
Marketing en design
Geschreven op 8 juli 2020
Marketing en design zijn nauw met elkaar verbonden bij het realiseren van een website en de bijpassende merkidentiteit. Waar een 'mooie' website niet direct resultaten oplevert, zijn marketing uitingen ook niet altijd makkelijk te implementeren. Daarom ondersteunen we elkaar zo goed mogelijk! Dit doen we op verschillende manieren.
Voor we aan een website beginnen, zitten we altijd samen om het merkverhaal en de buyer persona's te bespreken. Hierbij houden de marketeers sessies met onze klanten om vragen te beantwoorden als:
- Wat zijn de belangrijkste elementen die terug moeten komen?
- Welk gevoel moet de website uitstralen?
- Wie is de doelgroep en wat willen zij vinden op de website?
Dit leggen we vast in een uitgebreid document. Dit biedt zowel de klanten nieuwe inzichten, maar ook onze designers weten dan wat ze te doen staat. Zo weten we zeker dat de navigatie en de stijl van de website in orde komt!
Wanneer de designers klaar zijn met de wireframes en de graphics, komt het website ontwerp eerst langs het marketingteam. Veelal weet het designteam in één keer al zeer goed de website neer te zetten. Maar samen zetten we de puntjes op de i: moet deze knop wel in de huisstijl kleuren van de klant? Valt het dan genoeg op? En zullen we onderaan de pagina USP's toevoegen om de bezoekers nog meer aan te zetten tot een conversie?
Zo leveren we niet alleen mooie, gebruiksvriendelijke websites op, maar ook websites die goed converteren! Als dat niet futureproof is, weten wij het ook niet meer :).

Los van de website projecten, delen marketing en design regelmatig kennis met elkaar. In een maandelijks terugkerende meeting bespreken we best practices, theorieën, Google updates en resultaten uit recente onderzoeken. Zo hebben we ons laatst verdiept in elementen van de Call To Action (CTA). Hierbij raken we bijvoorbeeld in dicussie met elkaar over bekende marketinggoeroes, de "thumb zone" voor responsive design en contrast in kleuren, vormen en indeling.
Om te voorkomen dat het een discussie zonder eind wordt, maken we bij elke kennisdeling actiepunten: wat kunnen we de komende weken testen of verbeteren, naar aanleiding van de nieuwe kennis? En de resultaten delen we weer met elkaar bij de volgende kennisdeling!
Zodoende hebben we al veel van elkaar geleerd. Maar zowel marketing als design blijft een vak apart. Daarom vertrouwen we op elkaars specialisme en helpt het design team bijvoorbeeld ook in lopende marketingtrajecten. Dit kan in de vorm van een nieuwe landingspagina, een whitepaper ontwerp of social media sjablonen. Hierdoor krijgt de klant topkwaliteit ontwerpen en werken onze teams goed samen!
Kom dan gerust een keer langs! Dan leggen we meer uit over onze werkwijze en waar je op moet letten.
