Grote Google Adwords update: advertenties in de rechterkolom verdwijnen!

Artikel

Geschreven op 25 februari 2016

Google heeft zijn AdWords programma een flinke update gegeven. De advertenties aan de rechterkant van de organische zoekresultaten zullen verdwijnen, en het aantal advertenties boven de organische zoekresultaten zullen van 3 naar 4 gaan. Dit gaat enorm van invloed zijn op de zoekresultaten. Welke invloeden dit zijn zullen wij in dit artikel gaan uitleggen.

Periodiek schrijft Remco een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van website- en zoekmachine optimalisatie. Deze keer gaat het over de laatste grote Google AdWords update. Google heeft zijn AdWords programma een flinke update gegeven. De advertenties aan de rechterkant van de organische zoekresultaten zullen verdwijnen, en het aantal advertenties boven de organische zoekresultaten zullen van 3 naar 4 gaan. Dit gaat enorm van invloed zijn op de zoekresultaten. Welke invloeden dit zijn zullen wij in dit artikel gaan uitleggen.

Wat verandert er precies?
Google laat, naast de organische zoekresultaten, ook betaalde advertenties zien via zijn AdWords programma. Dit kunnen tekstadvertenties zijn maar ook Google Shopping advertenties met productvermeldingen. Deze tekstadvertenties en producten werden eerst boven en rechts van de organische zoekresultaten vertoond. Vanaf nu worden voor competitieve zoekwoorden 4 in plaats van 3 advertenties boven de organische zoekresultaten getoond, en rechts komen alleen de resultaten van Google Shopping, Google Mijn Bedrijf en de Knowledge Graph boxes.

Wat betekent dit voor mijn zoekresultaten en advertenties?
Deze Google AdWords update heeft diverse gevolgen voor je, op zowel organisch (de zoekresultaten) als betaald (de advertenties) gebied.

  1. Het aantal organische zoekresultaten wordt verminderd

Doordat Google nu 4 in plaats van 3 advertenties boven de organische zoekresultaten laat zien, zal er 1 plek voor de organische zoekresultaten verdwijnen. Hiermee wordt het aandeel van betaalde resultaten, welke direct in beeld zijn, vergroot en hoopt Google dat meer mensen op deze advertenties zullen gaan klikken. In de meeste gevallen wordt er nog maar 1 organisch zoekresultaat getoond "above the fold" (ofwel direct in beeld), tegenover 4 betaalde zoekresultaten en de Google Shopping productvermeldingen.

  1. Minder aantal impressies

Het aantal impressies van de advertenties zal lager worden op het moment dat je advertentie onder positie 4,0 staat. De CTR (ratio tussen aantal vertoningen en aantal klikken) zal hierdoor flink gaan verschillen voor top 4 posities en niet-top 4 posities.

  1. Hogere klikkosten voor plek 3 en 4 in AdWords

Omdat er nu maar 4 posities zichtbaar zijn voor de betaalde zoekresultaten, en de rest naar de onderkant van de zoekresultaten zal gaan, zal er meer concurrentie komen om bij de top 4 te komen met je advertentie. Dit zal betekenen dat de kosten per klik hoger zullen worden.

  1. Herpositionering bij lokale zoekresultaten

Bij de lokale zoekresultaten zullen de organische zoekresultaten nog verder naar beneden gaan zakken, omdat de lokale zoekresultaten voor Google Mijn Bedrijf eerst getoond worden. Het is dus belangrijk om hier actief mee aan de slag te gaan en je lokale positie goed optimaliseert.

Hoe kan ik het beste inspelen op deze update?

Deze update biedt voor vele klanten een enorme kans om de inzet van hun online marketing via AdWords te heroverwegen, en slimmer op de mogelijkheden van Google AdWords en het internet te kunnen inspelen. Wij kunnen de volgende tips meegeven:

  1. Kijk goed naar de lopende campagnes

Heb je al een AdWords campagne lopen? Kijk dan of deze momenteel optimaal wordt ingezet. Zorg ervoor dat goedlopende campagnes met een top 4 positie worden gestimuleerd door het budget wat beter te verdelen, of door de kwaliteitsscore zo hoog mogelijk te laten stijgen. Evalueer de minder lopende campagnes en kijk of je deze beter in kan zetten met bijvoorbeeld andere zoekwoorden of moet pauzeren.

 

  1. Spreek de klant aan in de juiste fase van het aankoopproces

De meeste AdWords campagnes richten zich voornamelijk op de aankoopfase binnen het aankoopproces door met grote en wervende teksten te adverteren. Deze kliks zijn ontzettend duur en het is verstandig om te overwegen of het dit wel waard is. Vergeet niet dat Google erg vaak wordt ingezet als oriëntatie kanaal voor mensen aan het begin van het aankoopproces. Door hierop in te spelen kun je klanten op de juiste momenten aanspreken met je advertenties, en zijn ze sneller geneigd om op je advertentie te klikken als deze relevant is aan hun zoekopdracht.

 

  1. Kijk goed naar de inzet van je marketingkanalen

Wat je doelstelling ook is, via diverse internetkanalen zijn er talloze mogelijkheden om te werken aan je naamsbekendheid, het aanbieden van je producten of het stimuleren van een aankoop in je webshop.

 

  1. Richt je ook op de organische posities van je website

Doordat er 1 AdWords advertentie bijkomt, zullen er op de meeste schermen nog maar 1 of 2 organische zoekresultaten getoond worden. Het is dus erg belangrijk om bij een relevante zoekopdracht ook organisch zichtbaar te blijven. Zorg voor goede SEO, zowel op technisch als op inhoudelijk vlak.

Wil je weten hoe je het maximale uit je Google AdWords campagnes, je organische zoekresultaten en je marketingbudget kan halen om je doelstellingen te kunnen bereiken? Laat het ons weten. Wij gaan graag een gesprek met je aan om de mogelijkheden te bespreken en met een concreet advies te komen. Maak vrijblijvend een afspraak.

Ik sta voor je klaar! Rudy

Algemeen directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Nieuws RB-Media & QNP organiseren golfevenement
Nieuws Demi Laming vult Designteam aan