Klaar voor de nieuwe Google Analytics?

min. leestijd
26 oktober 2021
googleanalytics_nieuwsheader2md.jpg

Een jaar geleden kondigde Google aan dat er een grote verandering zal plaats vinden op het gebied van data analyse. De nieuwe versie van Google Analyitcs zou namelijk uitgerold worden. Men ging van het ouderwetse UA (Universal Analytics) naar GA4 (Google Analytics 4). Maar is GA4 zo veel beter en wat voor gevolgen heeft dit voor jouw website? Dat en meer kom je te weten in dit bericht.

min. leestijd
26 oktober 2021
  • De grootste veranderingen
  • 1 - Je begint opnieuw
  • 2 - Conversies instellen
  • 3- Bye weergaves, halló segementen en filters
  • 4 - Waar zijn de standaard acquisitie groepen?
  • 5 - Nóg meer 'machine learning'
  • 6 - Maatwerk
  • 7 - Future proof (net als RB-Media)
  • Dit zijn de gevolgen voor jou
  • Nieuwsgierig?

De grootste veranderingen

Hieronder lees je de 7 belangrijkste veranderingen voor jou als gebruiker van Google Analytics. Wil je alleen weten wat de gevolgen voor jou zijn als eigenaar van een RB-Media website? Scroll dan verder naar beneden.

ga4_afb1.png

1 - Je begint opnieuw

De data van je oude analytics account wordt niet meegenomen wanneer je een GA4 account aanmaakt. Geen zorgen, hier hebben wij een oplossing voor. Wij hebben er namelijk voor gekozen om altijd zowel een UA als een GA4 in te stellen. Heb jij nog een oude UA property? Dan wordt hij niet verwijderd totdat Google besluit dit onderdeel niet meer te ondersteunen. Dit kan echter nog enkele jaren duren.

ga4_afb2.png

2 - Conversies instellen

Hoeveel bezoekers van jouw website vragen daadwerkelijk een offerte op of bestellen een product? Die data scharen we onder de noemer 'conversies'. Conversies instellen gaat in GA4 makkelijker, maar ook moeilijker dan voorheen. Bij GA4 kun je namelijk iedere gebeurtenis die gemeten wordt met één druk op de knop instellen als een conversie. Echter (geheel niet toevallig) meet GA4 veel meer gebeurtenissen dan het oude UA. Wil je dus als voorheen gebruik maken van zogenaamde 'succes-url’s', dan zul je eerst een gebeurtenis moeten instellen voordat je hem kunt markeren als conversie.

ga4_afb3.png

3- Bye weergaves, halló segementen en filters

De weergaves die ook wij altijd instelden voor onze klanten verdwijnen in de nieuwe GA4. Gelukkig kunnen we nog wel gebruik maken van de segmenten en filters waardoor de weergaves eigenlijk ook overbodig zijn.

ga4_afb4.png

4 - Waar zijn de standaard acquisitie groepen?

Hoewel de standaard groepen die je gewend bent niet verdwenen zijn worden ze wel sterk onderbelicht in de nieuwe GA4. In plaats daarvan komen mediums en bronnen meer in de schijnwerpers. Zij bieden een veel gedetailleerdere weergave van je data.

5 - Nóg meer 'machine learning'

Google maakt steeds meer en vaker gebruik van machine learning. Het algoritme wordt steeds slimmer en pakt steeds meer zelf de controle. Dit zagen we al veel gebeuren binnen Google Ads, maar begint nu ook met behulp van GA4 zijn weg te vinden in Google Analytics. Gebruiksklare functies zijn er nog niet in GA4, maar Google heeft wel laten merken dat ze hier aan werken.

ga4_afb6.png

6 - Maatwerk

In tegenstelling tot UA biedt GA4 veel meer mogelijkheden om je dataweergave aan te passen. Zo kun je de indeling aanpassen, onderdelen wijzigen en elementen toevoegen/verwijderen. Deze worden als zijnde rapporten opgeslagen en kun je vervolgens vanuit je ‘bibliotheek’ openen.

7 - Future proof (net als RB-Media)

GA4 zal in het vervolg alle updates krijgen terwijl UA juist wordt afgeschaald. Het voordeel van GA4 hierin is dat het veel beter voorbereid is op toekomstige wijzigingen in regel en wetgeving omtrent data.

Dit zijn de gevolgen voor jou

RB-Media heeft al de nodige maatregelen genomen om iedereen voorbereid te krijgen op deze grote verandering. Sinds de aankondiging van GA4 zijn alle nieuwe websites standaard voorzien van GA4 tracking. De afgelopen maanden zijn we ook druk bezig geweest om alle reeds gemaakte websites te voorzien van GA4 tracking en inmiddels hebben we het punt bereikt dat vrijwel alle websites die door ons beheerd worden een GA4 trackingcode bevatten. Mocht jij nog geen toegang hebben tot je Google Analytics account en ben je benieuwd naar de resultaten van je website? Stuur dan even een berichtje naar marketing@rb-media.nl.

Nieuwsgierig?

Benieuwd naar de resultaten van jouw website? Plan een sessie in met een van onze data-experts waarin we de resultaten met je doornemen en je handvatten bieden waarmee jij je website naar een nog hoger niveau kunt tillen!

Meer weten over Google Analytics 4?
profielfoto-ons-team-rb-media-emir.jpg
Emir helpt je graag verder!

Samen zetten we de stap naar online succes.

076 78 51 526 info@rb-media.nl

Blijf op de hoogte en zet maximaal in op online succes.

Alles wat wij bedenken en maken, is een middel om het succes van onze klant te ondersteunen. Kies je voor ons, dan zet je een fundamentele groeistap.