Artikel

Wordt Google Analytics 360 dé nieuwe marketing suite?

Jean-Paul - Operationeel directeur

Geschreven op 21 juni 2016

Periodiek schrijft Remco een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van website- en zoekmachine optimalisatie. Deze keer gaat het over de lancering van een nieuwe marketing suite van Google. Waarom is het ontwikkeld, wat kun je er allemaal mee en waarom wordt dit dé nieuwe marketing suite? Dat gaan wij in dit artikel bespreken.

Waarom een Google marketing suite?
Google leeft van data, dat is bekend. Vanwege de grote groei van devices waar men op kan internetten wordt het verzamelen en organiseren van deze data steeds complexer. Om deze data zo goed mogelijk te kunnen begrijpen en eventueel weer in te zetten komt Google nu met een marketing suite. Met deze suite integreert Google diverse diensten in 1 overkoepelende dienst waardoor de data inzichtelijker en begrijpelijker wordt. Deze dienst gaat de Google Analytics 360 suite heten.

Google Analytics 360
Afgelopen maand heeft Google een nieuwe dienst aangekondigd. Nou, eigenlijk is het meer een combinatie van diensten. De Google analytics 360 suite bestaat uit 6 losse programma's, waarvan er 4 nieuw zijn. De 6 programma's zijn:

  1. Data Studio 360
  2. Analytics 360
  3. Attribution 360
  4. Optimize 360
  5. Audience Center 360
  6. Tag Manager 360

 

  1. Data Studio 360
    Met de Data Studio 360 kun je overzichtelijk interactieve rapporten en dashboards maken. De data is afkomstig uit verschillende bronnen en wordt via een zogenoemde dataconnecter-tool overzichtelijk in het programma weergegeven. De dashboards en rapporten zijn via een widget-systeem aan te passen zodat je precies de juiste informatie in kan lezen.

  2. Analytics 360
    Dit is de nieuwe naam voor de al bestaande Google analytics Premium dienst. De premium, ofwel betaalde versie van Google Analytics biedt klanten een grotere processorkracht om data te verwerken. Daarnaast wordt de data ook sneller verzameld, namelijk binnen 4 uur in plaats van 24 uur bij de gratis variant.

  3. Attribution 360
    Attribution 360 is de nieuwe naam van Adometry, de conversietool die Google recent heeft gekocht. Deze tool is volledig vanaf de grond opgebouwd en herbouwd door Google om adverteerders te helpen inzichten te krijgen welke touchpoints er in het conversiepad zitten en welke kanalen impact op elkaar hebben. Zo kun je de budgetten beter inzetten over de diverse kanalen om uiteindelijk de meest effectieve marketingmix samen te stellen. Integraties met diverse diensten als DoubleClick, Analytics 360 en andere Google-producten zorgen er voor dat conversie duidelijk in beeld komt, inclusief tv-reclame.

  4. Optimize 360
    Optimize 360 is de vervanger van Google Experiment. Met deze tool kun je gaan A/B testen, ofwel verschillende varianten op de website testen om te kijken welke het beste converteert of presteert. Via een drag-and-drop systeem kun je de aanpassingen van de website heel gebruiksvriendelijk toepassen. De variaties zijn hierdoor heel erg snel opgezet.

  5. Audience Center 360
    Met Audience Center 360 kun je profielen van bezoekers inzichtelijk maken en ook daadwerkelijk opbouwen. Deze data wordt vanuit verschillende bronnen in het programma geladen en zo worden persoonlijke profielen opgesteld. Deze profielen kunnen in doelgroepen ingedeeld worden en zo krijg je inzichten in hoe je deze doelgroepen het beste kunt benaderen met de juiste boodschap op het juiste moment.

  6. Tag Manager 360
    Google Tag Manager is een programma om sneller scripts op de website in te laden, of specifieker in te laden. Je kan alle externe scripts met deze tool beheren. De Tag Manager 360 dienst is de betaalde variant, maar er zijn momenteel nog niet zoveel verschillen met de gratis variant.


Wat gaat deze marketing suite kosten?
Google geeft veel diensten gratis weg, maar deze marketing suite zal niet gratis zijn. Wat de prijs wel gaat worden is op het moment van schrijven nog onduidelijk. Allereerst zullen gecertificeerde Google partners informatie krijgen over deze nieuwe Google analytics 360 Suite. Het is daarnaast denkbaar dat het programma eerst ook in een beperkt aantal landen worden uitgerold.

Moet ik deze marketing suite gaan gebruiken?
Als je serieus met de data van je website om wilt gaan, is een marketing suite een absolute aanrader. Omdat deze nieuwe marketing suite van Google nog niet beschikbaar is kunnen wij nog weinig zeggen over de exacte toepassing ervan.

Uiteraard houden we onze klanten en website bezoekers via onze website en onze Social media kanalen op de hoogte van ontwikkelingen rondom Google Analytics 360. Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op!

Vragen over online marketing?

Ik sta voor je klaar! Jean-Paul

Operationeel directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie
Gedragsverandering in cybersecurity | RB-Media Artikel Nieuws Gedragsverandering in cybersecurity: Het belang van gerichte programma's voor veiliger gedrag