De 4 onderdelen van een SEO analyse
Met een SEO Analyse krijg je een beter beeld over de huidige situatie van je website en wat je kan doen om hem te verbeteren. Dus wil je beter gevonden worden in Google, maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? Start dan eerst met een SEO analyse. Op basis daarvan heb je een start- en ijkpunt om je website SEO proof te maken.
Huidige situatie van de website
Voordat wij met SEO werkzaamheden voor klanten aan de gang gaan, kijken we eerst naar de huidige situatie van de website en naar de relevante zoekwoorden waarop men gevonden wil worden. Zo hebben we concreet in beeld welke acties we moeten ondernemen voor een groei in organisch verkeer.
Hoe start je een SEO website check?
We starten de SEO onderzoek met het verzamelen van data middels een SEO-website check. Via verschillende tools en bronnen halen we data binnen dat ons een beeld geeft van de prestaties van de site. Door al deze data naast elkaar te leggen en te vergelijken, zien we meteen welke SEO-elementen we kunnen oppakken.
We analyseren de volgende SEO-elementen:
- Domein-autoriteit
- Website snelheid
- SEO health Check
- Zoekwoordenonderzoek
Waarom checken we je Domein autoriteit?
In hoeverre ziet Google je als een autoriteit op het gebied van een specifiek domein? Via je Domein Autoriteit krijg je een idee op een schaal van 1 (slecht) tot 100 (zeer uitmuntend uitstekend) hoe Google de waarde van je domein inschat tov je concurrenten. Op nationaal gebied scoren de beste sites niet hoger dan 50, daarboven gelden voornamelijk internationale sites zoals facebook.
Je domeinwaarde wordt door veel factoren bepaald; hoeveelheid content, externe links, externe domeinen die naar je website linken etc. Hoe lager deze domeinwaarde, hoe meer SEO werk er verricht moet worden.
Online succes realiseren wij al 25 jaar en daar vertellen veel van onze klanten je dan ook graag over.
Webdesign in Breda
Meet je laadsnelheid via Google Pagespeed score
Via Google Pagespeed Insight kunnen we meten wat de laadsnelheid van je website is. Vooral op mobiel is dit een belangrijk onderdeel: hoe langer de laadtijd, hoe meer bezoekers afhaken. Een goede gebruikerservaring is voor Google namelijk heel belangrijk. Via Google Pagespeed hebben we inzicht welke technische elementen op je website verbeterd kunnen worden om je site snelheid te laten toenemen. Ben jij al op de hoogte van onze Google PageSpeed garantie? Klik op onderstaande button en lees meer.
Waar kijken we naar in een SEO Health Scan?
Naast je domein waarde en laadsnelheid, kijkt Google ook naar de SEO gezondheid (SEO Health). In deze SEO Scan kijken we o.a. naar de metatags, Koptitels (H1), dode links (404), url structuur etc. Hoe gezonder je site qua techniek, programmeercode en structuur in elkaar zit, hoe groter Google je ‘beloond’ met hogere rankings.
On Page SEO vs Off page SEO
Zoals je kan lezen, focussen we in deze fase van de SEO-analyse voornamelijk op On Page SEO: website-elementen die een belangrijke rol spelen in het optimaliseren van je Google-vindbaarheid. Met een solide On Page SEO heb je een sterke basis om goed te scoren in je organische vindbaarheid, aangezien Google een gezonde, snelle en makkelijk te bedienen website als een top prio beschouwd.
De volgende stap in het proces is te kijken naar je Off Page SEO: elementen buiten je website die een rol spelen in de vindbaarheid. Belangrijkste elementen zijn hierin linkbuilding en zoekwoordenonderzoek.
Wat is Linkbuilding?
Hoe meer websites met een hoge domeinwaarde linken naar jouw website, hoe meer dat je helpt te stijgen in je domein-autoriteit. Voor Google is dat namelijk een signaal dat externe partijen je als een ‘autoriteit’ beschouwen op een bepaald onderwerp en daarom graag naar je linken. Ook links vanuit je social media dragen bij aan de waardestijging van je domein. Extra pluspunt is dat links naar je website leiden tot meer verkeer. En dan hopelijk ook tot meer conversie. In onze SEO-analyse kijken we goed naar de hoeveelheid links naar je website en geven we handvaten om deze te verhogen.
Waarom doen we een Zoekwoordenonderzoek?
De volgende stap in het proces is het analysen van je zoektermen door middel van een zoekwoordenonderzoek. Hierin bepaal jij als klant op welke woorden je graag gevonden wilt worden. Wij analyseren dan de huidige rankings van je website op deze woorden en welke synoniemen of relevante zoekwoorden nog meer van toepassing zijn.
In dit zoekwoordenonderzoek kijken we ook meteen naar het maandelijkse zoekvolume, de klikpotentie voor je website en hoeveel concurrentie er op het zoekwoord zit. Dit laatste onderdeel bepaald hoe snel je stijgt qua rankings: hoe hoger de concurrentie, des te moeilijker en langzamer zal de stijging verlopen.
Op basis van deze zoekwoordenonderzoek zetten we een SEO strategie op, die ons helpt in het prioriteren en plannen van SEO werkzaamheden.
SEO Rapport samenstellen
Met al deze elementen stellen we een SEO Rapport samen waarmee jij als klant een indruk krijgt welke kansen en mogelijkheden er bestaan om beter in Google gevonden te worden. Met behulp van dit SEO Rapport hebben wij voldoende input om aan de slag te gaan met onze online marketing strategie, zodat wij een passend en op maat gemaakt online marketing voorstel kunnen samenstellen waarmee jij als klant succes boekt!
SEO uitbesteden bij de SEO Experts van RB-media
Natuurlijk kan je ook zelf aan de slag om een SEO Analyse te maken. Maar als je niet weet waar je moet beginnen of waar je moet kijken, kost het veel tijd, geld en moeite te achterhalen welke SEO-inspanningen je moet uitvoeren voor SEO-succes. Laat daarom je SEO uitbesteden aan de SEO specialisten van RB-Media. Wij zorgen voor een betrouwbaar en solide SEO-rapport en geven je unieke insights in je website en zoekwoorden resultaten.
Plan daarom vandaag een afspraak in of bel voor meer informatie en laat je overtuigen met onze SEO aanpak!
Samen werken aan jouw online succes?
Vul jouw gegevens in en we nemen snel contact met je op!
Dat kan! Bel of mail ons en we helpen je graag.
11 winkels door heel Nederland!
#2 website van het jaar 2023
36 kantoren in 16 landen
80.000+ geproduceerde pallets per dag
10.000+ accounts aangemaakt
100+ Leads per maand