Nieuws

Google lanceert expanded tekst ads! Drie veranderingen voor een mobile-first world.

Rudy - Algemeen directeur

Geschreven op 30 juli 2016

Periodiek schrijft Rudy een artikel over interessante (actuele) onderwerpen en belangrijke ontwikkelingen uit het vakgebied van RB-Media. In dit artikel benoemd hij de drie veranderingen binnen Google Adwords na de recente mobile-first update.

Het aantal mensen dat een website bezoekt vanaf een mobiel apparaat (smartphone of tablet) groeit nog elke dag. Momenteel komt meer dan de helft van het aantal website bezoekers vanaf een mobiel apparaat. Wanneer een website of webshop een jonge doelgroep heeft ligt dit percentage vaak al vele malen hoger. Sta er dan niet van te kijken wanneer 75% van de website bezoekers afkomstig zijn van een smartphone of tablet.

Uiteraard staat Google niet stil en worden deze ontwikkelingen ook door Google nauwlettend in de gaten gehouden. Google Adwords kondigde al langere tijd nieuwe updates aan op mobiel gebied. In februari van dit jaar verdwenen de advertenties aan de rechterkant van de organische zoekresultaten al en ging het aantal advertenties boven de organische zoekresultaten van drie naar vier. Over deze ontwikkelingen schreef onze online marketeer Remco eerder al een artikel.

Vijf maanden later is het tijd voor de volgende Google Adwords update waarin de volgende drie zaken centraal staan:

  1. Expanded tekst ads --> Uitgebreide tekstadvertenties
  2. Responsive ads for display --> Responsive advertenties
  3. Device bid adjustments --> Bodaanpassingen voor mobiel


1. Uitgebreide tekstadvertenties
Uitgebreide tekstadvertenties zijn de volgende generatie tekstadvertenties en een logische stap van Google richting de markt van mobiele gebruikers. Deze uitgebreide tekstadvertenties zijn speciaal ontworpen voor een op mobiele communicatie georiënteerde wereld. Uiteraard word hier rekening gehouden met zowel de gebruikers als de adverteerders.

* Links een Google voorbeeld van een standaard tekstadvertentie, rechts een uitgebreide tekstadvertentie.

Uitgebreide tekstadvertenties bieden meer ruimte voor een advertentietekst ten opzichte van de "oude" standaardtekstadvertenties. Ze zijn bovendien ontworpen voor optimale prestaties op mobiele apparaten, zodat potentiële klanten ook op mobiele apparaten nog beter te bereiken zijn.

De vier belangrijkste updates:

  1. Uitgebreide tekstadvertenties hebben twee velden voor de kop in plaats van één.
    Dankzij dit extra veld kan er meer tekst in advertenties worden opgenomen. Per kop zijn er nu maximaal 30 tekens beschikbaar in plaats van 25. De twee koppen worden naast elkaar weergegeven, gescheiden door een koppelteken. In totaal komen er dus maar liefst 35 tekens bij!

  2. De twee beschrijvingsregels zijn samengevoegd tot één veld.
    In plaats van twee beschrijvingsregels van 35 tekens beschikken uitgebreide tekstadvertenties over één beschrijvingsveld van 80 tekens. Ook hier krijgen we dus 10 tekens extra tot onze beschikking.

  3. Het domein van de zichtbare URL wordt nu gebaseerd op het domein van de uiteindelijke URL.
    Voor uitgebreide tekstadvertenties hoeft bij een nieuwe advertentie de zichtbare URL niet meer te worden opgegeven. AdWords gebruikt uiteraard het domein van de uiteindelijke URL maar geeft de mogelijkheid om de zichtbare URL in een advertentie te optimaliseren. Je kunt hierdoor ook op deze plaats tekst toevoegen aan een advertentie die een potentiële klant een beter beeld geeft van de achterliggende pagina.

  4. Uitgebreide tekstadvertenties zijn nu geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.
    Terwijl je een uitgebreide tekstadvertentie maakt, wordt er een voorbeeld van de advertentie voor zowel desktop als mobiel gegenereerd.


Invloed op de organische zoekresultaten. De belangrijkste gevolgen:

  • Door de update van februari 2016 werden de organische zoekresultaten al verder naar beneden gedrukt. Ook al worden de nieuwe uitgebreide tekstadvertenties niet enorm veel groter, met vier uitgebreide tekstadvertenties onder elkaar is het effect toch noemenswaardig.
  • SEO-zoekresultaten zullen uiteraard niet verdwijnen maar het wordt nu nog belangrijker om ook organisch goed te optimaliseren om ook via die weg nog bezoekers te kunnen blijven trekken.


2. Responsive advertenties
Ook binnen het display netwerk van Google zijn alle advertenties responsive gemaakt. De responsieve advertenties zijn zo ontworpen dat ze in verschillende formaten en stijlen kunnen worden gebruikt. Wanneer je een responsieve advertentie maakt, krijg je al direct voorbeelden te zien van een aantal veelgebruikte indelingen.

De afmetingen, het uiterlijk en de indeling van responsive advertenties worden door Google automatisch aangepast aan bijna elke beschikbare advertentieruimte binnen het Google display netwerk waarop meer dan 2 miljoen websites zijn aangesloten. Op sommige websites wordt een responsive advertentie mogelijk weergegeven als native banneradvertentie terwijl deze op andere websites als tekstadvertentie wordt getoond. Doordat de advertentie door Google automatisch wordt aangepast kan deze overal worden weergegeven. Dankzij hun flexibiliteit kunnen responsieve advertenties het bereik en de invloed van een advertentie dus flink vergroten. Daarnaast wordt tijd bespaart bij het aanmaken van een nieuwe advertentie.

3. Bodaanpassingen voor mobiel
Je kunt nu verschillende biedingen invoeren op basis van hoe waarschijnlijk het is dat een gebruiker een conversie uitvoert op een mobiel apparaat. Verwacht je meer van mobiele gebruikers dan van desktop gebruikers? Pas dan je bod zo aan dat je advertentie sneller aan mobiele gebruikers wordt getoond en minder op een desktop.

Meer informatie over Google AdWords of deze specifieke update?
Wil je weten hoe je ook na deze nieuwe grote update het maximale uit je Google AdWords campagnes, je organische zoekresultaten en je marketingbudget kan halen? Laat het ons weten. Wij gaan graag een gesprek met je aan om de mogelijkheden te bespreken en met een concreet advies te komen. Maak vrijblijvend een afspraak.

Auteur: Rudy Beers (directeur/eigenaar RB-Media)
Bron: Googleblog

Vragen over online marketing?

Ik sta voor je klaar! Rudy

Algemeen directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Server-Side Tagging : De oplossing voor betere data Artikel Nieuws Server-Side Tagging : De oplossing voor betere data
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie