Artikel , Nieuws

Server-Side Tagging : De oplossing voor betere data

Emir - Data marketeer

Geschreven op 24 april 2024

De veranderingen op het gebied van online privacy volgen elkaar in rap tempo op. Om de privacy van internetgebruikers beter te beschermen, worden er regelmatig wijzigingen in regelgeving en werking doorgevoerd door Google. Deze wijzigingen zijn nodig, maar maken het wel steeds moeilijker om bezoekers van de website goed te volgen en daarmee het rendement van je online advertentiecampagnes te kunnen meten. Het trekken van de juiste conclusies wordt dus alsmaar lastiger en je wil natuurlijk wel weten welke investeringen het meest hebben geloond. Gelukkig hebben we daar een oplossing voor: Server-side Tagging! Wat het is, wat het doet en waarom je het nodig hebt lees je hier!
Wat is Server-side Tagging?

Om antwoord te kunnen geven op deze vraag moeten we eerst kijken naar de oude situatie. De bezoeker van een website werd altijd gevolgd door zogenaamde cookies en pixels zodra deze daar toestemming voor gaf (middels een cookiebanner), ook wel ‘tracking’ genoemd. De data die deze cookies en pixels hierbij verzamelden, werd direct doorgestuurd naar een server van een derde partij. Je had dus geen controle over de data. Bij Server-side Tagging wordt deze data eerst op een eigen server afgevangen, voordat het naar een derde partij verstuurd wordt. Hierbij wordt gebruikgemaakt van first party cookies, in plaats van third party cookies. Het is dus een andere manier van gegevensverzameling en dit biedt je meer mogelijkheden tot gegevensbeheer. Je neemt namelijk de regie over de data die jouw website vergaard, in eigen handen!

Wat doet Server-side Tagging?

De belangrijkste functie is het verzamelen van data. Dit lijkt haaks te staan op het privacy vriendelijk inrichten van je website, maar juist daar is Server-side Tagging beter in. Doordat je alle data eerst op een eigen server ontvangt, kun jij zelf bepalen welke data je doorstuurt en of je het bewerkt of onbewerkt wilt doorsturen naar een derde partij. Dit maakt het dus ook mogelijk om de dataverzameling op een AVG-proof methode in te richten.

Verder zorgt het verdwijnen van de third party pixels ervoor dat je website een snellere laadtijd behaalt. Dit is onder de streep weer heel goed voor je Google Pagespeed score, wat onder andere ook de vindbaarheid van je website verbetert. Tot slot maakt Server-side Tagging het combineren van verschillende databronnen mogelijk. Dat betekent dat je bijvoorbeeld de data die binnenkomt in jouw CRM-systeem (denk aan Zoho, Exact, Salesforce, Afas, etc.) kunt benutten om advertentie data te verrijken. Zo krijg je een nog completer beeld van conversies of bestellingen op jouw website.  

De voordelen van Server-side Tagging op een rij:

  • Data op eigen server (First party cookies vs. third party cookies)
  • Bepaal zelf welke data je deelt met derde partijen
  • Snellere laadtijd website
  • Combineren van databronnen
Waarom heb je Server-side Tagging nodig?

Zoals eerder aangegeven zijn er veel veranderingen geweest op het gebied van privacy. Dit komt enerzijds door de steeds strengere privacywetgeving en anderzijds door webbrowsers en tools die als onderscheidend vermogen alle vormen van tracking tegengaan. Hierdoor ontvang je steeds minder data waarmee strategische marketing keuzes gemaakt moeten worden. Enkele oorzaken van dit dataverlies zijn:

  • Adblockers
  • Browsers (zoals Chrome, Firefox en Safari)
  • Besturingssystemen (zoals iOS)

Bovengenoemde voorbeelden hanteren strengere privacyregels die het gebruik van third party cookies verhinderen. Met de geplande uitfasering van third party cookies door Google zal het dataverlies steeds verder toenemen. Het niet tijdig voorbereid zijn op deze verandering kan een grote impact hebben op je advertentiecampagnes en daarmee ook je te behalen omzet.

Heb ik Server-side Tagging nodig?

Maak je op dit moment gebruik van online advertising of gebruik je data om strategische keuzes te maken? Dan is het van groot belang om voorbereid te zijn op het veranderende privacy klimaat. Server-side Tagging speelt hier een grote rol in. Zonder de implementatie van Server-side Tagging wordt het dataverlies groot en worden campagnes veel inefficiënter, wat uiteindelijk meer geld kost. Ook als je nog niet adverteert of gaat adverteren is het van waarde om gebruik te maken van Server-side Tagging. Naast het verzamelen van meer data in bijvoorbeeld je Google Analytics account, kun je jouw website privacyvriendelijker inrichten en sneller maken.

De kosten voor Server-side Tagging

De kosten voor deze oplossing bestaan uit implementatiekosten waarbij wij alles moeten inrichten zodat het naar behoren werkt en daarnaast uit abonnementskosten voor de huur van de server. Deze bedragen variëren per website. Voor een indicatie van de kosten kun je contact opnemen met jouw contactpersoon of via marketing@rb-media.nl of door te bellen naar 076 78 51 526.

Heb je nog vragen over Server-side Tagging?

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Ons online marketing-team helpt je graag verder!

Vragen over Server-Side Tagging?

Ik sta voor je klaar! Emir

Data marketeer

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Boost je sales met Salesfeed! | RB-Media Artikel Nieuws Ontdek de kracht van Salesfeed: Herken je websitebezoekers en verhoog je conversies!
Webdesign trends van dit moment Artikel Nieuws Webdesign trends van dit moment