Artikel

10 Succesfactoren voor een goed renderende landingspagina!

Rudy - Algemeen directeur

Geschreven op 5 april 2016

Een landingspagina bevat in de meeste gevallen specifieke informatie over een product of dienst en heeft daardoor een zeer belangrijke rol binnen je website. Hoe zorg je ervoor dat jouw landingspagina converteert en dus succesvol is? Met behulp van de 10 succesfactoren die in dit artikel worden behandeld ga je een goed renderende landingspagina ontwikkelen of een bestaande landingspagina verder optimaliseren.

Periodiek schrijft Rudy een artikel over interessante (actuele) onderwerpen en belangrijke ontwikkelingen uit het vakgebied van RB-Media. In onderstaand artikel benoemd hij 10 succesfactoren die bijdragen aan de ontwikkeling van een goed renderende landingspagina.

Een landingspagina heeft één belangrijk doel: conversie! Een landingspagina is een speciale pagina op je website waar een bezoeker op binnen komt nadat hij op een link heeft geklikt of een specifieke zoekopdracht heeft ingevoerd in een zoekmachine zoals Google. Een link naar je landingspagina kan bijvoorbeeld gekoppeld zijn aan een nieuwsbrief, een AdWords-advertentie, een SEO campagne, een banner of een Social media campagne.

Een landingspagina bevat in de meeste gevallen specifieke informatie over een product of dienst en heeft daardoor een zeer belangrijke rol binnen je website. Hoe zorg je ervoor dat jouw landingspagina converteert en dus succesvol is?

Met behulp van de 10 succesfactoren die in dit artikel worden behandeld ga je een goed renderende landingspagina ontwikkelen of een bestaande landingspagina verder optimaliseren.

  1. Plaats een aantrekkelijke titel bovenaan de pagina.
    Zorg ervoor dat deze titel kort maar krachtig is. Plaats onder deze titel de hoofd-kop (headline) van de pagina. Deze hoofd-kop dient als elevator pitch en gebruik je om beknopt je dienst of product toe te lichten. Vul de hoofd-kop van de pagina aan met een goede tussenkop. In deze tussenkop benoem je direct het grootste voordeel van jouw product of dienst voor de bezoeker. Deze tussenkop mag best uit twee tot drie regels tekst bestaan en moet ervoor zorgen dat de interesse van een bezoeker in jouw product of dienst is gewekt.

  2. Voeg een foto of video toe aan je pagina.
    Goede visuals converteren beter dan lappen tekst. Om de conversie op je landingspagina te vergroten voeg je daarom een video toe waarin je product of dienst wordt gepresenteerd. Uiteraard kun je ook een fraaie afbeelding of infographic van je product of dienst toevoegen waardoor de bezoeker zich direct aangesproken voelt.

  3. Benoem direct de voordelen van jouw product of dienst.
    Met behulp van een opsomming toon je de belangrijkste voordelen van jouw product of dienst aan de bezoeker. Let op, websitebezoekers zijn scanners en geen lezers. Probeer een websitebezoeker dus geen grote lappen tekst voor te schotelen maar formuleer je USP’s kort en krachtig.

  4. Gebruik opvallende en aantrekkelijke conversie-elementen.
    Zorg er altijd voor dat je conversie-elementen er aantrekkelijk uit zien en dat deze elementen zo zijn vormgegeven dat je er wel op móet klikken. Gebruik buttons, links en kleuren die afwijken van de overige elementen op de landingspagina. Maak gebruik van A/B-testen om het conversiepercentage van je gekozen elementen nog verder te optimaliseren.

  5. Beperk het aantal uitgaande links op je landingspagina.
    Geef bezoekers op je landingspagina niet teveel opties om de pagina weer te verlaten via uitgaande pagina-links. Je ontwikkelt een landingspagina met het doel je websitebezoeker op die pagina te laten converteren tot een aankoop, contactmoment of informatie-aanvraag. Uitgaande links zullen het uitstappercentage verhogen en het conversiepercentage van je pagina verlagen.

  6. Trek de aandacht van je bezoekers above the fold.
    Above the fold is Engels voor “boven de vouw”. Deze term is overgenomen van de gedrukte media (zoals kranten) naar de digitale wereld en slaat op het gedeelte van de website pagina dat als eerste in beeld is, zonder dat de websitebezoeker naar beneden moet scrollen. Het gedeelte above the fold op een website bepaalt de tone of voice en het karakter van je landingspagina. Het kan zelfs bepalen of een bezoeker verder wilt lezen of de pagina direct verlaat.

