Artikel

TikTok Advertising - start met adverteren!

Joyce - Online marketeer

Geschreven op 10 mei 2022

TikTok is een groot en populair platform met veel actieve gebruikers. Dit maakt het een heel waardevol platform om op te adverteren. Sinds juni 2020 is het mogelijk om te adverteren via TikTok. Daarmee is er een extra mogelijkheid bij gekomen voor je campagnes. Maar welke doelgroep is actief op TikTok en hoe kan ik deze het beste bereiken?
TikTok en de Generatie Z

Begin dit jaar telden we ongeveer drie miljoen Nederlandse TikTok-gebruikers. Dit waren er in 2021 nog 1,7 miljoen. Inmiddels is het aantal TikTok gebruikers alleen maar toegenomen en wordt alsmaar groter en groter. Dit maakt TikTok met meer dan 800 miljoen gebruikers een van de populairste apps wereldwijd. Maar liefst 69% van de actieve gebruikers van TikTok valt in de doelgroep Generatie Z. Dit is de leeftijd 16 t/m 24 jaar oud. Dit betekent dat slechts 31% van de gebruikers ouder is dan 25. Dit geeft natuurlijk duidelijk aan dat het voor bedrijven met een jonge doelgroep heel interessant is om met TikTok aan de slag te gaan. Ben je geïnteresseerd hoe je het deze doelgroep het beste kunt bereiken met een advertising campagne? Dan is ons advies om TikTok zeker mee te nemen in de mediamix.

Waarom is TikTok belangrijk?

De gebruikers zijn simpelweg gek op de korte authentieke video’s, vaak in de vorm van dans en muziek. TikTok is daarom een goed medium om een boodschap te verspreiden en daarbij een breed publiek te bereiken. We zetten een aantal belangrijke punten op een rij waarom je het gebruik van TikTok voor jouw bedrijf zou moet overwegen:

  • De engagement rate op TikTok is 29%. Engagement rate is een samenvatting van de totale betrokkenheid die jouw bericht genereert. In vergelijking met andere platforms is dit percentage veel hoger. De gemiddelde engagement rate op Facebook is namelijk 5%. Daarnaast klikken gebruikers vaker op de links die worden geplaatst en zijn de kosten van adverteren op dit moment nog gunstig.
  • Het is een relevant platform in Nederland, sinds juni 2020.
  • Relatief goedkoop vanwege de (nog) lage concurrentie op dit medium.
  • Je kunt een specifieke doelgroep bereiken
  • Geef een boost aan je merkattitude door je merk op een minder commerciële manier onder het publiek te brengen. Met de focus op grappige, nieuwe en bijzondere video’s om potentiële klanten voor je te winnen.
  • Dankzij de specifieke targeting o.b.v. locatie, geslacht, leeftijd en interesses kan jij er makkelijk voor zorgen dat jouw advertenties zichtbaar zijn bij een relevante doelgroep.

Door TikTok in te zetten, is de kans dus groot dat jouw content gevonden wordt, je merk meer naamsbekendheid krijgt en dat hier een lead of order uitrolt!

Hoe werkt het opzetten van een TikTok campagne?

Wil je meer naamsbekendheid, meer websitebezoekers of meer volgers voor je bedrijf? RB-Media zorgt voor een succesvolle TikTok-strategie en campagne.

ls je campagne live? Dan is het belangrijk om deze blijvend in de gaten te houden. Wat levert de campagne op? Zijn de resultaten – met het oog op je budget – ondermaats of bovenmaats? En hoe reageert de doelgroep op je advertenties? Met het beheren van dagelijkse tot wekelijkse campagnes blijven alle campagnes up-to-date en kan je bijsturen waar nodig.

Wat voor een campagne werkt het best op TikTok?

