'AI Pioneering done right'

min. leestijd
14 november 2024
aipioneeringdoneright-rb-media[1920x1080px][1922x1279px].png

Vooroplopen in de AI-revolutie zonder de verantwoordelijkheid voor klanten en eigen personeel uit het oog te verliezen? Dit zijn de zes regels die we bij RB-Media hanteren om dit te waarborgen.

min. leestijd
14 november 2024
  • Artificial Intelligence
  • AI-wedloop
  • 1. Vlieg niet uit de bocht
  • 2. Oefening baart kunst
  • 3. Ondersteunend, niet vervangend
  • 4. Altijd menselijk overzicht
  • 5. Wees transparant
  • 6. Deel je kennis
  • Conclusie

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence is in rap tempo bezig aan een enorme opmars. In veel disciplines wordt kunstmatige intelligentie steeds meer ingezet om processen te optimaliseren en bepaalde werkzaamheden te automatiseren. Veel ondernemers en bedrijven houden de boot af uit angst voor het onbekende, terwijl aanhaken bij deze ‘revolutie’ juist ontzettend kan helpen. 

AI kan ook jouw bedrijf namelijk helpen. Helpen bij de groei van een bedrijf door het vereenvoudigen van repetitieve en administratieve processen en werkzaamheden. Helpen met dataverwerking en daardoor beslissingen nemen op basis van de resultaten. Hoe ga je als bedrijf op een verantwoorde manier mee in de hype van AI, zonder dat je de controle verliest?

Artificial Intelligence en Machine Learning zijn natuurlijk niet nieuw. Ze bestaan al heel lang en iedereen maakt er, bewust en onbewust, dagelijks gebruik van. Je telefoon, auto, klantenkaart, social media: allemaal zijn ze gebouwd op algoritmes en zelflerende systemen. Systemen gericht op het optimaliseren van jouw klantgedrag, maar uiteindelijk natuurlijk allemaal ten gunste van de bedrijven waar je diensten afneemt of producten koopt.

AI-wedloop

De laatste jaren is er echter een heuse AI-wedloop op gang gekomen. De grote techbedrijven tuimelen over elkaar heen om de volgende generatie AI op de markt te brengen en de klant te binden. Dat begon allemaal in november 2022 met de lancering van ChatGPT. Deze generatieve AI-chatbot zorgde ervoor dat de ogen van mensen werden geopend en het blikveld ineens enorm werd verbreed. Sindsdien is het hek van de dam. Er gaat heel veel geld naar innovatieve AI en de updates van nieuwe AI-toepassingen volgen elkaar in een rap tempo op. Zoals met elke wedloop onder hoge druk betekent dit dat de foutmarge hoger is en dat kan vervelende gevolgen hebben. Dat heeft Google ervaren toen na de lancering van Gemini bleek dat de tool het historische besef nog niet helemaal op orde had

Ondanks de foutmarge laat deze wedloop vooral zien dat de grote techbedrijven AI zien als de nieuwste grote ontwikkeling. Het lijdt geen twijfel dat dit onze levens de komende jaren gaat beïnvloeden. De vraag is daarom ook: ga je de boot angstvallig afhouden of ga je de revolutie omarmen en zorgen dat je jezelf voorbereidt op wat komen gaat? Als internet- en marketingbureau kiest RB-Media voor het laatste. ‘Lef tonen’, ‘vooruitstrevend zijn’ en ‘resultaat boeken’ zijn termen in onze kernwaarden. Dan is het omarmen van AI een logisch gevolg. Maar hoe pak je dat aan? We leggen het uit aan de hand van zes regels die RB-Media heeft opgesteld én zelf hanteert bij de implementatie van AI.

1. Vlieg niet uit de bocht

De weg naar succesvolle adoptie van AI kent veel risico’s. Daarom is het belangrijk dat je goede vangrails langs die weg zet. Een veilige inzet van AI in de bedrijfsvoering en -processen heeft goede kaders nodig. Je kunt drie belangrijke pijlers bepalen waar je rekening mee moet houden als het gaat om de inzet van AI:

  • Privacy
  • Ethiek
  • Recht

In een AI-wereld waarin alles waanzinnig snel gaat, is het belangrijk dat je zelf deze drie pijlers goed hebt bepaald en gekaderd. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een projectgroep op te richten waarin je een Privacy Officer (PO) en een Ethics Officer (EO), of een combinatie hiervan, aanstelt. Zij kunnen, in samenwerking met een legal consultant, een richtlijn opstellen waarin de werkwijze met AI van jouw bedrijf wordt vastgelegd. Ook kunnen zij iedere tool die gebruikt wordt testen, om te zien of het gebruik ervan veilig is voor gevoelige data en stroomlijnt met de ethische kernwaarden van jouw bedrijf.

vliegnietuitdebocht-ai.png

2. Oefening baart kunst

Aansluitend op de expertise van een PO en een EO is het belangrijk dat AI-tools gebruikt worden door mensen die weten wat ze doen. Die kennis en ervaring doe je op door ermee aan de slag te gaan, maar zeker ook door seminars en workshops bij te wonen. Creëer een vrij besteedbaar budget voor personeel om deze workshops, seminars en trainingen te volgen. Het aansporen om kennis op te doen is een belangrijke stap in het juist inzetten van AI. Niet alleen voorkom je dat je bedrijf of je personeel onnodig risico lopen, maar getraind personeel haalt veel betere output uit AI-tools.

