. Maar je wil wel dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Laat een merkverhaal ondersteuning bieden en stel jezelf keer op keer de vraag: past deze keuze bij wie we zijn en waar we voor staan? Klopt het voor jullie? Dan klopt het voor jullie dan klopt het ook voor jullie klant.

Hoe creëer je een inspirerend merkverhaal?

Het schrijven van een merkverhaal doe je niet even uit de losse pols. Aan de basis van ieder merkverhaal staat namelijk de merkidentiteit. Met behulp van onze branding specialisten en een wetenschappelijk onderbouwde methode, gaan we tijdens een uitgebreide merksessie op zoek naar de belangrijkste drijfveren die aan de basis staan van jouw merk.

Na zo’n merksessie gaan onze copywriters en strategen aan de slag met alle input. Ze werken dit uit tot een merkverhaal dat naadloos aansluit bij de identiteit van het merk en de tone of voice bepaalt. Wat je overhoudt, is een overzichtelijk document dat handvatten biedt bij het nemen van toekomstige beslissingen. Dat kan over grote dingen gaan zoals de merkstrategie en de website, maar ook over evenementen, vacatures, content en andere communicatie-uitingen.

Van merkverhaal naar succesverhaal

Wil jij ook dat jouw merkverhaal een succesverhaal wordt? Geef ons een belletje, stuur een mailtje of maak vrijblijvend een afspraak. Ons team staat voor je klaar!

Samen van jouw merkverhaal een succesverhaal maken?

Ik sta voor je klaar! Marlijn

Brandmanager

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie
Gedragsverandering in cybersecurity | RB-Media Artikel Nieuws Gedragsverandering in cybersecurity: Het belang van gerichte programma's voor veiliger gedrag