Als je Generatie Z wil bereiken dan is het niet alleen noodzakelijk om het juiste platform te gebruiken, maar ook met de juiste content te komen om je boodschap over te brengen. TikTok is met name bedoeld voor video’s. Niet zomaar video’s. Nee, grappige en authentieke video’s. Het is van belang dat je als merk het publiek entertaint. Creativiteit staat centraal binnen TikTok. Probeer hier aandacht aan te schenken bij de creatie van je content. Voor de Generatie Z is dit content die authentiek aanvoelt en waarbij de gebruiker centraal staat (user generated content).

Advertentietypen

De meest authentieke advertentie op dit moment is: de Hashtag Challenge. Bij de Hashtag Challange verzint een merk of bedrijf een uitdaging waarbij TikTok'ers worden aangespoord tot het creëren van UGC (User generated content). Elke video wordt daarbij voorzien van een (bedrijfs)specifieke hashtag. Deze challenge kan je merk een enorme boost geven. Daarnaast kun je een samenwerking aangaan met een zogenaamde ‘creator’. Dit is de benaming voor influencers op TikTok. Een creator is namelijk iemand die videocontent maakt op zijn/haar unieke manier en daardoor een grote following heeft.

Naast deze type campagnes, zijn er op dit moment nog vier manieren waarop je kunt adverteren op TikTok:

  • Brand Takeover: is een advertentie op volledig scherm die wordt weergegeven wanneer de gebruiker TikTok voor het eerst opent.
  • TopView: is vergelijkbaar met een Brand Takeover advertentie. Bij TopView zal jouw advertentie zichtbaar zijn bij het openen van de “Voor jou” pagina, waarna deze veranderd in een In-Feed advertentie.
  • In-Feed video: bestaan uit automatisch afspelende video's die verschijnen terwijl gebruikers geposte inhoud verkennen. Dit type video is maximaal vijftien seconden lang, is volledig scherm en kan ook een muzikale achtergrond hebben.
  • Branded effect: richt zich op speciaal ontwikkelde (en op maat gemaakte) deelbare stickers, filters en speciale effecten. De effecten kunnen door TikTok-gebruikers worden ingezet bij het creëren van hun eigen creatieve content.

Wil je meer over deze advertentie formaten weten en de bijbehorende specificaties? Dan kun je altijd contact met ons opnemen. 

Welk doel kun je koppelen aan de advertenties?

Aan de verschillende advertentietypes hangen ook verschillende doelen. In onderstaande tabel zie je duidelijk op welke moment in de klantreis je de klant in zijn of haar zoektocht naar een bepaald product of dienst kunt bedienen:

 

Type    Awareness    Overweging  Betrokkenheid      Conversie
Brand Takeover           ✔      
TopView           ✔      
In-Feed Video           ✔           ✔    
Hastag Challenge           ✔           ✔             ✔             ✔
Branded Effect                 ✔  
Conclusie: waarom zou je adverteren op TikTok?

Het feit dat we kunnen adverteren op TikTok, betekent nog niet dat het gelijk relevant hoeft te zijn voor jouw bedrijf of organisatie. Zoals je al eerder las, richt TikTok zich vooral op de doelgroep Generatie Z. Verkoop je iets wat jongeren aantrekt? Dan is TikTok zeker de moeite waard. Ben je een bedrijf met een jonge doelgroep? Dan is TikTok een interessant platform om mee aan de slag te gaan.

Met elk type advertentie, social-mediaplatform of stukje content is het van belang dat je de doelgroep goed in het oog houd. Wat wil mijn doelgroep, wat vindt mijn doelgroep interessant en waar kan ik mijn doelgroep vinden? Is dit Generatie Z? Dan is TikTok advertising interessant. Meer weten over TikTok advertising? Neem dan vooral contact op met een van onze online marketing specialisten en dan helpen we je graag verder!

Ik sta voor je klaar! Joyce

Online marketeer

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie
Gedragsverandering in cybersecurity | RB-Media Artikel Nieuws Gedragsverandering in cybersecurity: Het belang van gerichte programma's voor veiliger gedrag