Artikel , Nieuws

Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie

Emir - Data marketeer

Geschreven op 20 februari 2024

Google verplicht adverteerders vanaf maart 2024 om de privacyvoorkeuren van websitebezoekers te delen door middel van Google Consent Mode V2. Deze nieuwe functie registreert de gekozen opties in een cookiebanner. Hierdoor voorkomt Google dat de gegevens van websitebezoekers zonder toestemming worden gebruikt voor marketingdoeleinden.

Als de implementatie van Consent Mode V2 niet correct is uitgevoerd, zal Google de metingen van de desbetreffende website weigeren. Dit kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de effectiviteit van Google Ads-campagnes, remarketing en advertentierapporten. Het kan ook een grote impact hebben op Google Signals dat vereist is voor cross-platform rapporten, demografie- en interesserapporten.

Wat is Google Consent Mode?

Google Consent Mode is een functie die in maart 2021 is ontwikkeld door Google om jou als website-eigenaar te helpen voldoen aan de privacyregelgeving. Zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in de Europese Unie.

Google Consent Mode is bedoeld om websites in staat te stellen het verzamelen van gebruikersgegevens te beheren op basis van de toestemming van de gebruiker. Hierin is een gebruiker een bezoeker van jouw website. Deze functie is met name gericht op het beheren van cookies en het activeren van tags zoals die van Google Analytics en Google Ads. Met Google Consent Mode kun je als website-eigenaar instellen hoe tags moeten worden geactiveerd op basis van de toestemmingsstatus van jouw websitebezoekers (gebruikers). Er zijn twee belangrijke toestemmingsinstellingen:

  1. Advertenties (ads). Hiermee wordt aangegeven of de gebruiker toestemming heeft gegeven voor het plaatsen van advertentiecookies. En het bijhouden van gebruikersgedrag voor gepersonaliseerde advertenties. (Parameter ad_storage)
  2. Meten (measurement). Hiermee wordt aangegeven of de gebruiker toestemming heeft gegeven voor het verzamelen van gegevens voor analytische doeleinden. Zoals het gebruik van Google Analytics. (Parameter analytics_storage)

Door deze instellingen aan te passen kun je er als website-eigenaar voor zorgen dat het verzamelen van gegevens in overeenstemming is met de privacyvoorkeuren van de gebruiker. Het stelt website bezoekers in staat om op een meer flexibele manier om te gaan met het gebruik van cookies en trackingtechnologieën, afhankelijk van de toestemming die de gebruiker heeft gegeven.

Waarom wordt Google Consent Mode V2 geïntroduceerd?

De introductie van Consent Mode V2 past binnen een bredere (Europese) ontwikkeling van opeenvolgende maatregelen gericht op privacy. Onder invloed van Europese wetgeving worden er steeds meer stappen ondernomen om de privacy van bezoekers van websites te waarborgen.

De afgelopen jaren zijn er aanzienlijke veranderingen geweest in de wet- en regelgeving met betrekking tot marketing. Met name als gevolg van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze verordening heeft aanzienlijke invloed gehad op de voorwaarden waaronder websitegegevens mogen worden verzameld.

Ondanks strengere wetgeving zijn er veel bedrijven die zich niet aan de regels houden. Aan de ene kant verzamelen grote technologiebedrijven vaak te veel gegevens zonder expliciete toestemming. Aan de andere kant worden er (bewust) nog veel fouten gemaakt bij het instellen van cookiebanners en het verzamelen van gegevens. Hierdoor wordt er nu strenger gehandhaafd op de naleving van privacywetgeving.

Bekende grote bedrijven in de advertentiebranche werden in 2023 middels enorme boetes al flink onder druk gezet om zorgvuldiger om te gaan met hun dataverzameling. Google, Meta en TikTok bijvoorbeeld.

Wat is er nieuw in Google Consent Mode V2?

Binnen Google Consent Mode V2 moeten gebruikers in de consent mode naast ad_storage en analytics_storage twee nieuwe parameters indienen:

  1. Ad_user_data. Deze parameter stelt toestemming in voor het verzenden van gebruikersgegevens naar Google voor online advertentiedoeleinden.
  2. Ad_personalisation. Deze parameter stelt toestemming in voor gepersonaliseerde advertenties.
Hoe werkt Google Consent Mode V2?

