Nieuws

Online influencer marketing, een introductie

28 november 2017

Online influencer marketing, een introductie

Twee weken terug was er een delegatie van RB-Media in London om daar aan te sluiten bij de Influencer marketing hub. Een wereldwijd netwerk wat bij elkaar kwam om te leren van elkaars werk en de mogelijkheden en onmogelijkheden van deze vorm van marketing. In dit artikel een kleine introductie in online influencer marketing.

Online marketing heeft vele gezichten. De meest in het oog springende versies kennen we allemaal en we hebben er ook dagelijks mee te maken. Open je een social-media platform dan ontkom je niet aan gesponsorde content, doe je een zoekopdracht dan krijg je eerst de resultaten die marketeers willen dat je ziet. Heel logisch en als het goed gedaan wordt ook heel effectief. Likes, Shares en Comments kunnen voor een deel laten zien hoe een merk of een product leeft, de grote vraag blijft echter altijd; Waar heeft het op de lange termijn aan bijgedragen?

Natuurlijk worden we tegenwoordig flink geholpen door alle inzichten die we kunnen generen. Alles wat te meten valt komt terug op de dashboards en we sturen allemaal bij waar nodig. Maar wat is nu het effect op het merk als het product niet meer betaald in beeld komt? Hebben we gewerkt aan dat belangrijke stukje gevoel wat de langdurige relatie moet gaan worden?

Om meteen de verwachting te managen; Influencer marketing gaat dit vraagstuk niet oplossen. Het is niet de heilige graal of het ei van Columbus en het is al helemaal niet het antwoord op alle marketing vragen die we nog hadden.

Maar wat is influencer marketing dan wel?
Beïnvloeders (degene die bijdragen aan een aankoopbesluit door advies of informatie te geven) zijn niets nieuws. Ze zijn van alle tijden en ze worden al even lang ingezet.  Marketing bureaus welke zich alleen richten op de influence strategie bestaan ook al een aantal jaar. Niets nieuws dus. Influencer marketing begint net als elke andere vorm van marketing met het goed kennen van je doelgroep. Waar haalt de doelgroep de informatie, maar vooral ook van wie is het geloofwaardig om deze informatie te ontvangen?

Het inzetten van een bekend gezicht maakt nog geen influence strategie. Je zal er dus achter moeten komen wie allemaal invloed heeft, of kan hebben, op het aankoopbesluit van je doelgroep. Het zou dan zomaar kunnen dat je dan uitkomt op heel wat minder bekende gezichten; de buurjongen met veel verstand van een bepaald onderwerp of de overbuurvrouw die het leuk vindt om recensies te schrijven over dat nieuwe restaurant. Beide kunnen zomaar influencers zijn voor je doelgroep als ze voldoende bereik hebben.

Het belangrijkste wat deze influencers echter hebben is authenticiteit. Het verhaal voelt niet alleen echt het is echt. Hoewel veel bedrijven en merken proberen die geloofwaardige bron van informatie te zijn wordt 80% (2016) gezien als minder geloofwaardig dan de politiek. Genoeg reden dus om te werken aan die eigen geloofwaardigheid en ook om nieuwe manieren van communiceren te onderzoeken.

Twee weken terug was er een delegatie van RB-Media in London om daar aan te sluiten bij de Influencer marketing hub. Een wereldwijd netwerk wat bij elkaar kwam om te leren van elkaars werk en de mogelijkheden en onmogelijkheden van deze vorm van marketing. Toegegeven we waren één van de weinige internetbureaus die aanwezig waren. En toch geloven we in de kracht van de influencers en de strategische inzet ervan. Door ze goed in te positioneren ben je niet alleen online aanwezig je maakt er ook echt een verschil mee. Ook als die ene promotie allang weer naar de achtergrond is verdwenen. Maatwerk voor een internetsite is tenslotte veel meer dan alleen techniek.

Maatwerk is ook het goed en blijvend op de juiste manier in beeld komen.

Go where the eyes are!

De komende maanden zullen we zeer regelmatig toepassingen van influencer marketing verder toe lichten.



terug naar de vorige pagina
Interesse in een vrijblijvende kennismaking met RB-Media?
Copyright © 2005 - 2017 RB-Media Internet Solutions