Clubhouse: netwerken anno 2021?

Artikel , Nieuws
Elise

Geschreven op 18 februari 2021

Een nieuw jaar brengt vaak ook een nieuwe hype met zich mee. Na de komst van TikTok lijkt de app Clubhouse de volgende in dat rijtje te zijn. Maar wat is het precies? En kan Clubhouse netwerkevents in tijden van COVID-19 vervangen?
Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een audio-only app, waar je gesprekken kunt organiseren en bijwonen. Platgeslagen kun je in Clubhouse gewoon groepsbellen. Gebruikers kunnen een room beginnen waarin ze het over een bepaald onderwerp gaan hebben. Hun volgers krijgen daarvan een melding en kunnen aanhaken.

Een belangrijk concept van de app is dat er sprake is van “ephemeral” content: de gesprekken zijn maar een beperkte tijd beschikbaar. Je kan de content daarom vergelijken met live verhalen op Instagram, maar dan zonder beeld. En wanneer het gesprek afgelopen is, kan deze niet opnieuw beluisterd worden.

Waarom is Clubhouse zo populair?

Clubhouse bestaat al sinds april 2020. Maar wat begon als een niche app voor Sillicon Valley insiders, is al snel uitgegroeid tot een mainstream goed. De app steeg eind januari enorm in populariteit doordat gebruikers als Elon Musk, Drake en Mark Zuckerberg gesprekken aankondigden in het platform die open te beluisteren waren. Op deze manier ging de hoeveelheid Clubhouse gebruikers van 1500 in mei 2020, naar inmiddels 6 miljoen in februari 2021!

Alleen op uitnodiging

Wat bijdraagt aan de bekendheid van de app, is dat je enkel op uitnodiging je account kunt openen. Wanneer je deze niet hebt, kom je op een wachtlijst terecht. Een slimme marketingtruc, waarbij schaarste en nieuwsgierigheid flink wordt benut. Hoewel de makers van de app zelf hetvolgende stellen:

We’re working hard to get Clubhouse ready for everyone! While we wrap up the finishing touches, we’re adding people gradually to make sure nothing breaks.

Wat kun je in de app?

Eenmaal in de app kun je contacten importeren, je profiel aanvullen en voorkeuren opslaan voor de onderwerpen waar je naar wilt luisteren. Er zijn momenteel tientallen onderwerpen aan te vinken, onderverdeeld onder 14 hoofdthema’s. Zo kun je mensen volgen die content plaatsen over bijvoorbeeld:

  • Tech
  • Sport
  • Geloof
  • Kunst 


Binnen deze thema’s is de vorm van het gesprek eindeloos. Je kunt streamen als een radiozender, een georganiseerd interview houden of gewoon een borrel organiseren voor geïnteresseerden!

Voor wie is Clubhouse?

De doelgroep van Clubhouse is gevarieerd, maar lijkt vooral interessant voor ondernemers die aan hun zogeheten ‘thought leadership’ willen werken en hun netwerk willen vergroten. Denk hierbij aan concullega’s die een belangrijk onderwerp in hun markt bespreken.

Leads binnenhalen via Clubhouse

Op deze manier kan de app ook interessant zijn om nieuwe leads binnen te halen. Essentieel hierbij is de combinatie met andere platformen. Deelnemers pitchen kort hun expertise in Clubhouse gesprekken en verwijzen daarna naar hun Instagram, Twitter of een ander account voor persoonlijk contact en meer informatie. Online zijn al tips te vinden om Clubhouse zo goed mogelijk in te zetten voor deze leadgeneratie:

  1. Maak een aantrekkelijke bio met gratis weggever.
  2. Host je eigen room om autoriteit te claimen.
  3. Zorg voor een sterke 20 sec pitch in andere rooms.
  4. Volg gesprekken op via Instagram of Twitter Direct Message.
  5. Bouw aan een community binnen, maar zeker ook buiten Clubhouse.
Mogelijke uitbreidingen en de toekomst van de app

Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat de app een steeds grotere belangstelling krijgt. Het voordeel van de audio-only app is dat deze doelgericht en overzichtelijk is: je wordt niet afgeleid door advertenties, clickbait of een overdaad aan functionaliteiten.

Maar dat is tegelijkertijd misschien ook een tekortkoming: de gebruikers van de app lijken nu duidelijk de voorkeur te geven om deze te integreren met informatie uit hun Twitter en Instagram pagina en gebruiken deze platformen ook voor de opvolging van hun gesprekken. Hier liggen kansen voor Clubhouse om de app in uit te breiden!

Wordt Clubhouse de nieuwe app van 2021?

Het zou uiteraard kunnen. De app biedt een online podium in tijden van COVID-19, nu fysieke events niet kunnen plaatsvinden. Beurzen, borrels, hobbyclubs of zelfs kerkelijke bijeenkomsten kunnen via de app plaatsvinden en bieden zo voor ieder wat wils.


Maar persoonlijk betwijfel ik of de app deze hype zal overleven. Wanneer de online noodzaak door Corona weer verdwijnt (ooit op een dag), zal de behoefte waarschijnlijk groot zijn om weer naar fysieke events te gaan. En dan kan de online wereld verder gebruikt worden zoals we dat nu doen: een podium waar je beeld en geluid kunt oppoetsen en editen, in plaats van live deelnemen in een 'echt' gesprek! 

Vragen over de Clubhouse hype?

Ik sta voor je klaar! Elise

Branding specialist

076 78 51 526 Neem contact met ons op!
Meer nieuws van RB-Media Tips & updates!
RB-Media goes Goes: samenwerking met Zeeuwse AddMark | RB-Media Nieuws RB-Media goes Goes: samenwerking met Zeeuwse AddMark
Stichting Betrokken Ondernemers | RB-Media Nieuws RB-Media trotse partner van stichting Betrokken Ondernemers.