Artikel

Evolutionary Redesign bij RB-Media

Jean-Paul - Operationeel directeur

Geschreven op 18 juni 2018

Altijd kunnen zeggen en ervaren dat je website nieuw is (en daar nog jaren mee door kunnen gaan). Dat is iets wat iedereen wil!

Een kleine 15 jaar geleden zag je deze term voor het eerst vaker voorbij komen. Marketeers verzinnen wel vaker hele mooie “modewoorden” zonder dat ze er echt inhoud aan weten te geven. De term evolutionary redesign is echter al die tijd gebleven. Dan vraag jij je natuurlijk af; waarom deze term wel en alle andere niet? Heel simpel. Evolutionary design is een omschrijving van wat we eigenlijk al veel langer deden; langzaam met de doelgroep meebewegen en ondertussen heel zorgvuldig de balans blijven zoeken met je eigen doelstellingen.

Een heel herkenbaar voorbeeld van deze werkwijze vind je terug in de supermarkt. Product verpakkingen, maar ook producten zelf, zijn door de jaren heen geleidelijk veranderd. Het blik soep van 10 jaar geleden zit nu in een zak, heeft minder suiker en minder zout. Ondanks deze veranderingen herkent een groot deel van de consumenten nog steeds het product als iets wat hij al jaren eet. Daarom gaat hij alsnog op zoek naar dit specifieke merk. Stap voor stap is de consument meegenomen in de aanpassing. Door het langzaam doorvoeren van veranderingen aan de buitenkant en de binnenkant van een product, behoudt het merk zijn identiteit en binding met de klanten.

Is evolutionary redesign het nieuwe “(marketing) ei van Columbus”?

Nee, het is een manier. Een manier die lang niet voor iedere dienst of product de oplossing is. Waar het op neerkomt is dat er een vraag beantwoord moet worden; Hoe ziet de doelgroep mijn product of dienst? Hoe sterker de band tussen de doelgroep en product, hoe meer je moet overwegen om geleidelijk mee te bewegen. Zowel online als offline.

Een website of webshop leent zich ook uitstekend voor evolutionary redesign. Kijk maar eens naar zaken als Bol.com en Coolblue. Veel grote webwinkels trekken echt niet eens per 5 jaar de hele website onderuit om er vervolgens een nieuwe voor terug te zetten. Door continue het gedrag en beleving van de doelgroep te monitoren en daarnaar te handelen, ontstaat een heel geleidelijk ontwikkelproces. Het winkelmandje wordt wat vriendelijker, het contactformulier ziet er weer net wat anders uit, steeds een stapje verder. Soms verdwijnen aanpassingen weer, omdat er een jaar later weer een betere methode is gevonden. Bij evolutionary redesign is de site dus feitelijk altijd net zo nieuw als de eerste dag dat deze online geplaatst werd.

Evolutionary redesign bij RB-Media

De wens van accuraat blijven komen we ook tegen bij RB-Media; Er wordt een uitstekend functionerende website opgeleverd en de klant is helemaal gelukkig. De conversie doelen worden behaald en de site is een uithangbord geworden waar iedereen trots op is. Binnen het bedrijf van de klant heeft iemand de verantwoordelijkheid gekregen voor het schrijven van de content. De site blijft hierdoor keurig en zeer actueel. Maar toch…

Na een paar jaar begint er iets te knagen met de gedachte “we liepen voor, maar die voorsprong lijkt als sneeuw voor de zon te verdampen”. De nieuwe site van de concurrent heeft toch wel wat slimme innovaties en dat ene nieuwe product wordt wel heel mooi in beeld gebracht. Weer twee jaar later wordt de knoop gehakt: het is tijd voor een nieuwe website, we moeten tenslotte bijblijven.

Evolutionary redesign is voor ons bij RB-Media een uitstekend (en goed binnen onze future proof opvattingen passende) manier om het bovenstaande scenario te voorkomen! Helaas leent niet elke webshop of website zich voor evolutionary redesign. Net zoals niet elk product in de supermarkt zich ervoor leent. Het moet een keuze zijn, een bewuste uitwerking van de strategie om altijd maximaal verbonden te zijn met je doelgroep. Wij helpen je graag bij deze keuze.

Bron foto: tamaskiss.hu

Vragen over evolutionary redesign?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van evolutionary redesign voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op, we adviseren je graag!

Samen werken aan een Future Proof oplossing?

Ik sta voor je klaar! Jean-Paul

Operationeel directeur

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Server-Side Tagging : De oplossing voor betere data Artikel Nieuws Server-Side Tagging : De oplossing voor betere data
Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie. Artikel Nieuws Het belang van een goede Google Consent Mode V2 implementatie