Hoe witruimte een website ontwerp laat ademen
We zijn gewend om online veel informatie tot ons te nemen. Die informatie wordt steeds meer in hapklare brokken aangeleverd. Op websites met tekst die prettig te lezen is kom je sneller terug en voltooi je eerder het gewenste conversie pad. We laten je graag zien hoe witruimte een grote rol speelt tijdens een prettige online ervaring.
- Wat is witruimte?
- Waarom voegen we witruimte toe op websites?
- Bestaat er zoiets als te veel witruimte?
Wat is witruimte?
Witruimte is een term uit de grafische vormgeving en betekent de ruimte tussen of rondom tekst of afbeeldingen. Het is ruimte die expres leeg wordt gelaten. Voordat je alles online kon vinden, was witruimte kostbaar. Kranten, boeken, zendtijd en radio. De eerste vorm van media was kostbaar om te maken. Iedere centimeter papier of seconde in beeld kost enorm veel geld om te produceren, vandaar dat die ook zo veel mogelijk benut werden. Een krant die de helft van z'n pagina's leeg laat om de tekst beter leesbaar te maken, is bijna ondenkbaar.
Gelukkig heeft online ons laten zien dat er onbeperkt ruimte is om jouw informatie kwijt te kunnen. De eerste webpagina's gebruikte vooral nog het principe van ruimtebesparing en zo veel mogelijk in beeld laten zien, maar die tijd is voorbij.
Waarom voegen we witruimte toe op websites?
- Hiërarchie is een van de belangrijkste redenen waarom witruimte wordt toegevoegd aan websites. Witruimte zorgt ervoor dat jouw ogen de website scannen in de volgende stappen (zie afbeelding): Van meest belangrijk naar minst belangrijk. Zonder witruimte is dat onderscheid al een stuk moeilijker te maken.
- Witruimte creëert focus. Jouw gezichtsveld is niet afgeleid door elementen die naast elkaar staan of schreeuwen om aandacht.
- Witruimte zorgt voor groepering van elementen. NNGroup, leading user research organisatie, heeft hier een mooi artikel over hoe formulieren beter leesbaar worden door groeperingen.
- Witruimte maakt jouw CTA (Call-to-action) opvallender. Een website bevat buttons om een gebruiker te sturen naar een bepaalde actie. Met het gebruik van witruimte kun je de CTA opvallender maken en meer aandacht geven.
Bestaat er zoiets als te veel witruimte?
Nee. Een bezoeker heeft nog nooit een website verlaten vanwege witruimte. Alleen bij een tekort aan...
Wil je weten hoe wij witruimte gebruiken om onze klanten te voorzien van een gebruiksvriendelijke website? Bekijk dan ons portfolio of kom een keer langs, dan laten we je graag verschillende voorbeelden zien!