Artikel

Inzage krijgen in het surfgedrag van je website bezoekers? Zo doe je dat!

Geschreven op 28 september 2016

Periodiek schrijft Remco een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van website- en zoekmachine optimalisatie. Dit keer met als onderwerp het verkrijgen van inzicht in het surfgedrag van website bezoekers. Je doet er alles aan om bezoekers naar je website te krijgen. Je adverteert zowel online als offline, je zorgt voor een optimale vindbaarheid en deelt content via social media. Je merkt dat bezoekers je website of webshop steeds beter vinden.

Maar wat doen de bezoekers daadwerkelijk op je website? Om daar inzage in te krijgen heeft Remco een aantal praktische tips opgesteld om het gedrag van website bezoekers beter in kaart te kunnen brengen.

Google Analytics

Google Analytics blijft een vertrouwd platform voor inzage in je bezoekersstatistieken. Het is een prima tool om te zien waar je bezoekers vandaan komen. Als je iets dieper in deze tool gaat graven, kun je ook achter allerlei statistieken komen die daadwerkelijk zeggen wat de bezoekers doen op je website. Een aantal interessante statistieken die ik wil uitlichten zijn de gebruikersstroom, het uitstappercentage en gebeurtenissen.

Gebruikersstroom

De gebruikersstroom is een statistiek die laat zien hoe bezoekers op de website navigeren en welke pagina’s ze bezoeken. Per zogenoemde interactie kun je zien van welke bron ze komen, wat de 1e pagina was die ze bezochten en wat de volgende pagina’s waren. Je kan de complete interactie zien met het totaal aantal sessies en het totaal aantal verlatingen.

Stel voor dat je veel nieuws deelt op social media en je bent benieuwd naar wat men doet na het bezoeken van het nieuwsbericht, dan kun je dat heel goed analyseren met de gebruikersstroom. Bezoeken ze daadwerkelijk meerdere pagina’s? Verlaten ze de website na het lezen van het nieuwsbericht? Klikken ze op de juiste links in het nieuwsbericht? Al deze vragen kun je beantwoorden door het gedrag van de bezoeker via de gebruikersstroom te analyseren.

Het uitstappercentage

Het uitstappercentage laat zien hoeveel bezoekers de website of webshop op een specifieke pagina hebben verlaten. Dit is een erg interessant gegeven als je veel werkt met landingspagina’s of pagina’s die aanzetten tot actie.

Met het uitstappercentage kun je gemakkelijk barrières gaan herkennen op de website. Stel je voor dat er een specifieke pagina is waar veel mensen de website verlaten, dan kun je die pagina eens goed gaan analyseren. Staat er wel de juiste informatie op? Is het formulier wat er op staat te ingewikkeld? Zitten er fouten op de pagina en is de laadtijd wel in orde? Dit soort vragen kun je middels een andere tool, die ik zodadelijk ga behandelen, beantwoorden.

Gebeurtenissen

Een conversie op een informatieve website is vaak een formulier wat ingevuld dient te worden door een bezoeker of een contactmoment via telefoon en e-mail. Maar hoe meet je daadwerkelijk die telefoontjes en mailtjes afkomstig van je website? Dat kan via gebeurtenissen.

Gebeurtenissen kun je instellen op diverse manieren. Een van de bekendere manieren is via UTM codes. Deze codes zorgen ervoor dat Google Analytics bepaalde informatie herkent waardoor je precies kan zien waar een gebruiker vandaan komt. Verder is het ook mogelijk om klikken te analyseren op mailadressen en zelfs op telefoonnummers.

Wil je meer weten over het instellen van deze gebeurtenissen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Heatmaps
Een andere goede manier om het gedrag van bezoekers op een website te analyseren is door het gebruik van zogenoemde heatmaps. Een heatmap is een laag over een pagina die laat zien wat het gedrag van de bezoeker is aan de hand van de muisbewegingen en muisklikken.

Een heatmap is ideaal om te zien of een actie op een pagina daadwerkelijk aandacht krijgt. Als uit een heatmap bijvoorbeeld blijkt dat de actie te weinig aandacht krijgt, kun je gaan denken aan het aanpassen van de actie.

Een gratis tool die je eens zou uit kunnen proberen is Hotjar. Met deze tool kun je tot 3 heatmaps aanmaken voor 3 pagina’s op de website, en kun je daarnaast ook statistieken over scrollgedrag en mobiel gedrag zien. Een erg interessante tool om het bezoekersgedrag te meten!

Krijg vandaag nog inzage in het bezoekersgedrag!
Wil je ook aan de slag om meer van het gedrag van je bezoekers te weten te komen? Start vandaag dan nog met de tools die wij hebben voorgesteld, welke je zeker zullen helpen met het verkrijgen van de juiste inzages en informatie.

Weet je nog niet precies hoe je aan de slag moet gaan? We helpen je graag! We nodigen je graag uit bij ons op kantoor om dit te bespreken. Neem vrijblijvend contact met ons op of maak eenvoudig een afspraak met RB-Media via 076-7851526.

Ik sta voor je klaar! Rudy

Algemeen directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie
Gedragsverandering in cybersecurity | RB-Media Artikel Nieuws Gedragsverandering in cybersecurity: Het belang van gerichte programma's voor veiliger gedrag