Google Consent Mode V2 is een functie die gekoppeld wordt aan de cookiebanner op jouw website. Zo kunnen je websitebezoekers zelf bepalen welke informatie verzameld mag worden. Tegelijkertijd voorkomt Google dat er zonder toestemming gegevens verzameld worden voor advertentiedoeleinden.

Is er op je website geen werkend mechanisme geïmplementeerd om website-tracking te beheren op basis van cookievoorkeuren? Dan is de kans groot dat je cookiebanner slechts een decoratieve functie vervult. Hoewel dit gunstig kan zijn voor rapportage-doeleinden brengt het wel juridische consequenties met zich mee. Meer hierover kun je lezen in AP pakt misleidende cookiebanners aan, een artikel van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Waarom en wanneer heb jij Google Consent Mode V2 nodig?

Als je producten van Google Ads wil blijven gebruiken en remarketing wil doen in Europa, moet je de Google Consent Mode V2 vóór 1 maart 2024 implementeren. Dus:

  • Adverteer je in Google Ads en heb je nog geen cookiemelding? Zorg dan dat je er voor 1 maart 2024 één implementeert. Maak gebruik van onze slimme privacy oplossing en we regelen het graag voor je!
  • Dit geldt ook als je in GA4 gebruikmaakt van Google Signals voor cross-platform rapporten, demografie- en interesserapporten.
De Google Consent Mode-oplossing van RB-Media

RB-Media introduceerde al in 2018 aan haar klanten een slimme privacy-oplossing. Daarmee konden zij een cookiebanner, cookieverklaring en privacyverklaring aan hun website toevoegen.

Onze privacy-oplossing wordt mogelijk gemaakt dankzij een unieke samenwerking tussen gespecialiseerde privacy-juristen en artificial intelligence-professionals. Samen maken ze gebruik van zichzelf voortdurend ontwikkelende intelligente software en spelen ze altijd in op de laatste ontwikkelingen in hun vakgebied. Zoals de introductie van Google Consent Mode V2.

In samenwerking met dit team is de cookiebanner-oplossing doorontwikkeld en voldoet deze volledig aan de nieuwe richtlijnen rondom Google Consent Mode V2. Namens RB-Media bieden we deze oplossing aan onze klanten.

Scenario’s die relevant zijn voor onze klanten

Maak je géén gebruik van Google Ads en Google Signals, maar wil je wél voldoen aan alle wettelijke eisen van de EU en boetes voorkomen? Neem contact met ons op! We zorgen er samen voor dat ook jouw website voorzien wordt van een representatieve cookiebanner. Zo ben je goed voorbereid op toekomstige online plannen.

Adverteer je in Google Ads en/of maak je binnen GA4 gebruik van Google Signals? Dan zijn dit de drie scenario’s:

  1. Je hebt nog geen cookiebanner:
    Neem zo snel mogelijk contact met ons op en we gaan het voor je regelen.
  2. Je hebt wel een cookiebanner, maar die voldoet nog niet aan Google Consent Mode V2:
    Neem zo snel mogelijk contact met ons op en we gaan het voor je regelen.
  3. Je hebt een cookiebanner die voldoet aan Google Consent Mode V2:
    Perfect! Je hebt alles samen met ons team al goed geregeld!
De kosten van deze werkzaamheden

Neem je maandelijkse marketinguren bij ons af? Dan wordt je cookiebanner door ons kosteloos geüpdatet naar de nieuwste versie, zodat jouw cookiebanner volledig voldoet aan Google Consent Mode V2.

Neem je geen vaste marketinguren af, maar wil je wel je bezoekersdata blijven analyseren? Neem dan contact met ons op, zodat we de nieuwste versie van de cookiebanner op je website kunnen implementeren. Uiteraard geven we vooraf netjes aan wat hier de kosten van zijn. Stuur een mail naar marketing@rb-media.nl of bel 076 78 51 526

Heb je nog vragen over Google Consent Mode V2?

Wanneer je na het lezen van dit artikel nog vragen hebt over (de implementatie van) Google Consent Mode V2 horen we het graag. Ons onlinemarketing-team helpt je graag verder!

Vragen over Google Consent Mode V2?

Ik sta voor je klaar! Emir

Data marketeer

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Gedragsverandering in cybersecurity | RB-Media Artikel Nieuws Gedragsverandering in cybersecurity: Het belang van gerichte programma's voor veiliger gedrag
Kennismaking met Rootnet (deel 2) | RB-Media Artikel Nieuws Kennismaking met Rootnet: deel 2