Websites ontwerpen volgens het KISS-principe

Artikel
Elise

Geschreven op 4 mei 2020

Voor veel organisaties is de website dé plek waarop je duidelijk wilt communiceren wie je bent en wat je doet. Als internetbureau zien wij uiteraard veel websites voorbij komen en merken we dat ‘duidelijk communiceren’ niet altijd meevalt. Maar dat is ook logisch! Je wilt zoveel vertellen, dat het soms lastig is te structureren. Je wilt onder andere dat jouw website:

• al jouw diensten goed in kaart brengt;
• mooie foto’s laat zien van je pand, personeel of producten;
• een recent project toont waar je trots op bent;
• en dit alles in een origineel en modern ontwerp.

Hoe zorg je ervoor dat al deze onderdelen bijdragen aan een duidelijke communicatie over jouw organisatie? Ons antwoord: maak jouw website volgens het ‘KISS-principe’

Wat is het KISS-principe?

Het klinkt erg spannend, maar niks is minder waar. De afkorting staat voor:

‘Keep it simple, stupid’

Deze uitspraak is in de jaren ’60 geïntroduceerd door Kelly Johnson. Als engineer van oorlogsvliegtuigen stelde hij dat de voertuigen altijd gerepareerd moesten kunnen worden met simpele instructies en gereedschappen. Zo wisten ze namelijk zeker dat de monteurs met basale kennis van vliegtuigbouw ermee uit de voeten konden!

Een simpele boodschap in websites

Leuke quote van meneer Johnson, maar later is meermaals bewezen dat hij wel gelijk had! Onze hersenen houden nou eenmaal niet van ingewikkeld. Wanneer er veel extra informatie aanwezig is, leidt dit af van de belangrijkste boodschap die je wilt communiceren.

Door je website complex op te zetten met bergen aan informatie, zal de bezoeker de belangrijkste boodschap dus minder snel begrijpen. Hierdoor zal de bezoeker ook vaak geen keuze maken om een conversie uit te voeren, maar eerder de website verlaten. Daarnaast zal je website door een complex ontwerp of een slechte opgezette code ook erg langzaam worden.

Een onduidelijke website; hoe ziet dat eruit?

Tijd voor een voorbeeld van hoe het niet moet. En laten we hiervoor geen andere organisaties afkraken, maar de hand in eigen boezem steken: de RB-Media website van 15 jaar geleden! Hier gaan een aantal zaken fout :).

  • Er is teveel tekst op de pagina gezet.
  • Er wordt te weinig witruimte gehanteerd tussen de elementen.
  • De headerfoto past niet bij de diensten van ons bedrijf.
  • Alle diensten worden direct toegelicht op de homepagina, boven de fold. 
  • Gevolg: het is niet duidelijk wat de belangrijkste boodschap is.
Hoe kunnen we dit verbeteren?

Gelukkig hebben we sindsdien veel geleerd over het maken van succesvolle websites. In verschillende vakgebieden hanteren we nu het KISS-principe:

Om de belangrijkste boodschap goed en simpel over te dragen, stellen we deze eerst vast op basis van een merkverhaal. Daarbij denken we ook na over de doelgroep en in welke tone of voice zij aangesproken moeten worden.

  • (UX) Design

Deze criteria werken we uit in een duidelijk framework voor de website, oftewel de ‘wireframes’. Hierdoor kunnen we goed nadenken over de route die de doelgroep zal nemen in de website en waar zij op moeten klikken. Dit proberen we hen zo makkelijk mogelijk te maken. 

Wanneer de ontworpen website helder is opgezet, kan deze super clean en simpel gebouwd worden. Hierbij gebruiken we ons eigen software, om er zeker van te zijn dat de website snel is voor de gebruikers en makkelijk is uit te breiden of te veranderen.

  • Copywriting

Wanneer de website af is, helpen wij vaak de organisatie om deze te vullen met sterke copywriting. We vertellen de doelgroep in klare taal wat zij willen horen, om ze zo te verleiden tot online conversies. Hierbij geldt ook: hou het simpel! Uit onderzoek blijkt namelijk dat je minder intelligent lijkt als je veel complexe woorden of zinnen gebruikt. Dus geen vakjargon!

 

Concrete tips om zelf aan de slag te kunnen

Velen van jullie maken natuurlijk geen hele websites. Maar misschien stel je soms wel een losse webpagina op of schrijf je teksten voor online media! Daarom hebben we onderstaand een aantal tips geformuleerd waar je zelf makkelijk mee aan de slag kan. En meer uitleg over deze tips is te downloaden in het whitepaper hieronder! 

1. Bedenk op elke pagina wat de bezoeker wil weten.

2. Maak dit duidelijk en laat niet meer zien dan nodig is.

3. Maak de belangrijkste informatie het meest opvallend.

4. Gebruik voldoende witruimte.

5. Zorg dat de afbeeldingen nuttig zijn.

6. Gebruik klare taal. 

7. Gebruik prettig leesbare lettertypes. 

Meer uitleg? Download het whitepaper!

We helpen onze klanten graag om online meer succes te behalen. Daarom hebben we alle bovenstaande tips verder uitgewerkt en voorbeelden gegeven op basis van recent ontwikkelde websites! Download dit overzicht in ons overzichtelijke whitepaper. 

Download de tips voor een heldere website

 

Ik sta voor je klaar! Elise

Branding specialist

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Nieuws Coronabeleid bij RB-Media: maatregelen op kantoor
Nieuws Team Sales verwelkomt David