Artikel

Wat is Snapchat? En hoe gebruik je het zakelijk?

Geschreven op 20 juli 2016

Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van online en social marketing. Deze keer gaat Jeroen dieper in op Snapchat.

Denk je net alles op het gebied van Social media onder de knie te hebben; Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn.. komt er met Snapchat ineens weer iets "nieuws" om de hoek kijken. Wat is Snapchat, en hoe gebruik je het? Wat kan Snapchat voor jouw organisatie/website betekenen? Hoe bereik je jouw doelgroep via Snapchat nou het beste? Jeroen vertelt je er graag over!

Wat is Snapchat?
Via een app op je telefoon stuur je een foto of video naar door jou geselecteerde personen, welke eenmalig te bekijken is en na een aantal seconden weer verdwijnt. Ook is het mogelijk om een reeks foto’s of video’s op je ‘profiel’ te plaatsen die 24 uur lang te bekijken zijn door je volgers. Als extra biedt de app een aantal ‘filters’ die je kunt gebruiken om je foto of video een leuk effect te geven (bijvoorbeeld een zwart-wit effect). Ook kan de gebruiker op de afbeelding tekenen voordat hij deze verzendt en allerlei gekke effecten toevoegen. Kort samengevat; Snapchat is een platform waar je leuke visuele content kunt delen.

Enkele leuke Snapchat feitjes en cijfers
Snapchat is een toepassing voor het delen van foto's en video's die gebruikt kan worden op smartphones met iOS of Android. Snapchat werd ontwikkeld door studenten van de Stanford-universiteit in Californië en heeft wereldwijd al meer dan 200 miljoen actieve gebruikers. Die gebruikers versturen dagelijks meer dan 400 miljoen snaps naar elkaar. In Nederland zijn er momenteel al 2 miljoen gebruikers waarvan het grootste percentage te vinden is in de groep tieners (12-19 jaar).

In november 2013 weigerde Snapchat een overnamebod van Facebook van 3 miljard dollar. Een bod van Google van 4 miljard dollar werd ook afgeslagen.

Kom in contact met je doelgroep!
Snapchat is het ideale kanaal om in gesprek te komen met je volgers. Door de informele sfeer is het mogelijk om een hechtere band met je doelgroep te creëren. Volgers kunnen reageren op je foto’s. Allereerst is het belangrijk om te kijken welke leeftijd je doelgroep heeft. Het grote deel van de Snapchat gebruikers heeft een leeftijd tussen de 15 en 40 jaar. Als je weet welke leeftijd jouw doelgroep heeft dan kan de content daar beter op worden afgestemd.

Hoe zet je Snapchat in binnen jouw business?
Eenmaal bekend met de opties rijst de vraag, hoe zet ik Snapchat in voor mijn organisatie? Snapchat werkt voor iedereen anders maar onderstaand geven we drie voorbeelden die jou wellicht al wat op weg kunnen helpen:

  1. Een kijkje achter de schermen
    De ‘kloof’ tussen bedrijf en consument is afgelopen jaren al enorm afgenomen door de komst van Social media. Men kan als het ware de directeur van Philips direct bereiken door een berichtje via LinkedIn te sturen. Door een kijkje achter de schermen te geven met Snapchat kan deze kloof nog verder verkleind worden. Zo kan een restaurant bijvoorbeeld laten zien hoe de keuken ingericht is en hoe bepaalde gerechten klaargemaakt worden. Zo zien de volgers dat de keuken hygiënisch is en het eten op een verantwoorde manier wordt klaargemaakt. Geef een humoristisch tintje aan dit proces en je krijgt een mooi eindresultaat!

  2. Acties
    Snapchat kan ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld het weggeven van kortingscodes, winacties of het communiceren van aanbiedingen. De kans dat je volgers je ‘snap’ bekijken is aanzienlijk groter dan dat ze een e-mail openen. Als voorbeeld kan een kledingwinkel zijn uitverkoop in de winkel promoten via snapchat en de artikelen laten zien die in de sale zijn.

  3. Previews en exclusiviteit
    Wat reeds veel gedaan wordt door bedrijven die Snapchat inzetten, is het tonen van previews. Op een speelse manier is het mogelijk om nieuwkomers in het assortiment te tonen en onder de aandacht te brengen. Zo kan een autodealer zijn nieuwe auto’s tonen door een video te maken van de buitenkant en het interieur. Het restaurant kan daarentegen laten zien dat het mosselseizoen weer begonnen is en de kledingwinkel kan de nieuwe zomercollectie tonen.


Zoals bovenstaand gezegd is Snapchat voor ieder bedrijf anders in te zetten en is het een uitdaging om te kijken wat voor jouw business het beste werkt. Ga dus eens experimenteren en houd altijd goed in gedachte dat Snapchat een ‘fun’ kanaal moet blijven en geen gelikt commercieel gevoel moet oproepen bij de volgers en je doelgroep.

Meld je aan voor onze kennissessie/workshop over Snapchat!
RB-Media organiseert binnenkort samen met één van haar partners een kennissessie/workshop waarin we uitgebreid ingaan op de kansen die Snapchat biedt en hoe jij Snapchat in kunt zetten voor jouw business. Tijdens deze sessie behandelen we een aantal aansprekende en succesvolle voorbeelden van organisaties die Snapchat al goed gebruiken. Ben je van plan om Snapchat als online kanaal te gaan gebruiken? Dan is het erg leerzaam en interessant om bij deze kennissessie aanwezig te zijn!

Maak je interesse in onze Snapchat kennissessie/workshop kenbaar door te mailen naar info@rb-media.nl of je vaste contactpersoon binnen ons bedrijf. Uiteraard kun je ons ook altijd even bellen om je interesse kenbaar te maken. We informeren je graag verder!

Ik sta voor je klaar! Rudy

Algemeen directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie
Gedragsverandering in cybersecurity | RB-Media Artikel Nieuws Gedragsverandering in cybersecurity: Het belang van gerichte programma's voor veiliger gedrag