Social media uitbesteden

Een must voor elke organisatie

Social media: een marketingmiddel dat tegenwoordig een must is voor elke organisatie. Helaas maken veel bedrijven hier weinig of zelfs geen gebruik van. Is dit vanwege gebrek aan kennis, motivatie of geloof je als bedrijf niet zo zeer in de kracht van het online contact zoeken met je doelgroep? Wat de reden ook is, het is erg zonde als je het ons vraagt. Er valt gigantisch veel uit te halen.

Neem contact op!

social-media-uitbesteden

Social media marketing geeft je kortgezegd de mogelijkheid om snel en effectief met jouw doelgroep in contact te komen. Het biedt kansen op het gebied van werving van nieuwe klanten/investeerders. Simpelweg omdat de zichtbaarheid en naamsbekendheid van het bedrijf groeit.  

Veel bedrijven lopen vaak nog tegen de lamp wanneer het gaat het om het maximaal benutten van social media marketing. Het creëren van nieuwe content kost eenmaal veel tijd. Social media uitbesteden is dan een logische stap, zo kun jij je bezighouden met je core werkzaamheden.

Social media strategie creëren

RB-Media gaat voor je aan de slag!

Samen creëren we een social media strategie die volledig aansluit bij de merkidentiteit, kernwaarden, doelgroep en de tone of voice van jouw onderneming. Aan de hand van de strategie creëren we consequent frisse content, passen we social advertising toe zodra we dat toepasselijk vinden en delen we onze kennis in miniworkshops. Allemaal met als doel om een positieve positie te creëren in het hoofd van jouw potentiële klant.

De berichten die je plaatst op social media moeten passen bij de interesses van je doelgroep, zijn makkelijk leesbaar, opvallend en triggeren tot conversie. Door je social media marketing uit te besteden aan een specialist, zorg je direct voor: 

  • Berichten die aanspreken;
  • Verbeterde zichtbaarheid bij je doelgroep;
  • Meer bezoekers op je website;
  • Verhoging van je naamsbekendheid;
  • Verbetering van je bedrijfsimago;
  • Meer tijd voor je klanten, je gezin of je hobby’s.

7 voordelen van social media uitbesteden

Zeven redenen waarom het slim is om als bedrijf jouw social media uit te besteden aan een specialist.

  1. Tijd

    Misschien heb je het zelf als bedrijf al ervaren, maar social media kost veel tijd als je het goed wilt doen. De juiste teksten, juiste foto’s en op de juiste manier actief blijven. Elke stap die je maakt, is belangrijk, want jouw social media zorgt voor de eerste indruk bij de doelgroep. Het begint bij het opzetten van jouw pagina, de juiste profielfoto, een pakkende professionele bannen en de juiste pagina-informatie. Dit is belangrijk, omdat dit een eerste indruk achter zal laten. Vervolgens ga je aan de slag met het bedenken van social media berichten, die relevant zijn voor jouw volgers. Alleen al het bedenken van deze berichten met bijpassende afbeeldingen, infographics of video’s kost veel tijd. Als je het allemaal gerealiseerd hebt, dient het ook nog gepland of geplaatst te worden!

    Voor elke ondernemer is tijd erg waardevol. Daarom is een van de grootste voordelen van het uitbesteden van social media het besparen van jouw kostbare tijd.

     

  2. Kennis en expertise

    De “wereld van social media” is continue in beweging. Door in te spelen op deze verandering vergroot je het resultaat. Onze social media marketeers blijven op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen van de verschillende social media platformen. Daarnaast zijn de marketeers creatief aangelegd en daardoor altijd in staat om op een originele manier content te maken. Een kwaliteit die niet iedereen bezit en je vaak ook niet zomaar aangeleerd krijgt.
     

  3. Consequent plaatsen

    Herken je dat? De ene week ben je enthousiast en vol met ideeën waardoor je een aantal berichten online plaatst. En de andere week heb je het druk en geen inspiratie met het gevolg dat er niks online komt te staan. Het consequent plaatsen is de sleutel tot succes als het gaat om social media marketing. Dit creëert merkherkenning bij de gewenste doelgroep. Bij RB-Media creëren we vooraf een contentkalender, zodat de creatieve ideeën verspreid en op het juiste moment geplaatst worden. Kortom, door je social media uit handen te geven, weet je zeker dat er consequent geplaatst wordt en dit levert mooie resultaten op.

  4. Inspiratie

    Het bedenken van de juiste social media berichten kan makkelijk gaan, maar soms ontbreekt de inspiratie. Wat er eerder al verteld is: creatief denken is niet voor iedereen aangelegd. Het continu inspiratie vinden voor het bedenken van jouw social media berichten kan veel energie kosten. Uitbesteden aan specialisten is wat je dan het beste kunt doen. 

