The Golden Circle vs. De Culturele Ui
Mijn beste vriend is momenteel aan het afstuderen. Gezien ik dit gehele traject ook doorlopen heb, help ik hem soms door een hoofdstuk van zijn scriptie over te lezen. Zo las ik van de week zijn literatuuronderzoek en stuitte op het model ‘De Culturele Ui’. En dat leek verdraaid veel op één van de meest gebruikte marketingmodellen over heel de wereld; ‘The Golden Circle’ van Simon Sinek!
- Wat is een culturele ui?
- The Golden Circle: Start with why
- De overeenkomst tussen beiden modellen
- Het verschil
- Dus wat moet je doen?
- Kom je er niet uit?
Wat is een culturele ui?
Het Ui-model van Hofstede en Hofstede (2005) wordt toegepast bij het vaststellen (of veranderen) van organisatiecultuur. Het bestaat uit een aantal lagen:
- Waarden - In de binnenste laag van de ui liggen de basisassumpties van de organisatie. Dit geeft aan waar de prioriteiten liggen en waarom bepaalde keuzes gemaakt worden.
- Rituelen - In de middelste laag bevinden zich de rituelen van een organisatie. Hierin is zichtbaar hoe bepaalde doelstellingen worden gehaald, door middel van een strategie of proces.
- Symbolen - In de buitenste laag bevinden zich bepaalde artefacten en symbolen van de organisatie. Dit zijn zichtbare elementen, zoals logo’s, bedrijfskleding en de website van een organisatie.
Wanneer je aanpassingen wilt maken in de buitenste lagen van je organisatie, moeten de binnenste lagen van de ui hierbij aansluiten. Wanneer dit niet het geval is, zullen de medewerkers niet achter de gemaakte keuzes staan en dit ook niet goed kunnen uitdragen. Eenzelfde statement maakt Simon Sinek in zijn model ‘The Golden Circle’.
The Golden Circle: Start with why
Sinek stelt ook dat je van binnen naar buiten moet werken. Zijn cirkel met lagen ziet er als volgt uit:
- Why – Waar streef je naar? Waarom doe jij wat je doet?
- How – Hoe doe je het en waarom is dit uniek?
- What – Welke producten of diensten zorgen voor het behalen van die missie?
In plaats van direct te starten met het aanpassen van je buitenste laag (zoals de producten, dienstverlening of huisstijl), moet je volgens Sinek beginnen bij de ‘why’. Alleen op deze manier kun je je boodschap goed en authentiek op de doelgroep overbrengen.
De overeenkomst tussen beiden modellen
Allebei de modellen stellen dus dat je lagen hebt binnen een merk of organisatie. En dat je van binnen naar buiten moet werken om succes te behalen! Het is uiteraard zeer verleidelijk om andersom te werken, want een cultuuronderzoek of branding sessie inplannen kost veel tijd en dus geld. Maar op de lange termijn levert het je meer op: je weet wie jij bent als merk of organisatie en op welke manier je dit kunt uitdragen zodat het aanslaat, zowel intern als extern.
Het verschil
De modellen lijken dus ontzettend veel op elkaar. Het verschil zit hem vooral in de populariteit. Op de één of andere manier zijn de meeste collega’s binnen RB-Media niet weg van Simon Sinek. Niet omdat zijn model slecht is, integendeel; zijn model is erg sterk en helder geformuleerd.
Het punt is dat de veel marketing en communicatie medewerkers Sinek aanprijzen alsof hij het wiel heeft uitgevonden. Hem zien als dé grondlegger van de branding. En dat is niet zo. Hij heeft het alleen erg goed uitgelegd in zijn TED Talk in september 2009 en vervolgens helder verwoord in meerdere boeken.
Dus wat moet je doen?
Er leiden vele wegen naar Rome. Wanneer je als organisatie op het punt staat te veranderen of een belangrijke keuze moet maken over de dienstverlening, dan is het in ieder geval belangrijk dat je hierbij stilstaat. Past de keuze bij jouw organisatie? Spreekt het jouw doelgroep aan? Gebruik hiervoor een duidelijke methode: de Culturele Ui, The Golden Circle, het Brand Design Model… wat jij prettig vindt!
Kom je er niet uit?
Geen zin om zelf de ‘culturele ui’ te pellen of ken je geen andere duidelijke methodes? Maar wil je wel jouw organisatie goed positioneren ten opzichte van de concurrentie? Dan helpen wij je graag. In een korte sessie komen we tot de kern van jouw organisatie! Neem voor vragen contact op met het online marketing team van internetbureau RB-Media uit Breda.