Het designproces
Het designproces valt samen te vatten in vijf fases. Als klant krijg je niet elke fase mee, maar word je wel op de hoogte gehouden van het proces en uiteraard het eindresultaat. We laten je graag zien hoe het designproces bij RB-Media in elkaar steekt.
- Fase 1: De voorbereiding
- Fase 2: De structuur bepalen
- Fase 3: Grafische keuzes maken
- Fase 4: Alles naar wens?
- Fase 5: Afronding en overdracht
Fase 1: De voorbereiding
Onderdelen:
- Projectvoorstel
- Kickoff
Een project begint bij ons altijd met het voorstel. Het voorstel dat is samengesteld met ons salesteam. Alle wensen en functionaliteiten staan beschreven zodat wij als design team precies weten wat ons te wachten staat. Het voorstel is de leidraad voor het project, zodat je als klant altijd weet waar je aan toe bent. We kijken naast het voorstel ook naar de huidige website en concurrentie om een breder beeld te krijgen van de markt en kansen die er liggen voor het nieuwe ontwerp. Die kansen stemmen we graag af tijdens de kickoff meeting met de klant. Tijdens de kickoff is er ruimte voor ons om vragen te stellen, ideeën te delen en de eerstvolgende ontmoeting in te plannen. Na de kickoff gaat voor ons het echte werk beginnen.
Fase 2: De structuur bepalen
Onderdelen:
- Schetsen
- Wireframes
- Presentatie
- Feedback verwerken?
De voorbereiding geeft ons handvaten om met het ontwerp te starten, maar het idee moet eerst op papier staan. Dat doen we om een globaal idee neer te zetten voor de website. Schetsen geeft ons richting voordat we in digitale tools aan de slag gaan. Wanneer het idee op papier staat, starten we met de wireframes maken in Adobe XD. Wireframes gebruiken we om de structuur van de website te bepalen. Waar komt het productgedeelte? Welke invulvelden moeten in het contactformulier? Wordt er een persoon aan een nieuwsbericht gekoppeld? Dat soort onderdelen verwerken we in de wireframes zodat je als klant een duidelijk beeld krijgt waar alle elementen op jouw nieuwe website komen te staan. Deze fase sluiten we af met een presentatie van de wireframes waarin je de mogelijkheid hebt om mee te denken over de structuur. De feedback uit die meeting en uit mailings die volgen nemen we mee in het grafische ontwerp.
Fase 3: Grafische keuzes maken
Onderdelen:
- Grafisch ontwerp
- Bespreken met het Marketing team
- Presentatie
De structuur staat, nu staan we voor een nieuw keuzepalet: Het grafisch ontwerp. Welke kleuren sluiten aan? Hoe maken we het fotomateriaal sprekend en ondersteunend aan het merkverhaal? Samen met het marketing team kijken we naar de mogelijkheden hiervan. Het grafische ontwerp neemt qua tijd het meeste in beslag, omdat dit daadwerkelijk de versie is die online komt te staan op jouw URL. We zorgen dat elke gemaakte keuze te verantwoorden is, dat we volledig achter ons bedachte grafisch ontwerp staan. De presentatie en argumentatie volgen zodra de eerste versie van het ontwerp klaar is. 9 van de 10 keer is het ontwerp nog niet 100% wat je wilt, of waar je achter staat. Vandaar dat we alle ruimte geven om feedback aan te dragen zodat we samen tot de beste oplossing kunnen komen.
Fase 4: Alles naar wens?
Onderdelen:
- Feedback verwerken
- Revisie opleveren
- Akkoord?
Één of meerdere revisies volgen op basis van de feedback die je geeft. We sluiten het grafische traject pas af als alle partijen 100% tevreden zijn. De laatste versie kun je vervolgens akkoord op geven en met dat akkoord gaan we de laatste fase in van het designtraject. De laatste fase hoef je als klant niets meer voor te doen, maar is voor ons van belang om een goed eindresultaat neer te zetten.
Fase 5: Afronding en overdracht
Onderdelen:
- Assets klaarzetten en voorbereiden
- Overdracht aan het development team
Jouw ontwerp is akkoord, dan rest nog één ding: overdragen aan het development team. Daarvoor zorgen wij dat alle onderdelen (foto's, logo's, iconen, lettertypes) te downloaden zijn, er een bestand is waar developers de technische informatie van het ontwerp zien (de structuur, kleurcodes, grootte van lettertypes) en bij de meeste projecten volgt een meeting met leden van het development team. Die meeting is een overdrachtsmeeting waarin wij het idee en eindresultaat overdragen aan de developers. Daarmee heeft het development team genoeg handvatten gekregen om de website technisch te realiseren. Voor ons begint het verhaaltje daarna van voor af aan met een nieuw project, nieuwe vraagstukken en nieuwe keuzes die we mogen maken.