Banken maken online inloggen via iDIN mogelijk!

Artikel
Rudy

Geschreven op 11 november 2016

Periodiek schrijft Rudy een artikel over interessante (actuele) onderwerpen en belangrijke ontwikkelingen uit het vakgebied van RB-Media. In dit artikel vertelt hij over een nieuwe ontwikkeling van de Nederlandse banken die iDIN heet.

Periodiek schrijft Rudy een artikel over interessante (actuele) onderwerpen en belangrijke ontwikkelingen uit het vakgebied van RB-Media. In dit artikel vertelt hij over een nieuwe ontwikkeling van de Nederlandse banken die iDIN heet.

Het inloggen op websites en webshops is momenteel meestal per website of webshop specifiek geregeld. Je hebt voor elke website dus andere logingegevens en wachtwoorden nodig. Het onthouden en veilig bewaren van al deze gegevens is een flinke uitdaging.

In sommige gevallen was het al mogelijk om laagdrempelig in te loggen via je Facebook account, je Google account of je Microsoft account. De Nederlandse banken komen nu met een nieuwe dienst waarmee consumenten zich bij andere organisaties online kunnen identificeren, met de veilige en vertrouwde inloggegevens van hun eigen bank. Deze dienst gaat iDIN heten. iDIN is een soort iDEAL, maar dan voor het verifiëren van persoonsgegevens.

iDIN voor gebruikers
Je logt als gebruiker in met de vertrouwde inloggegevens van je bank die vervolgens aan de betreffende organisatie bevestigen wie je bent. De banken kunnen dat bevestigen omdat ze jouw identiteit altijd grondig moeten checken wanneer je een bankrekening opent. Bij de overheid zou iDIN bijvoorbeeld een goed alternatief voor DigiD kunnen worden. Want wie is er niet altijd zijn DigiD code kwijt als deze gevraagd wordt?

iDIN voor organisaties
iDIN biedt niet alleen voordelen voor online gebruikers. Door de toenemende digitale dienstverlening hebben bedrijven en instellingen een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van online klanten en gebruikers. Met iDIN kan een klant zijn identiteit eenvoudig aan een organisatie bevestigen. Organisaties die iDIN gebruiken krijgen uiteraard geen toegang tot de financiële gegevens van bankklanten. Met iDIN kan ook niet worden betaald, daar is iDEAL voor in het leven geroepen.

iDIN animatie
Bekijk in onderstaande animatie hoe iDIN werkt en hoe je het gebruikt:



Een klein voorbeeld
Op Heineken.nl moet je nu nog je geboortedatum invoeren wanneer je de website bezoekt. Hier kan uiteraard eenvoudig mee worden gefraudeerd. Iemand van 10 jaar oud  is slim genoeg om zich voor te doen als een 18-plusser. Wanneer je voortaan op Heineken.nl moet inloggen met iDIN is dit systeem een stuk waterdichter omdat de banken van iedere klant de geboortedatum weten.

Succesvolle testperiode.
Sinds het begin van dit jaar is het hele iDIN systeem al uitgebreid getest door onder andere de Belastingdienst, hypotheekverstrekker Florius, zorgverzekeraar ONVZ en telecomaanbieder Youfone. Meer informatie over iDIN is te vinden op www.idin.nl.

Vragen over iDIN?
Heb je vragen over iDIN of ben je benieuwd wat iDIN voor jouw organisatie kan betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden van iDIN voor jouw website, webshop of organisatie te bespreken. We vertellen je er bij RB-Media graag meer over!


Auteur: Rudy Beers (directeur/eigenaar RB-Media)

Bron artikel en foto: idin.nl

Vragen over webshop ontwikkeling?

Ik sta voor je klaar! Rudy

Commercieel directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Internetbureau RB-Media uit Breda koopt kunstwerk van Eus Roovers!
Nieuws RB-Media koopt het kunstwerk "nutteloze info" van Eus Roovers!
Internetbureau RB-Media entreesponsor bij NAC Breda!
Nieuws RB-Media entreesponsor bij NAC Breda!