Het zoekgedrag anno 2016, de verschuiving van massa naar een meer persoonlijke behoefte

Artikel
Rudy

Geschreven op 15 maart 2016

Begin maart vond een van de meest belangrijke congressen voor marketeers plaats. Tijdens het SMX West kwamen diverse leiders binnen de zoekmachine marketing bij elkaar om hun visie over de toekomst van search bekend te maken. 1 van de belangrijkste conslusies was dat we van de massa steeds meer de verschuiving naar persoonlijke behoefte zien. Wat betekent dit voor jou en hoe kun je hier het beste op inspelen met je website of webshop? Dat zullen wij in dit artikel bespreken.

Periodiek schrijft Remco een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van website- en zoekmachine optimalisatie. Deze keer gaat het over de verwachte ontwikkelingen in het zoekgedrag voor 2016. Het jaar 2015 is een omslagjaar geweest voor de zoekmachines, mobiel staat meer dan ooit op de eerste plaats. In 2015 waren er voor het eerst meer zoekopdrachten via mobiele apparaten (smartphones en tablets) dan via de vertrouwde desktop. Ook wordt het zoekgedrag steeds meer verplaatst van zoekmachines naar voice search. We zien daarnaast dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van de zoekassistenten op telefoons zoals Siri op iOS, Cortana op Microsoft Windows Mobile en Google Voice op Android.

Het zoekgedrag verplaatst zich steeds meer van statische zoekopdrachten naar een voltallige oplossing. Hierbij is een zoekmachine geen middel meer, maar meer een assistent. Consumenten willen steeds meer "antwoorden" op vragen die hun probleem oplossen, zonder dat hier clicks of research aan te pas moeten komen. De zoekmachine moet het "antwoord" steeds vaker automatisch invullen, zonder dat de gebruiker nog verder moet klikken voor zijn antwoord.

Google speelt erg handig in op de laatste trend met hun knowledge graph. Een ontwikkeling die wij al in een eerder artikel besproken hebben. Deze knowledge graph krijgt een steeds prominentere rol binnen de zoekmachine.

  • Zoek bijvoorbeeld op een uitslag in de Eredivisie van je favoriete voetbalclub. Google zal direct een antwoord tonen. Wie heeft er gescoord en in welke minuut? En wat is het programma van jouw club voor de komende week?
  • Wil je de prijzen van de nieuwe iPhone weten? Google toont direct de actuele prijzen van diverse webwinkels die van Google Shopping gebruik maken.
  • Wil je informatie over een vlucht van één van je familieleden? Geen probleem, Google toont direct of de vlucht vertraagd is of wellicht al geland.
  • Wil je het allerlaatste nieuws binnen jouw stad weten? Google op de naam van je stad en Google toont direct de allerlaatste headlines binnen jouw regio.
  • Op zoek naar het weerbericht in jouw stad? Google toont direct een actuele uitgebreide meerdaagse weersverwachting.


Analyse van zoekmachine gedrag
Het meten van zoekmachine gedrag wordt steeds gecompliceerder, omdat gebruikers steeds meer gebruik maken van verschillende media en diverse zoekgedrag patronen. Zo zoeken mensen producten vaak op een mobiel apparaat, gaan ze later op een PC producten vergelijken om uiteindelijk in een fysieke of online winkel de daadwerkelijke aankopen te doen. Hoe zorg je ervoor dat je dit hele traject meetbaar en inzichtelijk houdt om de ROI (return on investment) van een online marketing campagne te kunnen meten?

Binnen Google AdWords zijn er recent 2 veranderingen doorgevoerd.

  1. Smart goals. Deze doelstellingen meten machinaal al het verkeer en geven aan welk verkeer het meeste kans heeft om te converteren in een conversie. Dit wordt gemeten aan de hand van statistieken als sessieduur, browser, pagina's per sessie en locatie.
  2. Treemaps. Deze overzichten geven in 1 keer weer welke keywords het meeste traffic genereren en dus het meest waardevol zijn.


Daarnaast zien wij steeds meer offline trackers waarmee het gedrag van consumenten ook offline inzichtbaar gemaakt kan worden. Zo bestaan er al iBeacons en is er nu ook een app beschikbaar welke offline gedrag in een winkel meet. Dit wordt samen met de verzamelde mobiele data verrijkt om te zien hoeveel invloed online inspanningen hebben op een fysiek winkelbezoek.

Zoekgedrag binnen apps
Apps worden steeds meer cross-channel, wat wil zeggen dat deze effectiever gaan samenwerken met andere apps en integraties. Denk bijvoorbeeld aan WhatsApp, waarmee je tegenwoordig al een afspraak in je agenda kunt zetten of direct een reservering voor een restaurant kunt maken. Dat allemaal zonder dat er een website aan te pas komt.

Binnen de zoekmogelijkheden op mobiel komt het nu ook steeds vaker voor dat apps in de zoekresultaten terecht komen. Dit maakt apps een stuk vindbaarder en daarmee kan de content van een app steeds vaker door de zoekmachine assistenten (zoals Siri) worden ingelezen. Dit wordt ook wel "app indexing" genoemd. Door middel van zogenoemde "deeplinks" wordt je dan doorgestuurd naar de desbetreffende content binnen de app.

Bij iOS moet je dan gebruik maken van universal links. Je koppelt je app aan je website, welke je qua content ook optimaliseert. Door deze koppeling kan Siri, de zoekassistent van Apple, herkennen of er een app is gekoppeld aan een website en zal je dan direct doorsturen naar de content binnen de app.

Bij Android maak je gebruik van de Google API, waarmee je de app gegevens direct aan Google doorgeeft. Deze gegevens worden dan binnen de Play Store en Google Voice Search geïmplementeerd. Via de API maak je dan deeplinks die je direct doorsturen naar de content binnen de app.

Hoe speel ik in op deze veranderingen?
Elke bedrijf verspreid zijn content weer anders, er is dus geen echte leidraad om te volgen. Wel zijn er diverse mogelijkheden om nu al van de nieuwste trends en features gebruik te maken.

  1. Slimme inzet van Google Shopping. Door producten in Google Shopping in te laden, worden deze ook bij specifieke zoekopdrachten ingeladen. Meet goed in welke fase de consument naar je producten op zoek zijn, zodat je daar het beste op in kan spelen.
  2. Indien je een app hebt, koppel deze dan met je website en met de daarbij behorende platformen. Zo is de kans groot dat je ook door de spraakassistenten van de smartphones wordt meegenomen in de zoekresultaten en dat je bezoekers gericht naar in-app content kan sturen.
  3. Verander het denkpatroon. Denk niet alleen vanuit zoekwoorden die de consument gebruikt om producten te zoeken, maar maak de behoeften van de consument inzichtelijk en koppel daar de benodigde zoekwoorden aan. Een consument kan namelijk in verschillende fases van het aankoopproces zitten, en daar horen diverse gedragspatronen bij met betrekking tot deze zoekwoorden.


Vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel?

Een keer vrijblijvend langskomen om samen met ons te sparren over deze en andere online marketing ontwikkelingen? Geen probleem, we gaan hier graag met je over in gesprek. Kom eens bij ons langs op kantoor in Breda of maak een vrijblijvende afspraak met Remco, onze online marketeer, via 076-7851526.

Vragen over online marketing?

Ik sta voor je klaar! Rudy

Algemeen directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Nieuws RB-Media & QNP organiseren golfevenement
Nieuws Demi Laming vult Designteam aan