Realiseer jij het belang van UX Design voor jouw doelgroep?

Nieuws
Ruud

Geschreven op 10 oktober 2019

Schiet conversie omhoog wanneer je gebruik maakt van complementaire kleuren in je knoppen? Is het verstandig om producten prominent op de homepage te tonen? Heeft het meerwaarde om een contactformulier automatisch aan te laten vullen of is dit juist vervelend? Dit zijn vragen waarbij het antwoord van een UX-Designer vaak is: “dat hangt er vanaf.”

Dat is geen gek antwoord want iedere gebruiker kan namelijk een websitebezoek anders ervaren en er anders op acteren. Dan vraag je je misschien af of aan iedere gebruiker wel een unieke ervaring aangeboden moet worden?

Hoe pas ik UX design toe voor mijn doelgroep?

Het hangt er vanaf wie jouw doelgroep precies is. Heb je dat eigenlijk al goed in kaart gebracht? We bedoelen dan niet een Excel sheet die je gisteren zelf hebt opgesteld met wat jij denkt dat jouw doelgroep wil. We bedoelen echt onderzoek naar de wensen, verwachtingen en ervaringen van jouw (potentiële) klanten. Vraag ook naar frustraties, angsten en belemmeringen. Op deze manier verzeker je jouw doelgroep van een ervaring die past bij de fase van de klantreis waar ze zich op dat moment in bevinden.

Stel je voor dat jouw doelgroep 65-plussers is. Zij hebben minder affectie met het taalgebruik, fotomateriaal en design van de website. Begrijpt deze groep dat het super handige hamburgermenu dat je geïmplementeerd hebt, bedoeld is om ruimte te besparen in de header, zodat een andere ervaring naar voren kan treden?

De verkeerde verwachting

Een voorbeeld waar ik vaak hinder van ondervind is Outlook. Outlook legt de focus op terugkerende gebruikers die eenvoudig hun e-mail willen checken. Echter heeft het design van de website de focus op potentiële nieuwe gebruikers. Er is een groep gebruikers die de app niet op elk apparaat heeft staan. Voor deze groep is de desktop versie juist een handige en enige tool om direct in te loggen.

Hoe vaak ik al niet op die blauwe knop met ‘gratis account maken’ heb geklikt. Wellicht is het voor Outlook een goed idee om een grootschalig gebruikersonderzoek uit te voeren gerichts op de primaire wensen op de desktopversie van de website.

Notice:<i>Undefined index: cImageAlt</i><br />
Hoe valt het op te lossen?

Realiseren = realiseren.

Wanneer je onderzocht hebt wat de doelgroep verwacht van jouw website dan kun je aan de slag. Alleen op die manier kun je elementen implementeren die nodig zijn om jouw doelgroep in die verwachtingen te voorzien.

Vervolgens is het belangrijk om data verzamelen. De data verzamel je om te zien of de elementen die je geïmplementeerd hebt ook veranderingen aantonen. Is er bijvoorbeeld een stijging in conversie? Zijn er minder misclicks? Hebben we door een grotere knop meer aanvragen gekregen?

Dankzij de vele gesprekken die wij als Design team met klanten mogen voeren, realiseer ik me dat verwachtingen van een internetbureau en een klant ook uit elkaar kunnen liggen.

Die brug wil ik graag verkleinen door uitleg te geven over de werkzaamheden van een UX Designer en te laten zien hoe ieder bedrijf voor zichzelf die stappen kan zetten om de gebruikerservaring te verbeteren.

UX Design mini-masterclass

Dat is de reden dat we op 31 oktober 2019 voor een selecte groep een UX Design mini-masterclass geven. Je krijgt hierdoor meer inzicht in de gebruikerservaring en meer redenen om dit te kunnen realiseren.

Geïnteresseerd om de UX mini-masterclass bij te wonen? Stuur ons een mailtje via design@rb-media.nl!

 

Ik sta voor je klaar! Ruud

UX Designer & Grafisch vormgever

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Stageseizoen 2019 | RB-Media Internetbureau Breda
Nieuws Het stageseizoen is weer begonnen!
Roemeense & Letse invloeden bij internetbureau RB-Media
Nieuws Roemeense & Letse invloeden bij RB-Media