    Sommigen beweren dat alle belangrijke informatie boven de vouwlijn moet worden getoond. Dat is echter niet meer van deze tijd. Gebruik de informatie en elementen boven de vouwlijn om de aandacht van je bezoekers te trekken, nieuwsgierigheid op te wekken en de aandacht van deze bezoekers vast te houden. We zijn anno 2016 zo gewend aan scrollen dat dit geen probleem meer is. Meet het klik- en scrollgedrag op je website met behulp van heatmaps, een laag over je website waarmee je zelfs video-opnames van de muisbewegingen, het klikgedrag en scrollgedrag van je bezoekers kunt maken en je landingspagina daar nog verder mee kan optimaliseren.

  7. Toon beknopt de belangrijkste informatie van je product of dienst.
    Een beknopte omschrijving van het product of de dienst is een enorm belangrijk onderdeel van een goede landingspagina. Maak gebruik van een goede koppenstructuur en korte, goed leesbare alinea’s. De juiste woordkeuze in de koppen en de tekst van deze alinea’s zijn van groot belang. Gebruik woorden die de aandacht van je bezoeker vast weten te houden, enthousiasme oproepen en aanzetten tot conversie.

  8. Toon enthousiaste klantervaringen op je landingspagina.
    Een zeer goede manier om het conversiepercentage van je landingspagina een boost te geven zijn enthousiaste klantervaringen. Met de eerder op deze pagina omschreven elementen heb je de interesse en het enthousiasme van de websitebezoeker in jouw product of dienst aangewakkerd. Klantervaringen vergroten het vertrouwen van een websitebezoeker in jouw product of dienst en kunnen het laatste zetje zijn tot de zo gewenste conversie op je pagina. Toon klantervaringen tussen en naast de eerder genoemde elementen op je landingspagina. Zorg ervoor dat deze ervaringen de beloftes en USP’s van je product of dienst bevestigen en versterken.

  9. Maak gebruik van “trust elements” zoals klantbeoordelingen.
    Verificatie van je product of dienst door derden roept een gevoel van vertrouwen op bij een website bezoeker. Dit wordt ook wel “third party verification” genoemd. Enkele voorbeelden:

    1. Het publiceren van onafhankelijke klantbeoordelingen. Je geeft klanten de mogelijkheid een review achter te laten. Bekende aanbieders van onafhankelijke klantbeoordelingen zijn Kiyoh.nl en Trustpilot.
    2. Het tonen van logo’s en/of namen van aansprekende bedrijven die reeds gebruik maken van je product of dienst.
    3. Het vermelden van het aantal personen of bedrijven die reeds gebruik maken van je product of dienst: “Al 15.000 tevreden klanten gingen u voor!”
    4. Het gebruik maken van een SSL-certificaat waardoor gegevens beveiligd worden verzonden.
    5. Het gebruik maken en tonen van onafhankelijke keurmerken zoals Thuiswinkel Waarborg en het Webshop Keurmerk.
    6. Het inzetten van een webchat-functie waardoor website bezoekers direct op een laagdrempelige manier vragen kunnen stellen over je product of dienst.

  10. Personaliseer je content met behulp van liquid content.
    Personalisatie is een belangrijke trend in online marketing. Met behulp van liquid content kun je bepaalde website-onderdelen er voor de ene bezoeker anders uit laten zien dan voor de andere. Met behulp van tracking cookies wordt informatie over het gedrag van je website-bezoekers opgeslagen. Met die informatie is het mogelijk bezoekers op te delen in bepaalde categorieën en de getoonde content op je website te personaliseren. Denk hierbij aan afbeeldingen, video’s, referenties maar ook aan complete teksten op je pagina. Liquid content is vooral interessant wanneer je met je product of dienst een zeer gevarieerde doelgroep aanspreekt of wanneer je een webshop beheert met een zeer uitgebreid assortiment.

Vragen over de ontwikkeling van een succesvolle landingspagina?
Met behulp van de 10 succesfactoren die in dit artikel worden behandeld ben jij in staat een goed renderende landingspagina te ontwikkelen of een bestaande landingspagina verder te optimaliseren.

Heb je na het lezen van dit artikel toch nog vragen over de ontwikkeling van een succesvolle landingspagina? We hebben bij RB-Media veel ervaring met de ontwikkeling van landingspagina's met zeer diverse doelstellingen en helpen je graag verder! Aarzel dus niet en neem vrijblijvend contact met ons op.

Auteur: Rudy Beers (directeur/eigenaar RB-Media)
Bron foto: Stuck in Customs photostream

Vragen over online marketing?

Ik sta voor je klaar! Rudy

Algemeen directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie
Gedragsverandering in cybersecurity | RB-Media Artikel Nieuws Gedragsverandering in cybersecurity: Het belang van gerichte programma's voor veiliger gedrag