3. Ondersteunend, niet vervangend

Een belangrijke drijfveer achter de angst voor AI is het verliezen van de controle. Dat is echter niet de intentie als het gaat om het gebruik van AI. Het gebruik van kunstmatige intelligentie moet altijd een ondersteunende rol hebben in de organisatie, geen vervangende rol. Er zijn mogelijk werkzaamheden of processen die door AI kunnen worden overgenomen, maar AI moet altijd dienen als gereedschap voor een hoger doel.

‘Maar AI is nu al slimmer dan de mens.’ Een argument dat tevens de angst voedt. AI is echter niet slimmer dan de mens. Ja, AI is beter in het verwerken van data en verbanden leggen, maar dat is AI al jaren. Het is juist die kracht waar bijvoorbeeld medische wetenschappers veel profijt van hebben in hun onderzoek. De mens heeft echter dankzij haar ‘bewustzijn’ de kracht om na te denken over keuzes, te reflecteren op beslissingen en daar emoties aan te koppelen. AI kan dat, tot dusver, alleen heel goed nadoen. Het is de mens achter AI die de geloofwaardigheid van AI verhoogt.

altijdmenselijkoverzicht-ai.png

4. Altijd menselijk overzicht

Dat brengt ons bij de volgende regel: houd altijd menselijk overzicht. Hoewel AI ontzettend ‘slim’ is en ons op veel vlakken kan helpen, is een menselijke check van de output nog altijd een vereiste. We hebben al veel voorbeelden gezien waarbij AI uit zichzelf bevooroordeelde, en soms zelfs discriminerende, gewoontes aanleert. De input van de mens blijft altijd de motor waar AI op acteert. Daarom moet menselijke controle op de output ook een vereiste zijn. Ondersteunend, niet vervangend.

5. Wees transparant

Angst komt deels voort uit onduidelijkheid. Wees daarom transparant over het gebruik van AI, zowel in je interne als je externe communicatie. Waar gebruikt jouw bedrijf het voor? Welke tools gebruik je? Wat levert het de klant op? En hoe zorg je ervoor dat de output die je krijgt juist is en op een verantwoorde manier wordt gebruikt? 

Neem mensen mee in het proces en geef openheid van zaken. Deel waar AI binnen jouw bedrijf voor wordt ingezet. Vertel mensen ook over de mogelijke risico’s en hoe je deze risico’s managet. Maak bijvoorbeeld een register. Hierin wordt benoemd welke toepassingen worden gebruikt, waarvoor ze gebruikt worden en wanneer ze voor het laatst getoetst zijn op de drie pijlers, privacy, ethiek en recht. Controleer dit register periodiek, per kwartaal of jaar, samen met de algemene voorwaarden en het privacy statement.

6. Deel je kennis

Last, but not least: deel je kennis! De mogelijkheden van AI zijn nu al enorm en ze worden alleen maar groter. Het is een ontwikkeling die voorlopig niet stopt en een stap die je met z’n allen moet nemen. Neem je collega’s en andere relaties daarom mee in de mogelijkheden en werking van AI. Daarmee blijft de expertise die je opdoet ook behouden voor het bedrijf als er wisselingen zijn in personeel. Jouw enthousiasme werkt bovendien ongetwijfeld aanstekelijk en zorgt ervoor dat anderen zich er ook in gaan verdiepen.

maxresdefault

Conclusie

Artificial Intelligence is al een belangrijk onderdeel van ons (werk)leven en wordt alleen maar belangrijker. Om succesvol met AI om te gaan, moet je het accepteren en omarmen. Zo voorkom je dat je achter de feiten aanloopt en bang blijft voor het onbekende. Angst voor wat we niet begrijpen zal altijd blijven bestaan.

Het is daarom essentieel om AI op een gepaste wijze te integreren binnen je organisatie en processen. Zorg ervoor dat je goed geïnformeerd bent en stel verantwoordelijken aan binnen jouw bedrijf. Bespreek de inzet van AI zowel met collega’s als met klanten en relaties. Hanteer duidelijke kaders om ervoor te zorgen dat AI op een relevante en correcte manier wordt ingezet. Door met een open blik en goede controle aan de slag te gaan, kun je de angst omzetten in enthousiasme en jouw bedrijf tot een pionier op het gebied van AI maken!

Benieuwd hoe wij omgaan met de implementatie van AI in ons werkveld? Een keer sparren over hoe AI jouw bedrijf kan helpen? Neem gerust contact met ons op en we komen graag met je in gesprek!

Heb je nog vragen over de implementatie van AI?
profielfoto-ons-team-rb-media-matthias.jpg
Matthias helpt je graag verder!
076 78 51 526 info@rb-media.nl
Neem contact op

Blijf op de hoogte en zet maximaal in op online succes.

Alles wat wij bedenken en maken, is een middel om het succes van onze klant te ondersteunen. Kies je voor ons, dan zet je een fundamentele groeistap.