Nieuws

De 6 belangrijkste online-marketingtrends van 2022

Joyce - Online marketeer

Geschreven op 12 januari 2022

Als je nog niet begonnen bent met het nadenken over nieuwe marketingstrategieën voor 2022, dan kan het zijn dat je al snel achter de feiten aan begint te lopen. Niet gevreesd! De specialisten van RB-Media helpen je graag verder. In deze blog nemen we samen met jou de 6 belangrijkste online-marketingtrends van 2022 door die jouw online marketingstrategie gaan versterken.
1. Social media shopping

Sinds 2020 is het mogelijk om als bedrijf producten aan te bieden via social media, en deze ook direct in de applicatie te verkopen aan de consument. Echter wordt van deze functionaliteiten nog niet vaak gebruik gemaakt. Het is een extra verkoopkanaal, dus nog een extra manier om de betrokkenheid te verhogen. Social media platformen als Instagram, Facebook, Pinterest ondersteunen deze functionaliteit al. Maar ook andere platformen zullen binnen de kortste keren volgen.

Het is algemeen bekend dat hoe makkelijker het de consument wordt gemaakt, hoe sneller ze geneigd zijn om iets te kopen. Met de social media shoppingfunctie ben je maar één klik verwijderd van een nieuwe bestelling. Nu is de tijd om jouw producten en diensten beschikbaar te stellen via deze shopping functie. Door een product of dienst te taggen/pinnen in een post kan de gebruiker direct overgaan tot een aankoop.

2. Responsieve zoekadvertenties

Google kondigt het al een tijdje aan: vanaf 30 juni 2022 kunnen er geen uitgebreide tekstadvertenties (ETA) meer worden gemaakt. Dit houdt in dat je enkel een responsieve advertentie kunt maken. Google vraagt je om een aantal koppen en beschrijvingen die betrekking hebben op jouw product of dienst, en maakt er vervolgens afwisselende advertentieteksten van. Google toont op dat moment de beste combinaties, afgestemd op de gebruiker, het apparaat en locatie. Dit zorgt ervoor dat je advertenties nóg beter aansluiten op je doelgroep. Vele wijzigingen die Google doorvoert hebben als doel om ‘machine learning’ nog slimmer te maken en het proces steeds verder te automatiseren. Met responsieve zoekadvertenties kan je campagne beter presteren, omdat de content van de advertentie nauwkeuriger wordt afgestemd op de zoektermen van potentiële klanten.

3. Maak gebruik van ‘user generated content’

De naam zegt het eigenlijk al: ‘gebruiker gemaakte content’. Dit is content gemaakt door de gebruiker/consument van jouw product. Wanneer een gebruiker content maakt over jouw product of dienst, dan is dit fantastische content om te gebruiken voor jouw eigen kanalen. Het is eigenlijk hetzelfde als een Google review, maar dan nog persoonlijker met een foto of video.

User generated content is belangrijk voor de geloofwaardigheid van jouw bedrijf. Je bouwt direct meer vertrouwen op bij de consument en dit geeft je bedrijf ongetwijfeld een boost. Met als gevolg een verhoogde betrokkenheid met jouw doelgroep én een verhoogde kans op nieuwe leads.

4. TikTok advertenties

TikTok; een platform waar je niet meer omheen kunt. De app heeft maandelijks meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd en is niet meer weg te denken. Het platform heeft onlangs de functie ‘Ads Manager’ gelanceerd. Hiermee kun je advertenties opzetten, inclusief doelgroep targeting en biedstrategieën bepalen. Dit zorgt ervoor dat je dus ook via dit platform gericht je doelgroep kunt bereiken! Let er wel op dat jouw content interessant is en aansluit op jouw doelgroep.

5. UX Design

Nog steeds blijft SEO (Search Engine Optimization) een must voor elk bedrijf. Wil je bovenaan staan bij een specifieke zoekopdracht? Verbeter de SEO. Wil je relevanter website verkeer? Verbeter de SEO. Als je continue investeert in goede Search Engine Optimization voor jouw website, heb je er op de lange termijn zeker profijt van. En ja! Ook in 2022 is SEO extreem relevant voor jouw website.

Hoe vaak heb jij al meegemaakt dat je op een website minutenlang aan het zoeken bent naar die ene belangrijke button? Of een website bezoekt die niet mobielvriendelijk is? We hebben het al vaak meegemaakt. Anno 2021, en zeker voor 2022 moet de mobiele versie van jouw website in orde zijn, aangezien smartphones en tablets goed zijn voor meer dan de helft van het gehele internetverkeer. UX design (User Experience Design) speelt een belangrijke rol in de mobielvriendelijkheid van een mobiele website. UX Design is kort samengevat: het ontwerpen van een gebruiksvriendelijke interface voor de eindgebruikers, ook wel de consument. Een betere vindbaarheid van je website en een gebruiksvriendelijk design wordt als maar belangrijker, ook in 2022.

6. Personalised content

De laatste online marketing trend voor 2022 is het gebruik van personalised content. De enorme groei van TikTok en Instagram Reels verraadt het eigenlijk al: korte video’s zijn een trend. Mensen zijn op zoek naar snelle, aantrekkelijke informatie. Een filmpje van vijftien seconden of een infographic is veel aantrekkelijker voor de gebruiker dan een lang blogartikel. Uiteraard zijn teksten en blogartikelen nog steeds belangrijk, anders zouden we dit artikel niet schrijven. Maar vul ze eens aan met een visuals. Dit kan elkaar ook nog eens versterken.

Het inzetten van gepersonaliseerde e-mails naar je (potentiële) klanten is ook zeer effectief. Je kan eenvoudig een commerciële boodschap sturen naar jouw doelgroep. Deze manier van marketing mag zeker niet ontbreken in jouw marketingmix. E-mailmarketing zal in 2022 een nog belangrijkere rol spelen ten opzichte van de afgelopen jaren. Het grootste voordeel van e-mailmarketing is dat je veel mensen in een keer kunt bereiken en je het bericht persoonlijk kunt maken. Door de gegevens die je hebt verzameld van een persoon, kan je de lezer aanspreken met zijn of haar voornaam of kan je inspelen op een eerder gekocht product met een aanbieding. Daarnaast kan je ook nog schrijven vanuit een fictief persoon in plaats van een bedrijf op deze manier maak je het persoonlijk en zijn leads eerder geneigd om erop te klikken en eventueel over te gaan tot een conversie.

Samen spelen we in op de belangrijke trends

Het digitale marketinglandschap is continu in beweging. In de afgelopen jaren hebben we al veel innovaties gezien die nu een standaard onderdeel van ons dagelijks leven zijn geworden. Juist omdat marketing in zo’n hoog tempo evolueert, is het altijd weer een uitdaging om alle ontwikkelingen bij te houden. Weet jij al wat je te wachten staat? En hoe die veranderingen jouw organisatie gaan beïnvloeden? RB-Media helpt je op weg door ieder jaar de belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rijtje te zetten.

Ik sta voor je klaar! Joyce

Online marketeer

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
Het designproces | RB-Media Artikel Het designproces
TikTok advertising - start met adverteren op TikTok! | RB-Media Artikel TikTok Advertising - start met adverteren!