  5. Resultaatgericht

    Wij bij RB-Media zetten social media in met een bepaald doel. Hiervoor ontwikkelen we een strategie, waarin we bepalen wat de uitgangspunten en de doelen zijn. Aan de hand van de strategie gaan we te werk. Kijkend naar de boodschap, doelen, vorm, kanalen en planning wordt het ons elke keer opnieuw weer duidelijk waar we mee bezig zijn en waar we naar toe willen. 

  6. Rapportages

    Het analyseren en bijsturen van de social media posts is van belang wanneer je het maximale uit je social media kanalen wilt halen. Wij analyseren de resultaten, sturen bij waar nodig en zorgen zo dat we de strategie optimaal inzetten. Hierbij kijken we naar groei in volgers, aantal weergaven per post, aantal reactie etc. Daarnaast kijken we ook naar de volgende punten:

     

    - Welke tijdstippen kunnen we het beste posten en is de doelgroep actief?
    - Welke content zorgt voor de meeste interactie?
    - Welke content werkt op welk kanaal?

  7. Persoonlijkheid

    Bij het realiseren van de social media strategie is een nauwe samenwerking en persoonlijk contact met onze klant van groot belang. Door de klant en zijn bedrijf beter te leren kennen, komen we achter de missie, visie en manier van werken. Dit is belangrijke informatie die we meenemen in de communicatie naar buiten. In onze samenwerking zijn we enthousiast, transparant en flexibel. Samen gaan we voor online succes.

 

Wat kan RB-Media voor jouw bedrijf betekenen?

Een groot team van online professionals

Ons bedrijf bestaat uit een groot team van online professionals, met ieder hun eigen expertise in de wereld van de online marketing. Denk hierbij aan merk bewakers, social ads specialisten, content marketeers, copywriters en dus ook social media marketeers. 

Werkzaamheden social media marketeer 

Een social media marketeer is zoals de naam het eigenlijk al zegt: een expert op het gebied van social media. Een digitale held die bekend is met alle ins en outs op het gebied van Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Snapchat, TikTok, Google, Pinterest, én die daarnaast goed is in het creëren van scherpe content die volgers prikkelt en activeert. Het juist aanpakken van de communicatie begint bij een ijzersterke strategie. 

De social media strategie is hier een onderdeel van, maar het begint al eerder bij een helder merkverhaal en duidelijk inzicht in je (potentiële) doelgroepen. Ook hier kunnen we in ondersteunen. Door middel van verschillende sessies met jouw business in de spotlight komen we tot jouw merkidentiteit in de vorm van:

  • Een concreet merkverhaal;  
  • Zes kernwaarden met onderbouwing;
  • De buyer persona’s’ die jouw belangrijkste doelgroepen belichamen. 

Al deze elementen vormen een belangrijke basis voor de social media strategie. Aan de hand van het merkverhaal en de buyer persona sessie leren wij jouw bedrijf kennen en kom ook jij tot nieuwe inzichten. Met een van onze social media marketeers als vast aanspreekpunt gaan wij voor je bedrijf aan de slag om unieke content te creëren en de content consequent te plaatsen. 

Merkverhaal creatie 

Bij de start van een nieuw traject is het erg waardevol om gebruik te maken van de merkideniteit sessie. Dit is een sessie van 2 tot 4 uur waarin we samen kijken naar de identiteit van jouw bedrijf. We leveren een compleet document af, bestaande uit de belangrijkste kernwaarden, tone of voice en een merkverhaal van jouw bedrijf. Deze merkidentiteit is zinvol voor de content die wij creëren, maar ook voor hoe jij en jouw bedrijf zich naar buiten profileert. Iedereen die werkt binnen jouw bedrijf zal deze identiteit consequent doorvoeren en uitstralen, zowel intern als extern. 

Buyer persona’s opstellen 

Elk bedrijf wil zijn of haar klanten zo goed mogelijk van dienst zijn. Door onze buyer persona sessie kom je er achter wie jouw klanten zijn. Een buyer persona profiel geeft een duidelijk beeld qua kenmerken, behoeften, onlinegedrag en angsten van de klant. Wij helpen je vervolgens bij hoe je deze klant zo goed mogelijk van dienst kan zijn. Dit doen we door de klantreis in kaart te brengen. Dit houdt in dat we na gaan welke reis jouw klant aflegt vanaf het eerste contact moment tot aan de uiteindelijk conversie.

De fases van een klantreis

Een van de bekendste modellen voor het in kaart brengen van de klantreis is het “See, Think, Do, Care” model. Deze klantreis kent 4 duidelijke fases: 

SEE: De potentiële klant is zich nog niet bekend met jouw dienst of product. Als bedrijf is het de kunst om in deze fase de klant bewust te maken van jouw product of dienst. Hoe realiseer je dit? Daar zorgen wij voor!

THINK: De potentiële klant heeft behoefte naar een product of dienst die jij hem kan bieden. De klant zit in de overwegingsfase. Aan ons de taak om in te spelen op de behoeften van de klant, zodat hij ons bovenaan zijn lijst zet. 

DO: De potentiële klant wordt een daadwerkelijke klant. Hij gaat over tot conversie: dienst of product wordt online of offline aangeschaft. 

CARE: De klant is bekend met jouw product of dienst. In deze fase is het cruciaal de kant tevreden te houden. Dit doe je door regelmatig contact te houden met je huidige klanten, zodat de klant opnieuw een aankoop bij je zal doen, of nog beter, jouw dienst of product bij andere aanbeveelt.  

Social media strategie - 5W's

Het opstellen van een strategie

Na het merkverhaal en de buyer persona’s in beeld te hebben gebracht, creëren we een social media strategie. Aan de hand van de 5W’s, stellen wij de strategie op:

  1. Doelstelling - Waarom?

    Waarom zetten we social media in? Zonder een concrete doelstelling kan je beter ook niet starten. Voorafgaand bepalen we dus eerst wat we met het inzetten van dit middel willen bereiken. Achteraf kunnen we hierdoor concluderen of het heeft opgeleverd waar we op gehoopt hadden. Maak het meetbaar. 

  2. Boodschap - Wat?

    Wat wordt de kernboodschap van je campagne, project of gebeurtenis? Bepaal dit aan de hand van de informatie die je hebt over je doelgroep. Je weet inmiddels waar ze gevoelig voor zijn. Maak hier gebruik van. Schrijf in maximaal één zin op wat je boodschap wordt. 

  3. Vorm - Hoe?

    In welke vorm ga je deze boodschap vertalen? Tekstuele content? Videocontent? Afbeeldingen? Neem ook de voorkeuren van je doelgroep, je budget en de tijd die je hebt mee in deze beslissing.

  4. Kanalen - Waar?

    Ook belangrijk is het kiezen van de juiste kanalen. Welke social media platformen ga je inzetten voor deze strategie? Houd hierbij niet alleen rekening met wat past bij jouw campagne, maar ook waar jouw doelgroep zich bevindt. Maak hier duidelijke keuzes in. Je kunt beter een paar platformen heel goed inzetten, dan overal aanwezig zijn en een paar missers maken. Je moet de platformen goed kennen om aan te voelen wat wel of niet werkt.
     

  5. Planning - Wanneer?

    Een social media plan heeft een duidelijk begin en eind. Bepaal wanneer jij jouw social media content wil gaan plaatsen. Timing en continuïteit is daarbij cruciaal. Daarbij kan het inzetten van een contentkalender helpen. Zo kan je maanden vooruit plannen en heb je een duidelijk overzicht van wat je gaat plaatsen, wanneer en op welke kanalen. 

    Wat wij ook nog meer meenemen in de social media strategie:

    - Wat is de tone of voice van de content per kanaal;
    - Wat is de geschikte frequentie van de content;
    - Wat voor type content biedt waarde voor jouw volgers. Denk hierbij aan foto’s, video’s, infographics, stories, live video’s etc.;
    - Wat zijn eventueel terugkerende thema’s & topics;
    - Wat is de merkuitstraling die terugkomt in de content.

De kanalen

Het inzetten van verschillende kanalen

Na het invullen van de contentkalender, kan je de content gaan plaatsen. Platformen zoals Facebook, Instagram en Tiktok bieden veel meer mogelijkheden dan dat u waarschijnlijk denkt. Door jouw Instagram Profiel om te zetten naar een bedrijfsprofiel kun je gebruik maken van de vele opties die Instagram op het gebied van online marketing te bieden heeft. Zo kun je verschillende statistieken inzien die je inzicht geven in jouw volgers en bereikte personen met jouw posts. Ook kun je een koppeling maken tussen je Instagram-account, Facebook-bedrijfspagina én aan je advertentieaccount. Zo kun je jouw berichten tonen aan een breed publiek door het starten van een advertentie.

Wij helpen je graag bij het opzetten van je social media kanalen. Aan de hand van het merkverhaal, buyer persona sessie en de bedachte strategie gaan wij aan de slag met consequent posten van creatieve content. Door het wekelijkse contact met een van onze social media marketeers, weet u precies hoe we de komende periode te werk gaan en welke content er ingepland staat. Ook maken we alle statistieken inzichtelijk en kun je ook direct meten of je de doelstellingen uit de social media strategie behaald.   

Wil jij je social media uitbesteden aan een van onze specialisten? Neem contact op en we gaan direct voor je aan de slag!

Wil jij je social media uitbesteden?

Ik sta voor je klaar! Joyce

Online marketeer

076 78 51 526 Neem contact met ons op!