Nieuws

RB-Media aanwezig bij derde Zalando Online Marketing Camp in Berlijn

Jean-Paul - Operationeel directeur

Geschreven op 18 november 2016

Up-to-date kennis is erg belangrijk in de wereld van online marketing. Dit is de reden dat onze online marketeer Remco regelmatig diverse beurzen en seminars in het hele land bezoekt. De afgelopen conferentie was een speciale, want op uitnodiging van een relatie mocht Remco afreizen naar Berlijn voor het 3e Zalando Online Marketing Camp. Een unieke kans om kennis op te doen bij een groot, internatioaal bedrijf! Wil je weten wat hij meegemaakt heeft? Lees dan snel verder!

Up-to-date kennis is erg belangrijk in de wereld van online marketing. Dit is de reden dat onze online marketeer Remco regelmatig diverse beurzen en seminars in het hele land bezoekt. De afgelopen conferentie was een speciale, want op uitnodiging van een relatie mocht Remco afreizen naar Berlijn voor het 3e Zalando Online Marketing Camp. Een unieke kans om kennis op te doen bij een groot, internatioaal bedrijf! Wil je weten wat hij meegemaakt heeft? Lees dan snel verder!

Donderdagochtend 10 november, 04:30... De wekker gaat en terwijl ik de slaap uit mijn ogen wrijf maak ik mij op voor een interessante dag! Paspoort, check! Tickets, check! Snel een boterham eten en de auto in voor de trip naar Rotterdam The Hague Airport. Vanuit daar vertrok mijn vlucht naar de hoofdstad van Duitsland, op naar Zalando!

Om precies half 9 sta ik buiten het vliegveld Berlin-Schönefeld, en terwijl het zonnetje begint te schijnen wacht ik op de trein die mij naar de halte voor het hoofdkantoor van Zalando afzet. Precies om half 10 loop ik het imposante gebouw binnen aan de voet van de Spree, een bekende rivier in Berlijn. Hier ga ik tot vanavond met 149 andere online marketeers uit alle delen van de wereld brainstormen en discussiëren over onderwerpen als customer engagement, agile marketing en social advertising. Allereerst beginnen we met een lekker ontbijtje.

Half 10, klaar voor de start! Iedereen stelt zichzelf voor en ik kom te weten dat ik in een internationaal veld van marketeers zit. Samen maken wij de programmering uit een keuze van 150 onderwerpen die de marketeers hebben aangedragen. 

Ik meld mij aan voor de meest interessante sessies binnen mijn vakgebied, namelijk Agile Marketing, SEO, conversie optimalisatie, social en content marketing. Interessante sessies waarbij ik een hoop inzichten hoop te verkrijgen door met de andere online marketeers te brainstormen en de discussie aan te gaan.

Agile marketing is een vrij nieuwe discipline binnen marketing. Agile is een werkwijze en biedt vele voordelen:

  • Meer inzicht en overzicht
  • Efficiënter werken
  • Klant wordt betrokken bij het proces
  • Minder losse tools
  • Geen lange jaarplanningen meer maar werken met doelstellingen en kortere sprints, zodat sneller op actualiteit ingespeeld kan worden

 Samen met 14 andere marketeers hebben wij deze werkwijze doorgesproken en gespard over optimalisatie van deze werkwijze. Waar lopen wij tegenaan? Waar kunnen wij onze efficiëntie verbeteren? Hoe kunnen wij aan onze doelstellingen voldoen via Agile? Een hoop kennis voor een vrij nieuwe werkwijze.

De omslag in SEO komt er aan
Op het gebied van SEO is, en gaat, er veel veranderen. Google heeft definitief laten weten dat ze een "mobile first" strategie gaan hanteren, waardoor mobiele apparaten belangrijker gevonden worden dan desktops en laptops. Dit heeft alles te maken met het veranderende gedrag van de consument, die mobiel tegenwoordig meer gebruikt en op verschillende manieren binnen het aankoopproces.

