Nieuws

ChatGPT, de angst voor wat we maar moeilijk kunnen snappen

Jean-Paul - Operationeel directeur

Geschreven op 10 februari 2023

Ineens stond de tool die de wereld op zijn kop gaat zetten online. De tool die eigenlijk alles kan; programmeren, schrijven, huiswerk maken of een voedingsschema opstellen. Imposant, indrukwekkend, wereld veranderend: superlatieven komen we tekort om de mogelijkheden te beschrijven. Miljarden gaan er geïnvesteerd worden. Maar waar hebben we het eigenlijk over? En hoe kunnen we zo verrast zijn met deze tool?
Machine learning, Artificial Intelligence en algoritmes.

De drie bovenstaande zaken zijn al tijden onder ons. Niets nieuws onder de zon. Honderden keren per dag komen we er mee in aanraking. Varianten van heel simpel tot buitengewoon geavanceerd. Je mobiel, je auto en je klantenkaart: ze kunnen allemaal niet zonder.

Heel simpel gezegd is een algoritme niet heel veel meer dan een input waarvan vooraf is vastgesteld wat het gewenste antwoord moet zijn. In het voorbeeld van de klantenkaart; je koopt een fles wijn op maandag en de persoonlijke aanbieding op dinsdag is een kaasje die daar wel heel goed bijpast. Een mens heeft bepaald dat die een goede match zijn. Ga je daar meer data aan toevoegen en vergroot je vervolgens het aantal variabelen, dan begint het te lijken op intelligentie. Let wel, lijkt op intelligentie. Iedere regel is er door mensenhanden vooraf ingezet, dus echte intelligentie is het nog niet te noemen.

Dit zou je wel kunnen zien als een vorm van machine learning. Iedere output is door de mens ingeven en daarna gecontroleerd. Ga je vervolgens variatie aanbrengen in de input (oftewel: niet elke input is vooraf vastgelegd) dan ga je richting AI: Artificiële Intelligentie. Nog steeds is het echter de mens die data-input bepaald en de output waardeert. Als je dan tot slot de output kan laten beoordelen zonder tussenkomst van de mens dan heb je volwaardige AI. Een set aan data en algoritmes.

AI is buitengewoon bruikbaar op vele vlakken, maar het werkt dus vooral bij de gratie van goede input van data en daarna de beoordeling van de uitkomsten. Stuur je niet bij, dan raakt ook AI van koers af. Ontbreekt het aan een algoritme dat daar op corrigeert, dan is alles mogelijk. Hoe meer rekenkracht, hoe meer we AI taken uit kunnen laten voeren. Uiteindelijk zijn de limitaties vooral ingegeven door de mate waarop we kunnen bijsturen en waarin computerkracht het kan bijbenen. AI kan slim ogen, maar dat maakt het nog niet intelligent vanuit het menselijke perspectief en bovendien heeft het geen bewustzijn en zal het dat ooit krijgen.

Maar waarom is ChatGPT voor sommigen dan zo eng?

Daar liggen meerdere redenen aan ten grondslag. Deze redenen zijn al onderzocht ver voordat ChatGPT online kwam. Het past naadloos in de ontwikkeling van technologie zoals deze er al decennia is. Een paar angsten in de vorm van een stelling, met bijbehorend antwoord op een rij:

  • AI neemt banen over
    Nee. Voorlopig niet. Het kan wel elementen overnemen. Net als vele jaren geleden toen bankmedewerkers een aversie tegen geldautomaten hadden. De bank is er nog en de medewerker ook. Maar het proces van geld verstrekken aan de balie niet meer.
  • AI neemt steeds menselijkere vormen aan
    Deels. ChatGPT is sterk in het mimieken van menselijk gedrag (net zoals vele goede chatbots). Het is echter niet de AI die menselijk is. Het is de mens áchter AI die de geloofwaardigheid omhoog wil brengen en het menselijke kenmerken geeft. Als we daar vandaag mee stoppen is AI morgen al niet meer menselijk en dat kan het ook niet zelf worden.
  • AI is slimmer dan de mens en heeft de mens niet meer nodig
    Nee. Als slimmer geduid wordt als de mogelijkheid om data te verwerken en verbanden te leggen, dan is AI al jaren slimmer dan de mens. Zoekmachines helpen steeds beter met waar je naar op zoek bent en algoritmes duiden MRI’s al beter dan menig menselijk oog. Althans zo lijkt het. De mens heeft de onhebbelijke eigenschap om zichzelf meer invloed toe te kennen op de dagelijkse omgeving dan hij feitelijk heeft. We zijn daardoor nogal snel onder de indruk als een tool iets kan waar we zelf moeite mee hebben.
En nu? Hoe verder met ChatGPT?

Goed werkende algoritmes, in de breedste zin van het woord, zijn zoals gezegd overal. En al tijden. Wij bij RB-Media proberen dagelijks in de gratie te vallen bij het Google algoritme en zijn daar best goed in, omdat we steeds beter weten hoe hij werkt. ChatGPT is een volgende generatie waarop legio toepassingen gemaakt kunnen worden. Of het nu deze tool is of een andere, niet aanhaken bij AI is al lang geen optie meer. De mens is de intelligentie, het instinct of het onderbuikgevoel, AI is datgene wat ons kan helpen daar vorm aan te geven. Andersom is uitgesloten. Het is niet de heilige graal, maar het is wel heel erg handig en gaat ons helpen verder te ontwikkelen. Net als heel veel andere innovaties. 

Meer weten over machine learning en artificial intelligence?

Ik sta voor je klaar! Jean-Paul

Operationeel directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Server-Side Tagging : De oplossing voor betere data Artikel Nieuws Server-Side Tagging : De oplossing voor betere data
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie