Artikel

Wat is een buyer persona?

Rudy - Algemeen directeur

Geschreven op 30 mei 2016

Periodiek schrijft Rudy een artikel over interessante (actuele) onderwerpen en belangrijke ontwikkelingen uit het vakgebied van RB-Media. In onderstaand artikel legt hij uit wat een buyer persona is en op welke vragen een goed uitgewerkt buyer persona antwoord geeft. Daarnaast ontdek je dat je met behulp van buyer persona's de relevantie en het resultaat van je online marketing-inspanningen enorm kunt verhogen!

Bij het opzetten van een succesvolle online marketing strategie is het belangrijk om te weten wie de ideale klant van je bedrijf is. Bij het in kaart brengen van deze ideale toekomstige klant komen buyer persona's goed van pas. Uit onderzoek blijkt dat online marketing campagnes die ondersteunt zijn door goed samengestelde buyer persona's een hoger rendement opleveren.

De definitie van een buyer persona
Buyer persona's zijn uitgebreide omschrijvingen van de belangrijkste klanten of klantgroepen van je bedrijf. Zeer interessant wanneer je een nieuwe website of webshop laat ontwikkelen! Een buyer persona wordt ook vaak omschreven als een archetypische omschrijving van je ideale klant. Het is belangrijk om te weten dat een buyer persona niet één specifieke doelgroep van je bedrijf omschrijft maar zich juist richt op het overeenkomstige (koop)gedrag en de gemeenschappelijke doelen van een groep mensen.

De oorspronkelijke definitie van een buyer persona door Tony Zambito, bedenker van de buyer persona:
"Buyer personas are research-based archetypal (modeled) representations of who buyers are, what they are trying to accomplish, what goals drive their behavior, how they think, how they buy, and why they make buying decisions. Today, I now include where they buy as well as when buyers decide to buy."

Primaire en secundaire buyer persona's
Het heeft geen zin om voor elke specifieke doelgroep van een bedrijf een nieuwe buyer persona op te stellen. Het uitwerken van twee tot drie verschillende buyer persona's is in de meeste gevallen al meer dan voldoende. Vanuit deze zogeheten primaire buyer persona's kunnen vervolgens wel secundaire persona's afgeleid worden. Deze secundaire persona's hebben dezelfde doelen en vertonen hetzelfde (koop)gedrag, ze worden enkel beïnvloed door specifieke kenmerken van een branche of marktsegment.

Op welke vragen geeft een buyer persona antwoord?
Een goed buyer persona stelt jouw toekomstige klant centraal en geeft antwoord op de volgende vragen:

  • Naar welke informatie is mijn toekomstige klant op zoek?
  • Voor welke pijnpunten / problemen die mijn toekomstige klant ervaart heb ik een oplossing?
  • Hoe en wanneer maakt mijn toekomstige klant zijn aankoopbeslissingen?
  • Met welke argumenten kan ik mijn toekomstige klant motiveren om voor mij te kiezen?
  • Wat zijn de persoonlijke kenmerken van mijn toekomstige klant?
  • Hoe gedraagt mijn toekomstige klant zich online?
  • Van welke (online) kanalen maakt mijn toekomstige klant gebruik?
  • Wat zijn de demografische en sociografische kenmerken van mijn toekomstige klant?


Hoger resultaat van je online marketing-inspanningen!
Goed samengestelde buyer persona's zorgen ervoor dat je jouw toekomstige klant op de juiste plaats, op het juiste moment en met de juiste boodschap weet aan te spreken. Wanneer al deze facetten kloppen tref je jouw potentiële klant exact op het goede moment binnen zijn aankoopproces. Het is op deze manier eenvoudiger om van een toekomstige klant een lead te maken en van deze lead vervolgens een betalende klant.

Met behulp van buyer persona's kun je de relevantie en het resultaat van je online marketing-inspanningen dus enorm verhogen!

Heb je nog vragen over buyer persona's?
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over buyer persona's? Of wil je eens vrijblijvend met ons sparren over het belang van goed uitgewerkte buyer persona's voor jouw organisatie? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op, we helpen en adviseren je graag!

Auteur: Rudy Beers (directeur/eigenaar RB-Media)

Vragen over online marketing?

Ik sta voor je klaar! Rudy

Algemeen directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie
Gedragsverandering in cybersecurity | RB-Media Artikel Nieuws Gedragsverandering in cybersecurity: Het belang van gerichte programma's voor veiliger gedrag