Facebook Shops

Artikel , Nieuws
Elise

Geschreven op 4 augustus 2020

We krijgen er de laatste tijd regelmatig vragen over: Facebook shops! Eind mei heeft Facebook een nieuwe webshop functie gelanceerd, waarin ondernemers producten kunnen aanbieden op het platform. Facebook shops, wat is het en wat kun je ermee?
Wat is Facebook shops?

Facebook shops werd eind mei gelanceerd en biedt ondernemers op Facebook en Instagram de mogelijkheid producten aan te prijzen in hun eigen online winkel. Tot op heden konden bedrijven wel producten taggen in een bericht of op de marketplace producten aanprijzen. Nu is er ook een overzichtelijke pagina gecreëerd waar ondernemers deze producten kunnen verzamelen.

De functionaliteit is gratis en binnen de winkel kunnen ook categorieën aangemaakt worden om de producten onder te verdelen of uit te lichten. In de Verenigde Staten kunnen deze producten ook al afgerekend worden in de Facebook Shop, in Nederland wordt er echter nog doorgelinkt naar de eigen webwinkel van de ondernemer.

Wat kun je met Facebook shops als ondernemer?

Via Facebook Shops kun je dus je eigen producten of diensten extra promoten in de Facebook ‘etalage’. Gezien in Nederland nog niet alle functionaliteiten beschikbaar zijn, functioneert de uitbreiding van Facebook vooral als een extraatje. Op deze manier kun je goed producten onder de aandacht brengen in een social media strategie en je bedrijf laten groeien met je Facebook of Instagram pagina.

Customer journey wordt kleiner

De laatste jaren worden social media platformen steeds meer gebruikt om te winkelen en spullen te ontdekken. Kleding, beauty of lifestyle producten worden daarom aan de lopende band op de platformen gepromoot. Door de introductie van Shops wordt de customer journey voor deze producten kleiner. Niet alleen de Think en Do fase van het bekende Google Model kruipen dichter naar elkaar toe, maar ook de verschillende points of contact verminderen. Waar vroeger een fysieke winkel, een flyer, een webshop en aparte social media kanalen waren om een aankoop mogelijk te maken, kan dit nu in steeds grotere mate op één kanaal.

Waarom heeft Facebook de shop functie gelanceerd?

Zoals Facebook zelf uitlegt: ze willen het MKB helpen, vooral in de tijden van COVID-19. Door de maatregelen voor het virus moesten meerdere winkels de deuren sluiten en liepen zij daardoor inkomsten mis. Dit zou in een Facebook Shop gecompenseerd kunnen worden. Facebook laat weten al langere tijd aan de shops te hebben gewerkt, maar de ontwikkeling is in een versnelling geraakt om de shops te lanceren tijdens de coronacrisis.

De tool is gratis om in te richten en te gebruiken, maar wanneer je verkoopt op het platform betaal je een vergoeding aan Facebook. Dit is een klein percentage of een vast bedrag van de zending. Daarnaast biedt Facebook duidelijk de mogelijkheid aan om met de producten te adverteren.

 

En nu? Je hele marketingstrategie op de schop gooien?

Welnee. Voorlopig zijn nog niet alle functionaliteiten beschikbaar in Nederland en je klanten zullen zich niet van de ene op de andere dag compleet anders gaan gedragen. Bij RB-Media kijken we graag verder dan de hype en kunnen we je duidelijk advies geven over dit soort ontwikkelingen. Zo kun je je bedrijf op een aantal manieren voorbereiden op Facebook Shops.

  • Zorg dat je aanwezig bent op Instagram en Facebook. Wanneer je nog geen bedrijfspagina hebt: richt deze in, zodat je in de toekomst gemakkelijk uit kan breiden met een shop.
  • Geef je merk een gezicht op social media. Laat weten waar je voor staat en waarom je bepaalde producten aanbiedt. Zorg dat je regelmatig berichten plaatst en hierin herkenbaar bent op het platform.
  • Zorg voor mooie productfoto’s die op social media gedeeld kunnen worden.
Heb je in de toekomst nog een webshop nodig?

Dit is uiteraard je eigen keuze. Voorlopig heb je deze in Nederland nog wel nodig als je online producten wilt verkopen, maar wanneer Facebook in de toekomst de shopping functionaliteiten verder uitbreidt zou je in bepaalde branches ook zonder een eigen webshop online producten kunnen verkopen.

Echter ben je dan wel altijd van het platform afhankelijk en zijn aanpassingen en groei mogelijkheden hierdoor beperkt! Wij zouden het bedrijven momenteel daarom afraden om volledig afhankelijk te worden van een Facebook Shop.

Meer Facebook ontwikkelingen

Wanneer je in Nederland een volledige betaling kunt afronden binnen een Facebook Shop is nog onduidelijk. Wel heeft Facebook laten weten dat ze ook andere features willen uitbreiden. Zo willen ze de livestream ook uitbreiden met een shopfunctie en zijn ze druk bezig met het opzetten van loyaliteitsprogramma’s. In deze loyaliteitsprogramma’s kunnen consumenten punten sparen en beloningen krijgen wanneer ze binnen een bepaalde shop aankopen doen.

Meer weten over Facebook Shops?

Ons marketing team beantwoordt graag je vragen. Zij volgen de ontwikkelingen op de voet en weten nog veel meer af van social media strategieën, platformen of advertising. Zo kunnen ze je duidelijk advies geven! 

Meer weten over Facebook of andere social media platformen?

Ik sta voor je klaar! Elise

Branding specialist

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Nieuws Coronabeleid bij RB-Media: maatregelen op kantoor
Nieuws Team Sales verwelkomt David