Succes behalen met thuiswerken: onze tips!
Geschreven op 7 april 2020
Vanuit het marketingteam delen we graag een aantal tips op het gebied van thuiswerken. Gezien wij vaak werken aan verschillende, gezamenlijke trajecten, is het essentieel dat we hier goed over kunnen communiceren. In de afgelopen weken bleken een aantal zaken ons goed bij te helpen. Lees hieronder onze ‘best practices’!
Wanneer we op maandagochtend de week starten, houden we een (online) meeting van een half uur waarbij we bespreken wat er op de planning staat. Hierdoor weten we wie wat doet, op welke dagen. Dit is erg handig om te weten, wanneer we gezamenlijk voor een klant werken en afhankelijk zijn van elkaars aandeel. Zo weten we wanneer we vragen kunnen stellen of verder kunnen met het volgende onderdeel. En daarnaast biedt het houvast in de week! Door deadlines te stellen, blijven we gefocust en is het werk op tijd af.
Wanneer we thuis aan het werk zijn, willen we niet alleen elkaar goed kunnen bereiken, maar ook onze klanten. Daarom is het belangrijk dat we doorgeven aan onze servicemedewerkers op kantoor hoe zij ons kunnen bereiken en wanneer. Wanneer klanten dan vragen hebben, kunnen zij gewoon makkelijk naar ons doorgeschakeld worden!
De thuissituatie van elke collega is anders. Sommigen hebben een ruim bureau in een aparte kantoorruimte, terwijl anderen achter de laptop aan de keukentafel zitten. Daarom proberen we met elkaar mee te denken, om een prettige werkplek te creëren voor iedereen. Mis je bijvoorbeeld een tweede beeldscherm? Dan is het prima om het beeldscherm van RB-Media tijdelijk mee naar huis te nemen!
Als experts op het gebied van online solutions, kennen wij als geen ander de verschillende tools die het mogelijk maken om online contact te houden. Maar dit zorgt er ook voor dat iedereen zijn eigen favoriet heeft! Zo waren de marketingcollega’s verspreid bereikbaar via Skype, Slack, Whatsapp of gewoon via de telefoon. Niet erg handig om zaken centraal te bespreken. Daarom hebben we besloten om één kanaal aan te houden (Slack) en hier altijd bereikbaar te zijn voor onderlinge vragen en afstemming.
Op kantoor gaan veel van onze collega’s in de middag een rondje lopen. En waarom zouden we dit thuis niet doen? Het is goed om even je hoofd leeg te maken buiten, zolang je 1,5 meter afstand houdt! Erna kun je weer met een frisse blik verder werken. En de kans is groot dat je eigen wijk een stuk sfeervoller is dan het bedrijventerrein bij RB-Media. Bij mij is dit in ieder geval het geval, zoals op de foto te zien is! Dus tussen half 3 en 3 uur ben ik even niet bereikbaar.
Nu iedereen veel thuis is, wordt de online wereld nog belangrijker voor communicatie met elkaar én met klanten. Hoe richt je dit zo goed mogelijk in? Wij denken graag met je mee.