Nieuws

Facebook update: nieuwe richtlijnen voor posts

Matthias - Content specialist

Geschreven op 18 november 2021

Facebook heeft, net zoals vele andere online platformen, zijn handen vol aan het tegengaan van de verspreiding van nepnieuws, oplichting en andere desinformatie. Om dat te bewaken heeft Facebook zijn richtlijnen geüpdatet over welke content minder verspreid zal worden op het platform. Dat is vooral van toepassing in een 'grijs gebied': content die wel mag, maar inhoud die volgens Facebook ‘verminderde distributie krijgt in een nieuwsoverzicht’. We lichten een aantal belangrijke punten uit.

In de nieuwe contentguidelines wordt duidelijk gemaakt welke berichten of praktijken bij Facebook niet langer door de beugel kunnen en daardoor minder verspreid worden. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat een bericht van lage kwaliteit is of het lijkt op spam.

Meerdere richtlijnen zullen bij de meeste mensen al wel bekend zijn, omdat Facebook deze al eerder los gecommuniceerd heeft. Het verschil nu is dat Facebook alle richtlijnen bij elkaar heeft gebracht in één duidelijk overzicht, het 'Transparency Center’. In het Transparency Center staan 28 richtlijnen waarop Facebook handhaaft om problematische inhoud in het nieuwsoverzicht te minderen. Met andere woorden: zodra je je aan de 28 richtlijnen houdt krijgt je post meer organisch bereik op Facebook.

Deze 28 richtlijnen worden onder gedeeld in drie subcategorieën: directe feedback van mensen, veiligere community en het stimuleren van makers om te investeren in inhoud die nauwkeurig en van hoge kwaliteit is.

Directe feedback van mensen

Onder deze subcategorie vallen maar liefst 12 van de 28 richtlijnen. Het gaat bij deze subcategorie erom wat Facebook-gebruikers wel en niet leuk vinden om te zien. We lichten er drie uit, maar de overige richtlijnen vind je hier: Transparency center

  • Clickbaitlinks
    Bij Clickbaitlinks gaat het om berichten die mensen lokken om op een link te klikken door misleidende verwachtingen te scheppen. Hieronder vallen onder andere sensationele formuleringen, maar ook het overmatige gebruik van hoofdletters en uitroeptekens.
  • Engagementbait 
    Vragen naar stemmen, opmerkingen, likes of het delen van berichten moet altijd dat specifieke doel dienen waarover geplaatst is. Als je het doet voor commerciële doeleinden, kan Facebook deze post markeren als ‘niet gewenst’. Facebook geeft aan dat onderzoek heeft laten zien dat mensen een hekel hebben aan deze spamberichten.
  • Sensatiebeluste gezondheidsinhoud en commerciële gezondheidsberichten 
    “Snel 20 kilo kwijtraken? Met dit wondermiddel lukt het je!” Deze ballon gaat niet langer op bij Facebook.  
Veiligere community

Deze subcategorie is opgesteld om ervoor te zorgen dat Facebookgebruikers niet zomaar naar verkeerde websites gaan of op gevaarlijke links klikken. Facebook probeert met zeven van de 28 pijlers ervoor te zorgen dat de gebruikers op Facebook worden beschermd tegen ongepaste content. Onder andere de volgende pijler is terug te vinden in het Transparency Center:

  • Inhoud die nog net voldoet aan de richtlijnen voor de community
    Het gaat hier vooral over posts en links naar inhoud van gewelddadige of seksuele content, maar ook naar links die leiden naar inhoud over misleidende of sensatiebeluste informatie over COVID-19 en vaccins die in strijd is met het beleid van Facebook inzake COVID-19.
Stimuleren van makers om te investeren in inhoud die nauwkeurig en van hoge kwaliteit is

Tot slot is er ook nog de subcategorie om makers te stimuleren om te investeren. Facebook houdt van content van hoge kwaliteit en van nauwkeurige inhoud. Aan de hand van deze negen richtlijnen proberen ze ervoor te zorgen dat mensen op de lange termijn interactie kunnen hebben met interessant en nieuw materiaal. Onder andere deze richtlijnen vallen hieronder:

  • Op feiten gecheckte desinformatie
    Fact-checking is een belangrijke pijler voor Facebook om nepnieuws tegen te gaan. Als inhoud van een post ontkracht en onjuist is bevonden door een onpartijdige, externe organisatie die feitenchecks uitvoert en samenwerkt met Facebook, wordt de post gelimiteerd.
  • Berichten van algemeen niet-vertrouwde nieuwsuitgevers
    Ook deze richtlijn is geïntroduceerd om nepnieuws tegen te gaan. Links naar sites en uitgevers die bekend staan als ‘niet-vertrouwd’, worden aangepakt.
  • Niet-originele nieuwsartikelen
    Net als Google is Facebook steeds meer op zoek naar authentieke content. Nieuwe, originele verslaggeving of analyses. Zaken zoals exclusief bronmateriaal, nieuwe interviews of origineel beeldmateriaal worden beloond. Facebook wil dus dat je hier tijd en kennis in stopt.
Wat zijn de gevolgen voor jouw Facebook-pagina?

De richtlijnen hebben geen tot weinig impact op gebruikers van Facebook die het platform met de juiste intentie gebruiken. De meeste richtlijnen zijn natuurlijk vanzelfsprekend, maar wel goed om in het achterhoofd te houden. De richtlijnen liggen op dezelfde lijn van andere berichten waarin Facebook meer vertelde over hoe Facebook en Instagram werken. Er wordt al wereldwijd gebruik gemaakt van deze voorschriften. Dit heeft geen gevolgen voor je Facebook- of Instagrampagina. Wel zijn deze bepalingen iets om rekening mee te houden in de toekomst om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk organisch verkeerd wordt behaald. Het Transparency Center zal Facebook ook altijd up-to-date houden, waardoor het interessant is om dit in de gaten te houden.

Meer weten over Facebook of Social Media?

Ik sta voor je klaar! Matthias

Content specialist

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie
Gedragsverandering in cybersecurity | RB-Media Artikel Nieuws Gedragsverandering in cybersecurity: Het belang van gerichte programma's voor veiliger gedrag