SEO-teksten laten schrijven

Hoger in de zoekresultaten

Om goed vindbaar te zijn in Google, heb je SEO-teksten nodig. Dat zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Met goede SEO-teksten kun je hoog scoren in de Google-zoekresultaten op de zoekwoorden die voor jou van belang zijn. Dit kan leiden tot meer bezoekers op je website en het binnenhalen van meer klanten. Maar hoe schrijf ik een goede SEO-tekst? In 5 stappen leg ik je uit hoe dit moet.

Een SEO-tekst schrijven in 5 stappen:

Stap 1: Zoekwoordenonderzoek voorafgaand aan SEO-tekst

Wanneer een persoon een zoekopdracht uitvoer in Google, gebruiken ze daar zoekopdrachten voor. Bijvoorbeeld “website teksten laten schrijven”. Heb jij een sterke SEO-tekst geschreven voor je website die helemaal gericht is op precies deze zoekopdracht? Dan maak je goede kans op een hoge score in Google. Dit levert je direct nieuwe bezoekers en klanten op. Maar welke zoekwoorden moet je gebruiken voor je SEO-teksten? Daar kom je achter door een zoekwoordenonderzoek. Hierbij gaan we de meest gunstige zoekwoorden in kaart brengen met de hoogste kans op succes. Hierbij kijken we naar relevantie: sluiten ze goed aan op wat jij aanbiedt? Maar ook populariteit: zoeken mensen op deze zoekwoorden in Google? Tot slot haalbaarheid: maak je een goede kans om concurrentie op deze zoekwoorden te verslaan? Dit zijn de belangrijkste drie facetten voor een goed zoekwoordenonderzoek. SEO-teksten laten schrijven kun je het beste pas laten doen, wanneer je een sterk zoekwoordenonderzoek hebt laten uitvoeren.

Stap 2: Doel en doelgroep bepalen

De missie bij het schrijven van webteksten is zo goed mogelijk antwoord geven op de zoekvraag van de gebruiker. SEO-teksten schrijf je namelijk niet voor de zoekmachine. Google wordt namelijk geen klant van je. Wat Google wel wil, is zijn gebruikers interessante zoekresultaten voorschotelen, die aansluiten bij het zoekprofiel. Geef de bezoeker waar hij of zij naar op zoek is. Schrijf teksten die perfect aansluiten bij het doel en de doelgroep. Dat houdt de bezoeker langer op de pagina én versterkt dus jouw zoekresultaat.

Stap 3: SEO-tekst schrijven

Nu is het tijd voor het echte werk: het schrijven van de SEO-tekst. Je start altijd met het inwinnen van informatie, dan heb je een goed beeld waarover je kunt schrijven. Maak een outline voordat je begint met het schrijven van je artikel. Dit is een kort overzicht van de onderwerpen en de volgorde van hetgeen dat je wilt bespreken.

Stap 4: Optimaliseren van je SEO-tekst

Als je artikel op papier staat is het tijd voor de finishing touch: het optimaliseren van je tekst voor de zoekmachines. Hiervoor moet je duidelijk maken aan Google dat de tekst over de zoekwoorden gaat. De SEO-titel is daarin een van de belangrijkste SEO-elementen. Google gebruikt de titel namelijk om te kijken waar de pagina precies over gaat. Ook met een geoptimaliseerde URL scoor je hoger in Google. Zet je belangrijkste zoekwoord in de URL en maak het kort en duidelijk. Als laatste is een duidelijk geschreven meta-omschrijving belangrijk. Een meta-omschrijving is een samenvatting van de inhoud op je pagina. Zo kan de lezer in een oogopslag zien waar het artikel over gaat.

Stap 5: Publiceren en promoten

Je bent nu klaar om je artikel met de rest van de wereld te delen. Een krachtige SEO-tekst die op de juiste manier is geoptimaliseerd voor de beste zoekwoorden!

Website teksten schrijven

Goede webteksten zijn cruciaal.

Goed geschreven teksten voor je website pakken meteen de aandacht, zijn makkelijk leesbaar en beantwoorden vragen van bezoekers. Vooral online is het heel belangrijk dat je in zo min mogelijk tekst alle informatie over je product of dienst overbrengt aan je lezer. Mensen lezen online namelijk een stuk vluchtiger. Eerst scan je vluchtig de inleiding en de koppen van een artikel. Lijkt het artikel je interessant? Dan begin je van voorafaan te lezen. Je pikt er al snel kopjes uit die je aandacht trekken. De leesbaarheid van je webteksten is dus erg belangrijk. Maar hoe doe je dat?

  • Gebruik veel witruimte en tussenkopjes;
  • Schrijf in korte, duidelijke zinnen;
  • Schrijf korte alinea’s (50 tot 70 woorden);
  • Maak slim gebruik van bullet points, tabellen en afbeeldingen;
  • Gebruik signaalwoorden om alinea’s aan elkaar te knopen, zoals eerst, daarna, dus, toen, vervolgens.

Waarom zijn SEO-teksten onmisbaar voor je website?

  • Je website krijgt door SEO-teksten op de juiste zoekwoorden een hogere ranking in Google. Hierdoor vindt jouw doelgroep je bedrijf sneller.
  • Je trekt je ideale klanten aan, omdat je SEO-teksten de woorden bevatten waarop je potentiële klant zoekt. 
  • Meer conversie! Zoekmachines leiden meer bezoekers naar je website die écht interesse hebben in je dienst of product. 
  • Je positioneert je bedrijf als expert. Doordat je website hoger in de zoekmachine verschijnt, gaan mensen ervan uit dat jij toonaangevend bent.

Wil je meer uit je website halen? Mist je website échte overtuiging? Laat je webteksten schrijven door de SEO-specialisten van RB-Media.

SEO-teksten uitbesteden

Wil jij je SEO-teksten uitbesteden aan een van onze contentspecialisten? Neem dan gerust contact met ons op. RB-Media beschikt over een breed team aan online marketeers en SEO-tekstschrijvers. Wij weten als geen ander hoe je teksten moet schrijven om ervoor te zorgen dat je hoger kan ranken in de zoekmachines. Wil jij meer weten over de mogelijkheden? Neem gerust contact op en kom langs voor een lekker bakje koffie!

Wil jij je SEO-teksten uitbesteden?

Ik sta voor je klaar! Matthias

Content specialist

076 78 51 526 Neem contact met ons op!