Door diverse recente ontwikkelingen binnen Google AdWords, zoals de expanded text ads en de grote Google AdWords update van begin dit jaar is er steeds minder ruimte voor de organische zoekresultaten, waardoor SEO steeds belangrijker wordt. Tegenwoordig wordt er nog maar 1 resultaat getoond onder de advertenties, welke momenteel 4 posities innemen. Voor de andere posities moet er verder worden gescrolled. SEO wordt hierdoor steeds technischer, waarbij wij echt moeten gaan letten op factoren zoals snelheid, gebruiksvriendelijkheid, optimaliseren van code, rich data en microdata.

SEO heeft uiteraard nog toekomst, maar moet veel breder gezien gaan worden dan de huidige pijlers als linkbuilding en content. Google gaat steeds meer richting machine learning en wordt daardoor nog steeds slimmer. 

Conversie wordt een doelstelling
Sturen op conversie wordt door steeds meer ondernemers gezien als een belangrijke doelstelling voor een website en hun marketingactiviteiten. Waar eerst veel gezegd werd dat "meer ingevulde contactformulieren binnen een website" een doelstelling was, wordt dat nu veel specifieker beschreven. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van KPI's (belangrijke meetbare indicatoren) en er wordt steeds meer gemeten op de website. Disciplines als heatmapping en A/B testing zijn steeds gebruikelijker en de waarde van deze disciplines wordt steeds beter inzichtbaar voor de ondernemer.

Je doelgroep vinden via social
Social is al langer een bekend marketingkanaal, maar recente ontwikkelingen zorgen ervoor dat wij steeds individueler omgaan met social kanalen. Denk aan Instagram, Snapchat maar ook WhatsApp. Consumenten zijn zich er steeds meer van bewust met wie ze de informatie willen delen, en dat is te merken. Grote mediakanalen als Twitter hebben het steeds moeilijker om verdienmodellen te vinden en gebruikers te behouden. Ook privacy is een steeds grotere issue aan het worden, waardoor mensen steeds vaker afhaken bij de grote socials als Facebook en Twitter.

Social wordt ook mobile first. Steeds meer kanalen focussen zich alleen op mobiel en sluiten desktops en laptops compleet uit. Ze volgen het veranderende gedrag van de consument en de drang om zich te individualiseren. 

Na een dag vol inspiratie, discussie en kennisdeling werd de dag afgesloten met een hapje en een drankje. Tijd genoeg om nog eens lekker na te kletsen met mede-marketeers en te weten te komen wat ieders drijfveer is om in de online marketing werkzaam te zijn. Een paar uurtjes, drankjes en Linkedin connecties rijker stap ik moe, maar voldaan, het kantoor van Zalando uit. Na een vriendelijke groet van de receptioniste en het sluiten van de deuren achter mij zat het camp er op. Het was genieten, inspiratievol en heeft mij diverse zaken laten inzien die ik voor de klanten van RB-Media kan gaan gebruiken. Nu op naar het hotel om wat te eten en alle indrukken op mij te laten inwerken, want indrukwekkend was het zeker!

RB-Media kennissessies
Alle kennis die wij opdoen willen wij graag met onze klanten delen. Daarvoor lanceren wij op korte termijn de allereerste RB-Media kennissessie. Naast het delen van kennis om onze klanten te inspireren en verder te helpen in hun bedrijfsactiviteiten gaan wij ook graag de dialoog met je aan. 

Benieuwd naar onze kennissessies? Houd onze nieuwspagina, Facebook en Twitter in de gaten! Wil je meer weten over mijn trip naar Zalando in Berlijn? Neem dan gerust contact met ons op.

Vragen over online marketing?

Ik sta voor je klaar! Jean-Paul

Operationeel directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Server-Side Tagging : De oplossing voor betere data Artikel Nieuws Server-Side Tagging : De oplossing voor betere data
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie