Meer B2B leads? Start met e-mail marketing!

Artikel
Jean-Paul

Geschreven op 14 april 2016

Periodiek schrijft Remco een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van website- en zoekmachine optimalisatie. Deze keer gaat het over de kracht van e-mail marketing binnen de Business-to-Business sector. Onlangs is e-mail marketing als belangrijkste kanaal binnen online marketing verkozen. Wat e-mail marketing voor de huidige B2B sector betekent en wat het voor je bedrijf kan betekenen zullen wij in dit artikel uitleggen.

E-mail marketing is een van de oudste vormen van online marketing, maar heeft bij de juiste inzet een van de hoogste conversiepercentages van alle online marketing kanalen! Dit is ook gebleken uit de E-mail benchmark 2016, een onderzoek wat elk jaar wordt uitgebracht en de effectiviteit van e-mail marketing ten opzichte van andere online marketing kanalen laat zien. Wij hebben het onderzoek doorgenomen en zullen de meest belangrijke onderdelen met jullie delen in dit artikel.

Nog steeds het beste online marketing instrument!
E-mail marketing is absoluut een volwaardig marketingkanaal. Dit zien wij direct terug in het onderzoek. Voor het 3e jaar op rij is e-mail marketing namelijk verkozen als belangrijkste kanaal binnen online marketing. Samen met SEO en SEA wordt zo de top-3 gevormd van belangrijkste online marketing kanalen.

Dat e-mail marketing nog steeds een enorm belangrijk marketingkanaal is, is ook te zien aan de budgetten die aan e-mail marketing worden besteed. Steeds meer bedrijven investeren in e-mail marketing. Bij 4 van de 10 bedrijven stijgt het e-mail marketingbudget en bij 6 van de 10 bedrijven blijft het budget gelijk. Slechts bij 2% daalt het budget, wat aangeeft dat er nog steeds volop potentie zit in e-mailmarketing.

Meer leads en conversies
De effectiviteit van e-mail marketing is goed te meten. Met meetpunten als conversie, het aantal geopende emails en aan- en afmeldingen is de effectiviteit makkelijk meetbaar, afhankelijk van de doelstellingen die je met e-mail marketing wilt behalen.

E-mailmarketing wordt het meest ingezet als leadgenerator, het verwerven van potentiële klanten. Ook doelen als "stimuleren van verkoop" en "het genereren van bezoekers naar de website/webshop" zijn belangrijke doelen.

Meer succes in B2B dan in B2C
E-mail marketing lijkt in de B2B (zakelijke) markt effectiever te zijn dan in de B2C (consumenten) markt. De e-mails binnen de B2B worden vaker geopend en verkrijgen meer clicks. Wil je dus meer halen uit zakelijke klanten of meer leads willen genereren, dan is e-mail marketing nog zeer aan te bevelen als onderdeel van een goede online marketing strategie.

E-mail marketing en mobiele gebruikers
Op website ontwikkeling gebied zie je steeds vaker dat mobiel gebruik het desktop verbruik aan het inhalen is. De meeste bezoekers komen tegenwoordig via een mobiel apparaat op een website binnen. Deze trend zie je ook bij e-mail marketing, maar hier gaat het adoptieproces van mobiel wat langzamer. In 2015 kwam het al wel dichtbij en in 2016 is het nóg dichterbij gekomen, maar mobiel heeft de desktop nog niet ingehaald. met 50,21% heeft de desktop nog maar een hele kleine marge ten opzichte van mobiel met 49,79%. Het zal dus een kwestie van tijd zijn voordat email op mobiel de desktop heeft ingehaald.

Deze statistieken laten ook het belang van een goede testfase zien voor je e-mail marketing campagne. Aangezien er vele e-clients op de markt zijn moet je zeker weten dat elke mail op elk device en met elke client goed weergegeven wordt. Voor de mensen met HTML en CSS kennis: om te weten welke stijlen je kunt gebruiken in welke e-mail client, is er een CSS guide opgesteld die je hier kunt vinden.

Tips voor optimaal inzetten van e-mail marketing
Wil je aan de slag met e-mail marketing maar weet je nog niet hoe je dat goed moet aanpakken? Wij geven je alvast een paar goede tips voor de juiste inzet van e-mail marketing:

  1. Zorg voor een duidelijke, herkenbare huisstijl. Alle kanalen, de website en zelfs het complete kantoor moeten dezelfde stijl uitstralen. Dit zal sneller herkenbaarheid bij de bezoeker oproepen.
  2. Kies 1 specifiek onderwerp voor je email campagne. Schrijf gericht teksten voor dit onderwerp, kies de juiste relevante afbeeldingen en kies 1 actie bezoekers kunnen uitvoeren. Leid deze actie door naar een specifieke landingspagina die speciaal gericht is op het converteren van de bezoeker.
  3. Gebruik UTM opmaak om je campagne in Google Analytics te meten, zodat je precies weet welke e-mail campagne het meeste heeft opgeleverd qua bezoek of doel wat je vooraf hebt ingesteld. Meer informatie over UTM en hoe je dit kan instellen? Neem contact met ons op.


Ga vandaag nog aan de slag met e-mail marketing!
Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen is e-mail marketing nog steeds een zeer interessant onderdeel van een goede online marketing strategie. Daarnaast is het grote voordeel dat alles meetbaar is! Je weet dus precies wat je e-mail campagne heeft opgeleverd als je alles goed ingesteld hebt.

Wil je ook serieus aan de slag om e-mail marketing binnen je markt in te gaan zetten? Neem contact met ons op en wij horen graag wat je doelen met e-mail marketing zijn. Samen met jou kunnen wij een compleet e-mail marketing plan opstellen en direct voor je aan de slag gaan!

Auteur: Remco van Meel (online marketeer)
Bron onderzoek: e-village.nl

Vragen over online marketing?

Ik sta voor je klaar! Jean-Paul

Directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Internetbureau RB-Media uit Breda koopt kunstwerk van Eus Roovers!
Nieuws RB-Media koopt het kunstwerk "nutteloze info" van Eus Roovers!
Internetbureau RB-Media entreesponsor bij NAC Breda!
Nieuws RB-Media entreesponsor bij NAC Breda!