Merkstrategie

Een herkenbaar en sterk merk

Een herkenbaar en sterk merk met een positieve impact: dat is waar ieder bedrijf naar streeft. Wat is de basis van jouw bedrijf, wat is het bewijs dat je levert en wat is jouw belofte aan de klant, waarmee onderscheid jij je van jouw concurrenten? Dat alles wordt gevangen in een merkstrategie. Een langetermijnplan waarmee je uitstippelt hoe jij je merk in de markt wil zetten en succes wil gaan boeken. RB-Media helpt je bij het vormgeven van deze strategie.

Wat is een merkstrategie?

Als je een product verkoopt of dienst verleent vanuit jouw onderneming is het belangrijk om aan de wereld te laten weten dat jouw merk bestaat. Een goede merkstrategie is hierin een essentieel onderdeel. Sterke merken weten namelijk precies waar ze mee bezig zijn en maken belangrijke keuzes op basis van een achterliggende strategie. Welke tone of voice slaan we aan in onze marketing? Hoe beantwoorden we de telefoon? Wat vinden we belangrijke eigenschappen in personeel dat we aannemen? Aan alles wordt gedacht.

In alles ben je hierin op zoek naar een positieve impact op jouw merk. Dat is waar een merkstrategie op vaart. Een goede merkstrategie bevat daarom ook een aantal belangrijke elementen:

  • Merkverhaal: wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf?
  • Identificeren Buyer Persona’s: wie zijn jouw klanten en wat zijn hun behoeftes en angsten?
  • Merkbeleving: hoe breng je jouw merk tot uiting in communicatie, zowel intern als extern?

Wat zijn goede voorbeelden?

Succesvolle merken

Iedereen die een product of dienst in de markt zet, is er heilig van overtuigd dat hiervoor een markt is. Dat is echter niet altijd voldoende om van jouw bedrijf een succesvol merk te maken. Succesvolle merken kent iedereen wel, maar er zijn verschillende varianten van een succesvol merk. 

Een merk als Philips is bijvoorbeeld een merk dat we scharen onder de noemer ‘paraplumerk’: een merk dat onder dezelfde merknaam verschillende producten verkoopt. Andere voorbeelden hiervan zijn Coca Cola en Calvé. 

De andere kant van de medaille is bijvoorbeeld Unilever, een merk dat onder haar naam verschillende andere bekende merken ontwikkelt. Deze vorm van marketingstrategie heet ook wel een ‘house of brands’. 

Zo kunnen we eindeloos doorgaan met bekende merken die allemaal hebben gekozen voor een duidelijke marketingstrategie, maar op veel vlakken van elkaar verschillen. Wat sterke merken echter met elkaar gemeen hebben is dat ze zich juist sterk vasthouden aan hun marketingstrategie. Dat zorgt voor herkenbaarheid bij de consument en/of doelgroep en uiteindelijk een positieve impact op het imago.

Waar begin je?

Een goede vraag, want dat is waar veel merken vastlopen. Een merkstrategie heeft namelijk niet per se een duidelijk begin en zeker geen duidelijk einde. Het is een proces dat onderhevig is aan veel interne en externe factoren. Goede merken bewegen mee met de markt en passen zich aan.

RB-Media helpt je om het brandingtraject vorm te geven. Samen gaan we op zoek naar de kernwaarden en het verhaal van jouw merk, zodat we dit kunnen samenbrengen in een sterk merkverhaal. Dat is het fundament waarop jij jouw merkstrategie kunt gaan bouwen. Onze brandingexperts helpen je bovendien met het identificeren van jouw doelgroep en geven je tips over hoe jij je merkverhaal in de praktijk kunt brengen, zowel intern als extern. 

Ben jij benieuwd naar hoe RB-Media jou verder kan helpen? Neem dan snel contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Onze brandingexpert helpt je graag verder.

Ik sta voor je klaar! Marlijn

Brandmanager

076 78 51 526 Neem contact met ons op!