Server-Side Tagging : De oplossing voor betere data
Emir - Data marketeerGeschreven op 24 april 2024
Om antwoord te kunnen geven op deze vraag moeten we eerst kijken naar de oude situatie. De bezoeker van een website werd altijd gevolgd door zogenaamde cookies en pixels zodra deze daar toestemming voor gaf (middels een cookiebanner), ook wel ‘tracking’ genoemd. De data die deze cookies en pixels hierbij verzamelden, werd direct doorgestuurd naar een server van een derde partij. Je had dus geen controle over de data. Bij Server-side Tagging wordt deze data eerst op een eigen server afgevangen, voordat het naar een derde partij verstuurd wordt. Hierbij wordt gebruikgemaakt van first party cookies, in plaats van third party cookies. Het is dus een andere manier van gegevensverzameling en dit biedt je meer mogelijkheden tot gegevensbeheer. Je neemt namelijk de regie over de data die jouw website vergaard, in eigen handen!
De belangrijkste functie is het verzamelen van data. Dit lijkt haaks te staan op het privacy vriendelijk inrichten van je website, maar juist daar is Server-side Tagging beter in. Doordat je alle data eerst op een eigen server ontvangt, kun jij zelf bepalen welke data je doorstuurt en of je het bewerkt of onbewerkt wilt doorsturen naar een derde partij. Dit maakt het dus ook mogelijk om de dataverzameling op een AVG-proof methode in te richten.
Verder zorgt het verdwijnen van de third party pixels ervoor dat je website een snellere laadtijd behaalt. Dit is onder de streep weer heel goed voor je Google Pagespeed score, wat onder andere ook de vindbaarheid van je website verbetert. Tot slot maakt Server-side Tagging het combineren van verschillende databronnen mogelijk. Dat betekent dat je bijvoorbeeld de data die binnenkomt in jouw CRM-systeem (denk aan Zoho, Exact, Salesforce, Afas, etc.) kunt benutten om advertentie data te verrijken. Zo krijg je een nog completer beeld van conversies of bestellingen op jouw website.
De voordelen van Server-side Tagging op een rij:
- Data op eigen server (First party cookies vs. third party cookies)
- Bepaal zelf welke data je deelt met derde partijen
- Snellere laadtijd website
- Combineren van databronnen
Zoals eerder aangegeven zijn er veel veranderingen geweest op het gebied van privacy. Dit komt enerzijds door de steeds strengere privacywetgeving en anderzijds door webbrowsers en tools die als onderscheidend vermogen alle vormen van tracking tegengaan. Hierdoor ontvang je steeds minder data waarmee strategische marketing keuzes gemaakt moeten worden. Enkele oorzaken van dit dataverlies zijn:
- Adblockers
- Browsers (zoals Chrome, Firefox en Safari)
- Besturingssystemen (zoals iOS)
Bovengenoemde voorbeelden hanteren strengere privacyregels die het gebruik van third party cookies verhinderen. Met de geplande uitfasering van third party cookies door Google zal het dataverlies steeds verder toenemen. Het niet tijdig voorbereid zijn op deze verandering kan een grote impact hebben op je advertentiecampagnes en daarmee ook je te behalen omzet.
Maak je op dit moment gebruik van online advertising of gebruik je data om strategische keuzes te maken? Dan is het van groot belang om voorbereid te zijn op het veranderende privacy klimaat. Server-side Tagging speelt hier een grote rol in. Zonder de implementatie van Server-side Tagging wordt het dataverlies groot en worden campagnes veel inefficiënter, wat uiteindelijk meer geld kost. Ook als je nog niet adverteert of gaat adverteren is het van waarde om gebruik te maken van Server-side Tagging. Naast het verzamelen van meer data in bijvoorbeeld je Google Analytics account, kun je jouw website privacyvriendelijker inrichten en sneller maken.
De kosten voor deze oplossing bestaan uit implementatiekosten waarbij wij alles moeten inrichten zodat het naar behoren werkt en daarnaast uit abonnementskosten voor de huur van de server. Deze bedragen variëren per website. Voor een indicatie van de kosten kun je contact opnemen met jouw contactpersoon of via marketing@rb-media.nl of door te bellen naar 076 78 51 526.
Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Ons online marketing-team helpt je graag verder!
Vragen over Server-Side Tagging?
Ik sta voor je klaar! EmirData marketeer
076 78 51 526 Neem contact met ons op!